مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد: «فرهنگ پخت نان لواش» به عنوان دومین پرونده چندملیتى ایران ثبت جهانى شد.

به گزارش مرور نیوز، فرهاد نظری گفت: در یازدهمین اجلاس بین‌الدول میراث ناملموس، پرونده "فرهنگ پخت نان لواش" مطرح و پس از بحث و بررسى طولانى به ثبت رسید که با ثبت این پرونده، میراث ناملموس جهانى ایران به یازده عنوان رسید.

او ادامه داد: این پرونده به طور مشترک بین کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، و ترکیه ثبت شد.

به گفته وی؛ همچنین در سال ٢٠١٤ «نقش فرهنگى لواش» توسط ارمنستان ثبت شد. ارمنستان خواستار تغییراتى در خصوص پرونده مشترک لواش شد. پنج کشور تدوین کننده‌ى پرونده لواش و ارمنستان و دبیرخانه یونسکو تفاهم کردند که جمهورى اسلامى ایران به عنوان کشور مورد وثوق همه اعضاى مذکور نقش هدایت و راهبرى موضوع را برعهده گیرد.

نظری تاکید کرد: پس از بررسى‌هاى کارشناسى با مسئولیت هیأت نمایندگان ایران، در نهایت پرونده "فرهنگ پخت نان لواش" ثبت شد.

او گفت: پرونده‌هاى چندملیتى بر اساس ریشه‌ها و مشترکات فرهنگى تشکیل می‌شود و باعث تقرب فرهنگ‌ها و گفت‌وگو و صلح می‌شود. یونسکو کشورها را به تدوین پرونده هاى مشترک ترغیب مى‌کند.

وی که در این اجلاس حضور دارد، اظهار کرد:در این اجلاس دو پرونده چندملیتى از ایران «نوروز» و «فرهنگ پخت نان لواش» به ثبت رسید.

نوروز قبلاً در سال ٢٠٠٩ با همکارى هفت کشور ثبت شد. در این اجلاس پنج کشور افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، و قزاقستان به پرونده نوروز افزوده شدند و این پرونده مجدداً به شماره و تاریخ جدید و با عضویت دوازده کشور و با مدیریت ایران به ثبت رسید.

او تاکید کرد: نمایندگان ایران در این اجلاس احمد جلالى سفیر ایران در یونسکو، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگى کشور، فرهاد نظرى مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاى میراث معنوى و طبیعى، مینا عمیدزاده رئیس گروه میراث ناملموس، شروین گودرزى کارشناس میراث ناملموس و شبان میرشکرایى کارشناس میراث ناملموس هستند. همچنین على بحرینى سفیر جمهورى اسلامى ایران در اتیوپى و محمدامین مقرب کارشناس سفارت هیأت نمایندگان ایران را همراهى مى کنند.