دیپلمات پیشین کشورمان گفت: برجام برجسته ترین توافق تاریخ عدم اشاعه بعد از دوران جنگ سرد می‌باشد که ترامپ متاسفانه آن را توافقی هولناک خوانده است.

به گزارش مرور نیوز، سید حسین موسویان در شورای روابط خارجی ایالت ورمونت آمریکا گفت: اولین تاثیر منفی خروج ترامپ از برجام بر کل موضوع عدم اشاعه سلاحهای هسته ای است.

وی در ادامه بیان کرد: ایران طبق برجام حداکثر نظارت و شفافیت در برنامه هستهای خود را پذیرفته و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها تایید کرده که ایران به تعهداتش پایبند بوده است.

 موسویان افزود: برجام برجسته ترین توافق تاریخ عدم اشاعه بعد از دوران جنگ سرد می‌باشد که ترامپ متاسفانه آن را توافقی هولناک خوانده است. بنابراین ترامپ مهمترین دستاورد و سرمایه تاریخ عدم اشاعه سلاح های هسته ای را به چالش کشده است. واقعیت مهم است که ایران عضو معاهده ان پی تی است و بمب هسته ای هم ندارد درحالیکه اسراییل هم معاهده را نپذیرفته و هم تنها کشور در خاورمیانه است که صدها بمب اتم دارد، اعتقادی به عاری سازی خاورمیانه از سلاح‌های هستهای ندارد و در این زمینه هم همکاری نکرده و نخواهد کرد.

تاثیر منفی خروج از برجام برصلح و ثبات منطقه است. ترامپ با خروج از برجام، آمریکا را به دوران خطرناکی در خاورمیانه سوق داده است. بحران هسته ای ایران تنها مورد از بحران‌های جاری خاورمیانه است که از طریق دیپلماسی حل شده است ضمن اینکه از موارد نادری است که همه قدرت‌های جهانی در دستیابی به این توافق همکاری تلاش مشترک داشتند، چیزی که برای حل سایر بحرانهای منطقه بدان نیازمندیم.

منطقه خاورمیانه به سمت سقوط کامل پیش می‌رود. اکثر بی ثباتی های موجود منطقه هم به خاطر جنگ های آمریکاست همچون حمله نظامی به افغانستان و عراق و مشارکت در تجاوز نظامی به لیبی ویمن و سوریه. برجام کورسویی از امید به وجود آورده بود که شاید بتوان از طریق دیپلماسی و همکاری، سایر بحرانهای جاری منطقه را حل کرد، مسیری که برای دستیابی به صلح در منطقه، غیر قابل اجتناب است.

وی ادامه داد: استراتژی ترامپ در مورد انزوای اقتصادی و سیاسی ایران باعث تشدید نا امنی بیشتر در منطقه شده و آمریکا را بیش از گذشته در بحران‌های منطقه همچون سوریه و یمن و افغانستان و عراق، غرق خواهد کرد. صلح در منطقه بدون همکاری با ایران به دست نخواهد آمد. ایران یک قدرت منطقه است و به آمریکا اجازه نخواهد داد که جایگاه منطقهای اش را نادیده بگیرد.