نشست خانه احزاب با حضور نمایندگان سه طیف اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالیون با حضور معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد و یکی از اساسی ترین نکات این نشست هجمه ها به رئیس دولت قبلی در حمایت نکردن از خانه احزاب و پاسخ اصولگراها مبنی بر اینکه دلم برای اصلاح طلب ها می سوزد، بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، سی و دومین نشست شورای مرکزی خانه احزاب با حضور نمایندگان سه طیف اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالیون و همچنین علی اصغر احمدی معاون سیاسی وزیر کشور عصر روذ گذشته در خانه سابق شعبان بی مخ و محل فعلی خانه احزاب برگزار شد.

عمده بحث های این نشست حول محور تخصیص یارانه احزاب، آئین گرامیداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، لزوم داشتن مجوز جبهه ها و دیدار خانه احزاب با رئیس جمهور بود؛ که البته در این میان  گپ و گفت درباره حمایت نکردن دولت قبلی از خانه احزاب و ابراز دلسوزی یکی از اصولگراها برای اصلاح طلبان به دلیل میسر نشدن زمینه دیدار خانه احزاب با رئیس جمهور فعلی هم خالی از لطف نبود.

تکریم آیت الله هاشمی رفسنجانی و برگزاری مراسم یادبودی برای ایشان

 امیرمیثم نیک فر عضو شورای مرکزی خانه احزاب در این نشست در پاسخ به اظهار نظرات برخی اعضا مبنی بر برگزاری مراسم یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: دیگر برای برگزاری مراسم دیر شده است و  پیشنهاد می کنم اعضای شورای مرکزی خانه احزاب زمانی را برای دیدار با خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی و خانواده حضرت امام معین کنند.

دبیر کل جامعه جوانان متحد ایران اسلامی و عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری اظهار کرد: با تشکیل خانه احزاب قرار شد، اعضای شورا حضور رئیس جمهوری برسند که تا کنون این امر میسر نشد؛ وزارت کشور از رئیس جمهور بخواهد برای دیدار خانه احزاب تا قبل از انتخابات وقتی تنظیم کند و دیدار به زمان انتخابات نکشد.

قدرشناس نبودیم

حسسن کاشفی دیگر عضو شورای مرکزی خانه احزاب هم گفت: امروز که برای آقای هاشمی اظهار نگرانی می کنیم در آن زمان که زنده بود قدرشناسی نمی کردیم ؛ کسی که ارتباط مردمی خود را با این تشییع جنازه ای که مردم برگزار کردند،  حفظ کرده بود.

وی دولت تدبیر و امید را فرصت خواند و تصریح کرد: اگرچه در دولت قبلی بحث حزب ستیزی مطرح بود اما دیگر احزاب برای دفاع از خانه احزاب وظیفه ملی خود را انجام ندادند.

این عضو شورای مرکزی خانه احزاب ادامه داد: اگر امروز دولت یازدهم را فرصت تلقی می کنیم، می توان مشکل کشور یعنی تحزب قابل حل خواهد بود و بهتر است حزب جایگاه خود را حفظ کند.

کاشفی حزب را  کار جمعی و خرد جمعی دانست که برای اداره کشور ایجاد شده است و خاطرنشان کرد: احزاب برای ورود به انتخابات باید برنامه داشته باشند.

وی اضافه کرد: اگر می خواهیم مردم در انتخابات به تحزب توجه کنند پیشنهاد می کنم تمام طیف ها در زمینه مسایل امروز کشور برای حل مشکلات خود نمایندگان احزاب جمع شوند.

این عضو شورای مرکزی خانه احزاب در پایان پیشنهاد کرد که نمایندگان احزاب اصلاح‌گرا، اصول‌گرا و معتدل دور هم جمع شوند و درباره فساد و چگونگی ریشه‌کن کردن آن در جامعه تصمیم‌ گیری کند.

میز احزاب در ستاد انتخابات مستقر شود

همچنین در این جلسه حجت‌الاسلام مرتضوی کیاسری عضو شورای مرکزی خانه احزاب اظهار داشت: از آقای احمدی انتظار داریم که میز احزاب در ستاد انتخابات مستقر شود چرا که احزاب نیز برخی مسائل و خط قرمزها را نیز مدنظر قرار خواهند داد.

وی افزود: از ستاد انتخابات کشور می‌خواهیم که این تصمیم کاربردی و کارساز برای احزاب کشور را عملی کند.

حزب باید رئیس جمهور معرفی کند

معاون سیاسی وزیر کشور هم در این نشست با تاکید بر اهمیت احزاب، خانه احزاب را دولت سایه عنوان کرد و گفت: خانه احزاب باید بتواند دولت معرفی کند .

علی اصغر احمدی با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ تحزب اولویت در وزارت کشور، استانداری ها و فرمانداری ها است، ادامه داد: به تبع این نگرش زمینه توسعه سیاسی هم فراهم می شود ؛ اگرچه ممکن است برخی با واژه توسعه سیاسی مشکل داشته باشند و آن را نیاز کشور ندانند.

وی این جمله امام راحل مبنی بر "میزان رای ملت است " را نمود بارز توسعه سیاسی دانست و گفت: احزاب باید بگونه ای فعالیت داشته باشد، که دولت معرفی کند.

احمدی با اشاره به وجود برخی اختلافات جزئی بین اصولگرایان ، اصلاح طلبان و اعتدالیون تصریح کرد: همه گرایش ها باید در رفتار حزبی منافع ملی و اداره درست کشور را مدنظر داشته باشند و باید بتوانند زمینه حضور حداکثری را در انتخابات رقم بزنند.

جبهه یعنی چند حزب دارای پروانه

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر امنیت، وحدت و منافع ملی اظهار کرد: بعضی فعالیت هایی به نام جبهه از الان در سطح جامعه مواجه هستیم درحالی که قانون احزاب می گوید جبهه یعنی تعدادی از احزاب دارای پروانه با تعداد مشخص برای دوره ای خاص که فعالیت این جبهه ها چنین نیست .

احمدی خواستار احترام به مر قانون شد و گفت: اگر بخواهیم الان با رای دبیران اعضا  ورود کنند باید سازوکاری فراهم شود و این سوْال مطرح است که آیا احزابی که یک سال مجمع برگزار نکردند می توانند در این رای شرکت کنند یا نه.

وی افزود: از حیث حقوقی خانه احزاب منظر تشکل سیاسی نیست و خانه احزاب از جنس صنف است نه سیاسی؛ چون قرار است اینجا جبهه ای برای انتخابات تشکیل شود.

تشکیل همایش فصلی خانه احزاب با حضور رحمانی فضلی

قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب در نشست اعضای شورای مرکزی خانه احزاب از برپایی همایش فصلی خانه احزاب با  سخنرانی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و پزشکیان نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی خبر داد.

وی ادامه داد: البته از محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برای حضور در این همایش دعوت شده است اما تا کنون پاسخ قطعی برای اعلان حضور ایشان دریافت نکردیم.

حشمتیان از احمدی معاون سیاسی وزارت کشور خواست تا خود را صاحب خانه احزاب و میزبان این همایش دانسته و به خانه احزاب در برگزاری یک همایش خوب و باشکوه کمک کند.

وی افزود: قرار شد بعد از همایش ساعت ١٤ ، اعضا و مدعوین برای ادای احترام به آیت الله هاشمی رفسنجانی بر سر مزار ایشان یا اینکه در جماران حاضر شوند.

اختصاص یارانه احزاب از سال 96

مصطفی کواکبیان هم در این احزاب گفت: قرار شددر طول برنامه ششم یارانه به احزاب و تشکل های سیاسی اختصاص یابد و وزارت کشور موظف به انجام این کار شد.

وی با بیان اینکه دولت ردیف بودجه ای برای خانه احزاب پیش بینی نکرده است، ادامه داد: ماده إلحاقی با ٥ محور یارانه احزاب، لایحه جامع انتخابات ، هیئت منصفه سیاسی، امنیت همایش ها و میتینگ های سیاسی و خانه احزاب به مجلس پیشنهاد شد که لاریجانی رئیس مجلس گفته بود همه اینها اگر باهم ارائه شود ، رای نمی آورد و متاسفانه یکی از دوستان حزبی مان هم در مجلس با این موضوع مخالفت کرد.

کواکبیان افزود : سرانجام بعد از تلاش طاقت فرسای دوستان مواردی چون تقویت احزاب، توسعه سیاسی و یارانه احزاب بدست آمد که پیروزی خوبی بود.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: برای تخصیص یارانه به خانه احزاب به نظرات دوستان در خانه احزاب نیاز داریم. در بحث مطبوعات هم شورای اقتصاد مطبوعات است که در آنجا شاخص بندی شده است.

کواکبیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که برای آقای هاشمی کاری نکردیم گفت: آقای هاشمی رفسنجانی یکی از شخصیت های بزرگی بود که به صورت راهبردی و اساسی به احزاب نظر داشت که خانه احزاب مراسمی برای ایشان برگزار نکرد.

وی افزود: لذا لازم است تا دیر نشده زمینه برگزاری یک مراسم شایسته شان آقای هاشمی فراهم شود.

دلم برای اصلاح طلبان می سوزد

بهادر ولی زاده بازرس خانه احزاب هم گفت: در مورد بحث آقای هاشمی بهترین پاسداشت از هاشمی از سوی مردم صورت گرفت و اگر گروه ها وارد این قضیه شوند خاصیت خود را از دست می دهد.

وی ادامه داد: دولت از خانه احزاب فقط بهره برداری سیاسی کرد و دیگر سراغ احزاب هم نیامد.

ولی زاده با بیان این جمله که دلم برای اصلاح طلبان می سوزد، اظهار کرد: در اینجا بیشتر اعضا بحث حزب ستیزی دولت قبل را مطرح کردند که دلم برای آنان می سوزد چون همه می گویند دولت قبل حزب ستیز بود اما خودشان تا الان نتوانستند حتی وقت یک دیدار در این چهار سال از رئیس جمهور نتوانستند بگیرند.