کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به سفر مقامات انگلیس به خلیج فارس و حضور در نشست منامه، این کشور دیگر ظرفیت قدرت نمایی در صحنه جهانی و این منطقه را ندارد.

عبدالرضا فرجی راد، کارشناس مسائل بین الملل، در مورد رویای بازگشت انگلیس به منطقه خلیج فارس به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: لندن دیگر توان قدرت نمایی در صحنه جهانی را ندارد. زیرا دیگر امکانات سابق در دست این کشور نیست. انگلیس در چندین دهه قبل در سایه آمریکا حرکت می کرد و اکنون تلاش دارد با توجه به سیاست های کاخ سفید، خلا منطقه را پر کند.

وی ادامه داد: در مقابل اعراب هم به دنبال قدرتی هستند که پشتشان باشد و از آنها حمایت کند. از این رو شاهد حضور ترزا می در نشست منامه هستیم.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص واکنش احتمالی روسیه و چین به سیاست های جدید انگلیس تصریح کرد: از سوی پکن و مسکو واکنشی به وجود نخواهد آمد. زیرا هنوز هم این آمریکا است که بیشترین نفوذ را در منطقه دارد و انگلیس صرفا در حال بهبود روابط با دوستان سابقش است.

فرجی راد همچنین به تاثیر برگزیت در طرح های برون مرزی لندن اشاره کرد و گفت: انگلیسی ها بدون برگزیت هم اگر فرصتی پیش می آمد که در آن می توانستند یکی قرارداد 13 میلیارد پوندی منعقد کنند، مطمئنا این کار را می کردند و نباید فکر کرد خواب جدید انگلیس برای خلیج فارس چندان متاثیر از خروج این کشور از اتحادیه اروپا است.