لحظه ورودش آنگونه نبود که بسیاری تصور می‌کردند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «دوباره‌آمده‌ام برای ایران»، به قلم ناهید مولوی آورد: در هیاهوی خبرنگارانی که از صبح منتظر حضورش بودند، وارد ستاد انتخابات کشور شد. لحظه ورودش آنگونه نبود که بسیاری تصور می‌کردند. اگر سال ٩٢ با همراهی چهره‌هایی همچون علی یونسی، نوبخت، ترکان، نعمت‌زاده و واعظی برای ثبت نام آمده بود این‌بار اما هیچ یک از این چهره‌ها که امروز در کابینه‌اش هستند حضور نداشتند. حسن روحانی گفت: می‌خواهم به ملت ایران اعلام کنم که همه ما باید دوباره بیاییم؛ من امروز دوباره آمدم برای ایران، دوباره آمدم برای اسلام، آمدم برای آزادی بیشتر در این سرزمین، آمدم برای آرامش و امنیت گسترده‌تر در ایران عزیز و آمدم برای پیشرفت بیشتر. همه ما باید دوباره برای اسلام اعتدالی و رحمت و انقلاب عقلانی و انسانی خود، بیاییم و در کنار هم ایستاده و ایران را بسازیم. و برای دومین بار تکرار کرد: من «دوباره آمده‌ام برای ایران، برای اسلام» و از همه ایرانیان می‌خواهم که «دوباره بیایند برای ایران، برای اسلام».

** چرا هر ایرانی خود را شایسته ریاست‌جمهوری می‌داند؟
روزنامه «شرق» در یادداشتی با انتخاب عنوان «چرا هر ایرانی خود را شایسته ریاست‌جمهوری می‌داند؟»، به قلم بهمن کشاورز حقوقدان می نویسد: اصل ١١٥ قانون اساسی می‌گوید: «رئیس‌جمهور باید از میان رجالی مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور». از توجه به اجزای این اصل می‌توان متوجه اشکال شد. آیا تعجبی دارد که هر فرد ایرانی خود را شایسته مقام ریاست‌جمهوری بداند؟! گفته شده است: «افسوس عقل برای هیچ‌کس نمانده»، گمان می‌رود همین مطلب را درباره بسیاری چیزهای دیگر نظیر مدیریت، تدبیر، امانت، تقوا و احاطه به سیاست و مذهب نیز می‌توان گفت. واضح است همه کسانی که این افسوس‌ها و دریغ‌ها را ندارند، ناچار ممکن است برای ریاست‌جمهوری داوطلب شوند. تغییر این وضعیت جز با اصلاح و تغییر قانون اساسی میسر نیست که درباره اصلاح قانون اساسی اظهار نظر دشوار است. البته کسی به طنز گفته بود اگر می‌خواهند تعداد داوطلبان را محدود کنند، باید از هر کدام از آنها، هزار ریال به‌عنوان حق ثبت‌نام مطالبه کنند و الله اعلم.

روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی با انتخاب عنوان «ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری یا تحقیر آن»، به قلم عبدالحسین طوطیایی آورد: شرایط آسان برای ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری موجب رها شدن شمار قابل توجهی از افراد مختلف در این روزها در وزارت کشور شده است. از چندین دوره انتخابات گذشته تاکنون این شیوه ثبت نام فرصت مناسبی برای تعدادی از رسانه‌ها نیز فراهم آورده است. رسانه‌هایی که از فرط محدودیت مخاطب و سوژه چه بسا به مصاحبه با جمعی از این گروه ثبت‌نام کنندگانی تن می‌دهند که از آسیب‌های شدید و ارگانیکی روانی رنج می برند. به راستی هدف از این نحوه ثبت نام و آنهم در کشوری که بنا به آمار رسمی حدود یک میلیون بیمار روانی حاد دارد، چیست؟ جایگاهی که این خیل بزرگ را برای ثبت نام می پذیرد اما در غربالی بسیار ریز به سرند آنها اقدام می نمایند. چرا وزارت کشور چنین مشقت غیر لازمی را بر خود تحمیل می نماید؟ سرنوشت ملتی بزرگ که اینچنین و با این رفتار نماینده کشورش تحقیر می شود.به‌نظر می‌رسد وزارت کشور در تداوم این تجربه تلخ تکرار شونده سرانجام باید به ارائه لایحه ای برای تجدید نظر در مقررات ثبت نام داوطبین مبادرت نماید . مقرراتی که یک بند آن می‌تواند ارائه تاییدیه جمع قابل توجهیاز مردم و شخصیت‌های مورد وثوق جامعه باشد.

روزنامه «آفتاب یزد» نیز در همین ارتباط در گفت وگویی با انتشار عنوان «چرا در غرب کارناوال ثبت‌نام برپا نمی‌شود؟»، به نقل از فریدون مجلسی تحلیلگر مسایل آمریکا و دیپلمات سابق نوشت: کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه هیچ گاه شاهد چنین کارناوال‌هایی نیستند چرا که در آن‌ها جامعه مدنی شکل گرفته است و مردم بدون حساب و کتاب نمی‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند و درصدد رئیس‌جمهور شدن باشند. در کشورهای توسعه یافته تنها کسانی کاندیدا می‌شوند که مراحلی را در احزاب و سیاست طی کرده‌اند و در مبارزات درونی پایگاه‌های مدنی خود را بالا کشیده‌ و به مکانی رسیده‌اند که این توانایی را داشته باشند که اسم‌شان در زمره نامزدهای انتخاباتی قرار گیرد، بعدا رسماً کاندیداتوری‌شان اعلام می‌شود.

روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «متن و حاشیه ثبت‌نام نامزدها»، به قلم فتاح غلامی آورد: ثبت‌نام افراد بدون صلاحیت برای انتخابات ریاست‌جمهوری که در دوره‌های مختلف وجود داشته در این دوره به حدی افزایش یافته که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است و خیلی‌ها ادامه چنین روندی را توهین به نظام مردم‌سالار ایران و جایگاه ریاست‌جمهوری می‌دانند. براساس آماری که تا پایان وقت دیروز اعلام شد در این دوره تا کنون 1048نفر ثبت‌نام کرد‌ه‌اند که یک رکورد محسوب می‌شود و شمار زیادی از آنها صرفا برای جلب توجه و مطرح شدن در رسانه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. پیش از این بیشترین آمار ثبت‌نام‌ها مربوط به انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری بود که 1015 نفر ثبت‌نام کرده بودند. آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در پیامی در همین ارتباط با نابه‌سامان و بسیار نگران‌کننده خواندن وضعیت ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شکایت‌های زیادی از افراد متعدد از نقاط مختلف به ما رسیده که معتقدند عده‌ای ناآگاهانه و گروهی آگاهانه برای به سخره کشیدن انتخابات ریاست جمهوری و ضربه زدن به نظام با نداشتن هیچ‌گونه صلاحیتی برای نام‌نویسی شرکت کرده و حتی صف تشکیل می‌دهند که ادامه این وضع به ضرر نظام مقدس جمهوری اسلامی است و مخالف شئون کشور بزرگی مانند کشور ماست.

** تنها دارایی رقبا تخریب روحانی است
روزنامه «قانون» در گفت وگویی با انتشار عنوان «تنها دارایی رقبا تخریب روحانی است» به نقل از اسماعیل شجاعی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه می نویسد: مردم باید به یک شعار وحرف روشن رای دهند. حرف وشعار روشن اصولگرایان به غیر از تخریب روحانی برای مردم چیست؟ اصولگرایان با جنگ و دشمنی با همسایه‌ها و کل دنیا یا محدود شدن فضای فرهنگی و بستن رسانه‌های مجازی چگونه می خواهند آرای مردم را به سمت خود جذب کنند. باید دید حرف آن ها چیست. روحانی می گوید باید فشارهای نهادهایی که نباید در اقتصاد دخالت کنند کم شود، اقتصاد کشور به سمت شفافیت حرکت کند و مردم اقتصاد را اداره کنند نه نهادهای شبه دولتی .

** چالش مهم روحانی در انتخابات پوپولیسم است
روزنامه «آرمان» در گفت وگویی با عنوان «چالش مهم روحانی در انتخابات پوپولیسم است»، به نقل از محسن مهرعلیزاده معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات می نویسد: شاید مهم‌ترین چالش آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری چالش پوپولیسم از سوی رقبای ایشان باشد. این در حالی است که با بالا رفتن سطح آگاهی مردم و تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی می‌توان به این مساله امید داشت که شگردهای پوپولیستی در نهایت به نتیجه نرسد و آقای روحانی دوباره به ریاست‌جمهوری دست پیدا کنند.

** روحانی و قضاوت جوانمردانه
روزنامه «آرمان» در سرمقاله ای با درج عنوان «روحانی و قضاوت جوانمردانه»، به قلم احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات نوشت: دولت و ملت ایران چهار سال را با فراز و نشیب‌های بسیار اساسی و نگران‌کننده‌ پست سرگذاشتند. فراموش نخواهیم کرد که اواخر دوره دوم دولت احمدی‌نژاد و درآغاز کار دولت روحانی شورای امنیت در راس آن آمریکا و اروپا، ایران را به انتخاب یکی از دو گزینه‌های مذاکره یا اقدام نظامی ناگزیر ساخته بودند. روحانی توانست با یک دیپلماسی قوی کشور را ازیک گزینه خطرناک برهاند و با تدبیر و مذاکره، اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی را رفع کند. بنابراین به‌ هیچ‌رو نباید این مساله را دست کم گرفت. مخالفان دولت این روزها مسائل اقتصادی را هدف گرفتند. آنها بدون اینکه پیش زمینه این انتقادات را مطرح کنند ناجوانمردانه وارد انتقادات اقتصادی می‌شوند. انتقاد مخالفان دور از انصاف و جوانمردی است. باید همه این افراد در یک مناظره زنده بنشینند و با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند و قضاوت را به مردم بسپارند.

** بهترین گزینه در راستای مصالح ملی، «تداوم» است
روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان «بهترین گزینه در راستای مصالح ملی، «تداوم» است»، به قلم محمد توسلی می نویسد: دو انتخابات مهم شوراها و ریاست‌جمهوری پیش‌رو در حالی برگزار می‌شود که کشور علاوه بر محدودیت‌ها و مشکلات داخلی، در سطح منطقه‌ای و جهانی نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو است. در چنین شرایط حساس و مناقشه‌برانگیزی، حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات و انتخاب بهترین گزینه‌های ممکن می‌تواند منافع و امنیت ملی ایران را تضمین کند. به نظر بهترین گزینه در راستای منافع و مصالح ملی، تداوم دولت آقای روحانی است؛ تا دولت تدبیر و امید بتواند با پاسخ‌گویی شفاف و تقویت مواضع دولت و همکاران خود، به‌ویژه در حوزه مناسبات داخلی کشور و هماهنگ با مجلس، به مطالبات مردم، به‌ویژه حقوق شهروندی، تأمین معیشت مردم و امنیت ملی جامه عمل بپوشاند.

** بازتاب کاندیداتوری روحانی در جهان
روزنامه «آرمان» با انتشار عنوان «بازتاب کاندیداتوری روحانی در جهان»، آورد: رسانه‌های بین‌المللی از ثبت‌نام«حسن روحانی»در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری ایران گزارش دادند. رسانه‌های بین‌المللی به انعکاس خبر کاندیداتوری«حسن روحانی» در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری پرداختند. «خبرگزاری فرانسه» با اشاره به«برجام» به عنوان دستاورد مهم دولت روحانی، خبر کاندیداتوری وی را منتشر کرد. این خبرگزاری با اشاره به برقراری رکود در اقتصاد ایران، اعلام کرد:«روحانی با انتقاد‌های زیادی روبه‌رو شده و رقابت دشوار‌تری نسبت به دوره قبل پیش رو خواهد داشت.» «خبرگزاری رویترز» خبر کاندیداتوری روحانی را با اشاره به تعداد افرادی که تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند، منتشر کرد. رویترز اعلام کرد: «تاکنون بیش از 860 نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ثبت‌نام کردند که پس از پایان مهلت ثبت‌نام‌ها، شورای نگهبان صلاحیت افراد متقاضی را بررسی می‌کند.» خبرکاندیداتوری روحانی همچنین بازتاب گسترده‌ای در توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی داشته است.

** ثبت‌نام رئیسی و زاکانی
روزنامه «وطن امروز» در گزارشی با عنوان « ثبت‌نام رئیسی و زاکانی»، نوشت: چهارمین روز ثبت‌نام کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز در حالی به پایان رسید که آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، حسن روحانی، علیرضا زاکانی و مصطفی کواکبیان از چهره‌هایی بودند که برای کاندیداتوری در انتخابات نام‌نویسی کردند. ثبت‌نام رئیسی و زاکانی که 2 نفر از 5 کاندیدای نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی هستند پس از آن صورت گرفت که روز پنجشنبه شورای مرکزی این جبهه اعلام کرد هر 5 کاندیدا می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند.

** چرا روحانی لبخند زد و رئیسی شعار داد
روزنامه «آفتاب یزد» در سرمقاله ای با عنوان «چرا روحانی لبخند زد و رئیسی شعار داد»، به قلم محمود میرلوحی ‌ فعال سیاسی نوشت: روز گذشته حسن روحانی، رئیس دولت تدبیر و امید مصمم و مسرور پای در ره خیابان فاطمی گذاشت و درحالی که انگشتانش را به نشانه پیروزی نشان می‌داد، یکه و تنها وارد ساختمان وزارت کشور شد تا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کند. چندی بعد ابراهیم رئیسی، تولیت فعلی آستان قدس رضوی در محل ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مستقر شد علی‌رغم روحانی که با اعتماد به نفس و مصمم به ایراد سخنرانی پرداخت، رئیسی در نطق خود ، گزاره‌هایی شعارگونه را تبیین کرد.من علت لبخند مشفقانه رئیس‌جمهور را در این مهم می‌دانم که حسن روحانی می‌پندارد که پس از گذشت 4 سال از زمان تصدی‌گری‌اش بر قوه مجریه، بیشتر وعده‌هایی که به مردم داده بود، جامه عمل پوشانده. در طرف دیگر اما آقای رئیسی قرار دارد که به دلیل عدم برخورداری از پشتوانه کار اجرایی کارنامه قابل دفاعی ندارد و از همین روی از سر اضطرار به کلی گویی و بیان شعارهای تکراری روی آورده است.

** خداحافظی جلیلی با پاستور؟
روزنامه «آرمان» با انتخاب عنوان « خداحافظی جلیلی با پاستور؟»، می نویسد: خبری از جلیلی نیست؛ همان کاندیدایی که آیت‌ا... مصباح یزدی را مقتدای خود می‌دانست و تعصب زیادی به جبهه پایداری داشت. شاید تصور نمی‌کرد سازوکار جمنا به معنای خداحافظی او با پاستور باشد. اصولگرایان زیادی منتظر بودند تا شاهد ثبت‌نام جلیلی باشند، اما او تا دیروز فرمان اتومبیل خود را به سمت فاطمی نچرخاند تا در وزارت کشور برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کند.

روزنامه «وطن امروز» نیز با انتخاب عنوان «انصراف جلیلی از نامزدی انتخابات»، می نویسد: دیروز محل ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری مرکز انتشار اخبار ریاست‌جمهوری بود اما انتشار یک خبر در برخی رسانه‌ها و شیوع آن در شبکه‌های مجازی و تایید ضمنی آن از سوی نزدیکان سعید جلیلی، احتمال صحیح بودن آن را قوت بخشید. رخی اخبار غیررسمی حاکی از آن است سعید جلیلی که پیش از این احتمال قوی می‌رفت برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند، برای وحدت بیشتر در جبهه انقلاب از تصمیم خود منصرف شده است.

** انتخابات پیش‌رو انتخاب بین مرگ و زندگی است
روزنامه «آفتاب یزد» با انتخاب عنوان «انتخابات پیش‌رو انتخاب بین مرگ و زندگی است»، به نقل از رضا فرجی‌دانا وزیر پیشین علوم دولت حسن روحانی می نویسد: این انتخاب، انتخاب بین مرگ و زندگی است و بین بودن و نبودن است و ما باید بودن را انتخاب کنیم و آقای روحانی نشان داده است پایبند حرف‌هایش است و ایستادگی می‌کند، اما در یک فضای اعتدالی به همه شعارهایش نگاه می‌کند. آقای روحانی بنا ندارد با افشاگری یا ایجاد فشار یا دادن رانت به دیگران مثل چیزهایی که در گذشته شاهد بودیم دنبال اهداف خاصی باشد.»فرجی دانا در انتها افزود:«به هر کار انسانی انتقاد وارد است. من‌جمله به دولت، ما باید انتقادها را بشنویم و اصلاح کنیم.

** احتمال کاندیداتوری جهانگیری
روزنامه «وطن امروز» در گزارشی با انتشار عنوان « احتمال کاندیداتوری جهانگیری»، آورد: حسن روحانی دیروز در حالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم ثبت‌نام کرد که خبرهایی درباره کاندیداتوری اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز به گوش می‌رسد. اگرچه پیش از این اخبار و شنیده‌هایی منتشر شد که می‌گفت جهانگیری با توصیه اصلاح‌طلبان خود را برای کاندیداتوری آماده می‌کند اما احتمال داده می‌شد با مخالفت حسن روحانی، کاندیداتوری جهانگیری منتفی شود. با این حال اما روز پنجشنبه برخی منابع خبری گزارش دادند سرانجام پس از مشورت‌های فراوان اصلاح‌طلبان و ابراز تمایل جدی آنها، کاندیداتوری جهانگیری قطعی شده است.

** جبران نقص ساختاری انتخابات
روزنامه «شهروند» در سرمقاله ای با عنوان «جبران نقص ساختاری انتخابات»، نوشت: وقتی که نامزدهای انتخاباتی فاقد برنامه روشنی هستند که دارای چند محور معین باشد و به علت کمبود زمان، مردم و افکار عمومی نیز نمی‌دانند درباره چه چیزی باید بحث کنند و در نهایت دست به انتخاب بزنند؛ درچنین شرایطی سوءگیری‌های جامعه بسیار سیال و ناپایدار می‌شود و همین مسأله سبب می‌شود که هرکس خود را برای پیروزشدن صاحب شانس بداند.‌ این پیش‌بینی‌ناپذیری رفتارجامعه ایران به دلیل تذبذب مردم نیست، بلکه به دلیل نادرست‌بودن ساختار حاکم برفعالیت‌های سیاسی است. حضور غیرمسئولانه افراد در غیاب احزاب قوی و قدرتمند و غیرحزبی‌بودن انتخابات در ایران موجب شکل‌گیری این وضعیت خواهد شد. نتیجه‌ای که از این وضع بیرون می‌آید، می‌تواند مفید یا زیان‌آور باشد، متأسفانه اثرات زیانبار آن غیرقابل جبران است.

** مصاف شیخ و رئیس
روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «مصاف شیخ و رئیس»، به قلم سامان صابریان می نویسد: این جمعه آمدند، آن‌هایی که قرار بود تنور انتخابات را گرم کنند. هم رییس‌جمهور آمد و هم رییس آستان قدس رضوی، هر دو در یک ساعت وارد میدان شدند. حسن روحانی طبق گفته‌ها قرار بود ساعت 14 وارد وزارت کشور شود، ولی نزدیک ساعت 16:30 وارد ستاد شد.روحانی با آرامشی خاص و بدون آنکه به همهمه عکاسان و خبرنگاران توجه کند ، راه را از خط تشریفاتی که تعبیه شد بود ادامه داد و برای ثبت نام به کاربر مربوط مراجعه کرد. بیشتر از هرکاندیدایی، اهالی رسانه‌ را منتظر خود نگهداشت. ولی سرانجام با آرامش‌خاطر برای رقابت دوازدهم، اولین قدم خودرا برداشت. رئیسی یا تا کنون چنین جماعتی برای استقبال به خود ندیده بود یا در هنگام ورود به ستاد، دودل شد،چراکه چهره او زمانی که جمعیت حاضر در ستاد را دید، در نوع خود منحصر به فرد بود. ولی این دوره با تمام ویژگی‌هایی که دارد، شکست در آن اثبات کننده بسیاری از ادعاهای جریان‌های سیاسی است،چرا که این جریان‌ها، تمام توان خود را برای پیروزی به میدان آورده‌اند تا سال‌ها می‌تواند حکم قهرمانی جناح پیروز را امضا کند و مهر سکوت بر دهان رقبا بزند.

** تکرار یک خطای استراتژیک
روزنامه «همدلی» در سرمقاله ای با عنوان «تکرار یک خطای استراتژیک«، به قلم ولی الله شجاع پوریان می نویسد: با ثبت نام و ورود رسمی رئیسی، به نظر می‌رسد رقابت اصلی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میان آقایان روحانی و رئیسی شکل خواهد گرفت، مگر اینکه سناریوی دیگری در این میان باشد و رئیسی در روزهای آخر از انتخابات کناره‌گیری کند. اما در شرایط فعلی و اعلام رسمی نامزدی رئیسی، نگرانی‌های جدی در باب عواقب حضور وی در انتخابات وجود دارد. بعد از اعلام رسمی نامزدی رئیسی، حامیان او تلاش داشته‌اند تا با تکیه بر عواملی چون سیادت و تولیت آستان قدس، به محبوبیت او مدد رسانند؛ دو عنصری که صبغه مذهبی و دینی دارد و به عنوان یک میراث معنوی و مذهبی نزد ایرانیان محترم است. گرچه نمی‌خواهیم این موضوع را به عنوان استفاده ابزاری از دین و اعتقادات مذهبی مردم تعبیر کنیم، اما جایگاه دینی رئیسی و نوع رفتار حامیان او در این مدت کوتاه هشداری جدی برای دلسوزان و علمای دینی است که از اکنون در برابر چنین رفتارهایی واکنش نشان دهند تا در فردای فرازونشیب‌های سیاسی و تغییر افراد همچنان که در ماجرای احمدی‌نژاد گذشت، به باورهای دینی مردم آسیب وارد نشود.

** تخلف آنلاین!
روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «تخلف آنلاین!»، می نویسد: تبلیغات پیش از موعد انتخاباتی در فضای مجازی این روزها به روشنی دیده می‌شود. نامزدهای انتخابات و طرفداران‌شان مدت‌هاست با استفاده از بسترهای موجود در فضای مجازی به تبلیغ برنامه‌ها و حتی تخریب چهره رقبای خود پرداخته اند. در این شرایط نبود قانونی شفاف و کار آمد در رابطه با نحوه فعالیت در فضای مجازی در زمان انتخابات مانع از برخورد قضایی و تشکیل پرونده برای خاطیان شده است. حسین رحمت الهی حقوقدان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «قانون» در رابطه با برخورد قانونی با تبلیغات در فضای مجازی که مدت هاست آغاز شده است گفت: «تبلیغات پیش از موعد نامزدهای انتخاباتی، چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود و در این زمینه اصولا فرقی میان تبلیغات در فضای مجازی و واقعی وجود ندارد و این عمل درهر دو فضا جرم است».

** تکمیل پازل انتخابات
روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی با عنوان « تکمیل پازل انتخابات»، آورد: دیروز، قطعا مهم‌ترین روز ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری بود. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با حضور در وزارت کشور، برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. درست چند دقیقه قبل از آنکه ابراهیم رئیسی، دادستان سابق کشور به ستاد انتخابات بیاید. حضور این دو، تکلیف انتخابات را تا حد زیادی روشن کرد. حالا، پازل انتخابات ریاست‌جمهوری تکمیل شد. روحانی با پشتیبانی مردمی که چهار سال همراهش هستند و در زمان حضورش، در مقابل وزارت کشور ایستادند و رئیسی با پشتیبانی جریانی که کمپین «رئیسی بیا» آغاز حرکت‌شان برای دوازدهمین دوره انتخابات بود. حالا، شاخص‌ترین چهره‌ها برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی اعلام آمادگی کردند.

** هیچ جریان سیاسی حذف شدنی نیست
روزنامه «همدلی» در یادداشتی با انتخاب عنوان «هیچ جریان سیاسی حذف شدنی نیست»، به قلم شیرزاد عبداللهی نوشت: دو جناح سیاسی در ایران به تدریج تبدیل به دو حزب مدرن می‌شوند و این اتفاق خوبی است. در آینده احتمالا ایران هم به جرگه کشورهای دو حزبی یا چند حزبی می‌پیوندد. سیستم دو حزبی یعنی وجود یک حزب محافظه‌کار (اصول‌گرا) و یک حزب اصلاح‌طلب (میانه‌رو) و اگر شرایط سیاسی ایران بازتر شود، در چهارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی امکان فعالیت چهار حزب فراهم می‌شود (یک حزب چپ، یک حزب میانه و یک یا حزب راست و یک حزب راست افراطی) اینکه در شرایط فعلی گفته می‌شود حدود 250حزب و سازمان سیاسی پروانه‌دار وجود دارد، شبیه شوخی است. رقابت‌های انتخاباتی در ایران در محدوده نظام جمهوری اسلامی اغلب جدی، رقابتی و غیر قابل پیش‌بینی است. برخی با تحلیل‌های صفر و صدی می‌گویند چون بخش‌هایی از جامعه در رقابت‌های انتخاباتی نماینده ندارند، بنابراین انتخابات صرفا یک نمایش حکومتی برای چهره آرایی نظام است. این قضاوتی غیر واقعی و ذهنی است. مردمی که در انتخابات شرکت می‌کنند (بیش از 50 درصد واجدین شرایط) به سازوکار انتخابات اعتماد نسبی دارند. بین دیکتاتوری مطلق و دمکراسی مطلق (که هیچ‌کدام در عالم واقع وجود عینی ندارند) درجاتی از دمکراسی از صفر تا صد وجود دارد.

** حامیان احمدی نژاد از بار حضور او شانه‌خالی نکنند
روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «حامیان احمدی نژاد از بار حضور او شانه‌خالی نکنند»، نوشت: وقتی احمدی نژاد به‌عنوان یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین سیاستمداران صحنه سیاسی کشور روز چهارشنبه و باوجود توصیه رهبری در مقابل دوربین‌های خبرنگاران اقدام به ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کرد، آب سردی بر تنور نیم‌سوز چندین ساله اصولگرایان برای این فرد ریخته شده و به خاموشی کامل گرایید. تک‌تک افراد این جناح از بزرگان گرفته تا تدارکات‌چی‌های اصولگرا در قبال اعمال و اثرات فراوان احمدی نژاد در این مملکت مسئول هستند و مسلما با یک ژست رسانه ای این مسئولیت سلب نمی شود. به‌قول معروف، احمدی نژاد زنده و مرده اش تا ابد بیخ ریش همه حامیان پروپا قرص و سینه چاکش خواهد ماند. افرادی که سال ها برای دفاع و توجیه عملکرد او در مقابل بسیاری از دلسوزان این مملکت ایستادند، و افرادی که با حمایت های بی دریغ‌شان هزینه های غیرقابل جبرانی را به‌واسطه این فرد به مملکت تحمیل کردند، شریک اول و آخر او می باشند و رهایی از آن به این سادگی‌ها امکانپذیر نیست.