کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به مخالفت ترامپ با برجام و برنامه وی برای بازبینی آن گفت: واکنش رئیس جمهور جدید آمریکا نشان داد اعتماد دولت روحانی به آمریکا واهی بوده و مردم این مساله را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده لحاظ خواهند کرد.

کامران غضنفری، کارشناس سیاست خارجی، در مورد تاثیر مخالفت ترامپ با برجام بر تحولات سیاسی ایران و قدرت یابی اصول گرایان به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: در ابتدا لازم است ذکر شود که من بعید می‌دانم تیم جدید آمریکا بخواهد برجام را کنار بگذارد. آن‌ها شعارهایی در این رابطه داده‌اند اما وقتی به طور رسمی به قدرت برسند متوجه می‌شوند که منافع زیادی از این راه به دست آوردند. پس بی عقلی خواهد بود که ترامپ بخواهد برجام را پاره کند یا کنار بگذارد.

وی ادامه داد: مخالفت های رئیس جمهور جدید آمریکا با توافق هسته‌ای صرفا برای امتیازی گیری بیشتر از ایران است. وی بر این باور است که منافع کمی نصیب آمریکا شده و باید بیش از این‌ها به دست می‌آمد. از این رو کاخ سفید در آینده فشار وارد خواهد کرد تا ما در زمینه هایی مانند مسائل موشکی، حقوق بشری و سیاست های منطقه‌ای عقب نشینی کنیم.

غضنفری با اشاره به بد قولی های آمریکا در تاریخ ایران خاطر نشان کرد: تا پیش از این منتقدین برجام تاکید داشتند که نباید به آمریکا اعتماد کرد اما دولت یازدهم در سه سال گذشته این هشدارها را نشنید و حال امروز دارد نتیجه اعتمادش را می‌بیند. از دید مقامات دولت ایران، اوباما و جان کری افراد مودب و خوش قولی بودند که می‌شد در محیط بین‌الملل به آنها اعتماد کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین افزود: در این شرایط وقتی مردم ما ببینند که نتیجه اعتماد برهم زدن برجام از سوی ترامپ برای سهم خواهی بیشتر است، دیگر نمی توانند شعارها و گفته‌های دولت را باور کنند و این مساله در نهایت خود را در صندوق رای ریاست جمهوری ادریبهشت سال آینده نشان می‌دهد. به نظر نمی‌رسد مردم ما دیگر مایل باشند به دلیل احساس خطری که از طرف دولت در مواجه با آمریکا احساس کرده‌اند، حاضر باشند فرصت دوباره‌ای به تیم روحانی بدهند.