کارشناس مسائل آمریکا گفت: سیاست خارجی آمریکا در نتیجه روی کار آمدن نامزدهای مختلف از دو حزب بزرگ این کشور تاثیر نمی پذیرد و رویکرد کاخ سفید در برخورد با مسائل همان رویه پیشین خواهد بود.

رقابت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی با شروع رای گیری به پایان رسید که این سوال کماکان باقی است که سیاست خارجی این کشور با روی کار آمدن یکی از دو نامزد چه تغییری خواهد کرد. در این رابطه محمد بهشتی، کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: آنچه در بررسی سیاست خارجی آمریکا مهم است توجه به تفاوت میان تاکتیک و استراتژی است. در ایالات متحده سیاست های کلان کشور چه در حوزه داخل و چه در حوزه خارج، از یک استراتژی مشخص پیروی می کند.

وی ادامه داد: در این راستا روئسای جمهور تنها می تواند بر نوع انتخاب تاکتیکی که این استراتژی معین را عملیاتی می کند، اثر بگذارند. مثلا به طور سنتی جمهوری خواهان بیشتر از جنگ و قدرت سخت برای پیشبرد منافع آمریکا بهره می برند و دموکرات ها بر توجه بیشتر بر مسائل نرم افزاری مانند حقوق بشر و دموکراسی. البته حکومت اوباما نشان داد یک نامزد دموکرات هم بعضا برای رسیدن به اهدافش از یک نامزد جمهوری خواه بیشتر از جنگ افزاری استفاده می کند.

  • بهشتی خاطر نشان کرد: از این رو اینکه ترامپ به قدرت برسد یا کلینتون در ماهیت قضیه فرقی ایجاد نمی کند. اینکه در جریان مبارزات انتخاباتی یکی بر مبارزه با داعش تاکید داشت و دیگری بر حذف اسد، در نهایت خواهیم دید که سیاست آمریکا همانی خواهد بود که بوش، اوباما و حتی روئسای جمهوری پیشین این کشور در دنیا در پیش گرفته بودند.