رئیس مجلس گفت: مبادا اشتباهات گذشته تکرار شود و راه حل بیکاری، سرمایه گذاری در تولید ملی و توسعه صادرات است.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (پنج شنبه، 7 اردیبهشت ماه) در دومین روز سفر خود به استان فارس در جلسه شورای اداری شهرستان فیروزآباد فارس به همراه استاندار، فرماندار و امام جمعه این شهرستان حضور یافت.

لاریجانی در این جلسه با بیان اینکه به لحاظ رفع مشکلات مردم این شهرستان قدیمی و موثر در تاریخ حرکت خوبی به وجود آمده که باعث مسرت است، گفت: برخی پروژه‌ها در حال انجام است که می‌تواند گشایشی برای استان فارس و فیروزآباد باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه امسال بارندگی خوبی داشتیم که باعث شد سد تنگاب پرآب شود، عنوان کرد: لازم است حداکثر استفاده از این سد در بخش کشاورزی صورت گیرد و اگر آبیاری نوین باشد شرایط بهتر است.

مزایای ترانزیتی و صادراتی راه‌آهن کرمان - بصره

وی در خصوص مسئله راه آهن گفت: راه آهنی که از کرمان به فارس و سپس بصره کشیده می‌شود از پروژه‌های مهم برای استان فارس و کشور است که مزایای ترانزیتی و صادراتی دارد.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه فیروزآباد شهرستانی چند وجهی است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری گردشگری در این شهر ارزش دارد و از نظر کشاورزی و دامداری می‌تواند تبدیل به قطب شود. همچنین باید به ابعاد صنعتی آن توجه کرد چرا که صنعت تکمیل کننده است که البته باید با وضعیت منطقه هماهنگ باشد تا زود به نتیجه برسد و ایجاد اشتغال کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: ذخایرگازی و نفتی آورده خوبی است که می‌توان زودتر از ذخایر مشترک بهره‌برداری کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری برای آبرسانی و گازرسانی حکایت از سیاست کشور برای خدمات رسانی به محرومان دارد، ابراز داشت: در خصوص آبرسانی به روستاها از طریق صندوق توسعه ملی از رهبری اذن خواستیم که از این طریق حساب ویژه‌ای باز شد تا آبرسانی به روستاها صورت گیرد.

اظهاراتی که در برخی از تبلیغات کاندیداها می شود، عملیاتی نیست

لاریجانی مشکلات کشور را دارای پیچیدگی‌هایی عنوان کرد و ادامه داد: به لحاظ بین‌المللی و اشتباهات داخلی و سوء مدیریت‌ها مشکلاتی در کشور ایجاد شد که باعث محدودیت منابع دولتی شد. همچنین بدهی دولت به بانک‌ها و بخش خصوصی بر این پیچیدگی‌ها افزود، این در حالی است که در برخی تبلیغات کاندیداها اظهاراتی می‌شود که ممکن است عملیاتی نباشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اخیراً به لحاظ بین‌المللی شرایط کشور تغییر کرده، اظهار کرد: در گذشته مصاف جدی داشتیم و تحریم‌ها شدید بود که باید آن را حل می کردیم، همچنین از نظر فروش نفت مشکلاتی داشتیم و کارخانجات مواد اولیه نداشتند اما هم اکنون برای راه اندازی کارخانه‌ها عزم جدی در کشور ایجاد شده و سرمایه وجود دارد و صرفاً باید اقدامات آغاز شود.

افزایش ساعتی تورم پیش از سال 91

وی افزود: به لحاظ اقتصادی در سال 91 تورم سنگین حدود 40 درصد داشتیم که قابل قبول نبود و گاهی ساعتی تورم بالا می‌رفت.

دکتر لاریجانی اضافه کرد: امروز بیش از 2.5 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر می شود، همچنین LC بانک‌ها باز شده و تورم کنترل شده است لذا زمینه برای یک جهش به وجود آمده که اگر عاقلانه استفاده شود و منابع را زخمی نکنند مثمرثمر خواهد بود.

شرایط کشور به لحاظ گازی امیدوارکننده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه از لحاظ منطقه‌ای امنیت جمهوری اسلامی پایدار است که به صورت برنامه ریزی شده به آن دست پیدا کرده‌ایم، عنوان کرد: تدبیر دیپلماتیک دست به دست داد تا ایران به امنیت پایدار برسد.

وی ادامه داد: شرایط کشور به لحاظ گازی و افتتاح فازهای پارس جنوبی و پالایشگاه خلیج فارس که به زودی افتتاح می‌شود امیدوارکننده است و مقدار زیادی از مسائل که نیاز به گاز دارد برطرف می شود، البته برخی از کشورهای همسایه در این خصوص دلخوری داشتند اما در نهایت حرکت کشور رو به جلو است.

لاریجانی در پایان در خصوص بیکاری و راه حل‌های آن اذعان داشت: نباید اشتباهات گذشته را تکرار کرد و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سرمایه‌گذاری در تولید ملی و توسعه صادرات راه عقلایی است، لذا کارهای مسکن وار مشکلی را حل نمی‌کند و باید پختگی در مدیران کشور وجود داشته باشد که البته برنامه ششم نیز در این خصوص دورنمای خوبی به لحاظ کمی مشخص کرده است.