همایش آثار برگزیده تئاتر استان‌ها با تأکید بر تبادل نظر میان فعالان تئاتری شهرهای مختلف آغاز به کار کرد.

به گزارش مرور نیوز، جمعی از مدیران و فعالان تئاتری کشور صبح شنبه (۱۳ آذر) برای افتتاح همایش آثار برگزیده تئاتر استان‌ها در سالن کنفرانس تئاتر شهر گردهم آمدند تا برای ۱۲ روز شاهد نمایش تئاترهای برگزیده استان‌ها و نیز برپایی چند کارگاه باشند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه بیشتر مدیران انجمن‌های هنرهای نمایشی در سال جدید انتخاب شدند، گفت: این همایش فرصتی است تا درباره سیاست‌هایی که در تئاتر سراسر کشور وجود دارد صحبت کنیم.

مهدی شفیعی افزود: هدف جشنواره تئاتر فجر و نیز دیگر جشنواره‌های تئاتری به نوعی تقویت تئاتر کشور، جریان‌سازی و نیز عرضه تئاتر به خارج از جامعه و به نوعی افزایش مخاطب است.

وی با بیان اینکه شاید سال‌هایی بود که حیات تئاتر به برگزاری این جشنواره‌ها گره خورده بود، ادامه داد: جشنواره‌ها برای ما اصل نیستند، بلکه می‌توانند جریانی برای تقویت‌سازی تئاتر باشند. همچنین اگر تئاتر ما دانشگاهی است، به دلیل خروجی همین جشنواره‌ها و اتفاقاتی است که در این حوزه رخ داده؛ اما همه این‌ها وسیله‌ای بوده برای رسیدن به هدف اصلی که همان رونق تئاتر و رسیدن این هنر به جایگاه اصلی خود است.

شفیعی با ابراز امیدواری از اینکه از این فرصت‌ها بهره برده شود و به آن هدف اصلی که جشنواره‌ها برای آن برگزار می‌شدند دست پیدا کنیم، تأکید کرد: هدف اصلی را باید تولید تئاتر، تقویت جریان تولید، افزایش مخاطب و تولید برای مردمی که باید پای صحنه‌های نمایش‌ها بینشینند  بگذاریم. در این راستا سازوکارهایی را دوباره تعریف کردیم و یکی از آن‌ها تغییر آیین‌نامه دفاتر استانی انجمن هنرهای نمایشی بود.

او با اشاره به کارآمد نبودن برخی ساختارها در گذشته ادامه داد: باید این انجمن‌های نمایشی را دوباره تقویت می‌کردیم و به این ترتیب گروه‌های فعال استان‌ها را شناسایی و ثبت کردیم که از میان آن‌ها هیأت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها تشکیل شد و الان هیأت مدیره‌ای که قرار است سیاست‌گذاری‌ها را بر عهده بگیرد از بهترین افراد در حوزه تئاتر استان‌ها هستند.

مدیرکل هنرهای نمایشی با تأکید بر اینکه همچنان به سخت‌افزار و سالن‌های تئاتری نیازمندیم، افزود: مشارکت شهرداری‌ها و مدیران استانی برای ساخت پلاتو در برخی استان‌ها خیلی خوب بوده و در کرمان برای ساخت شش پلاتو مشارکت شد و که الان سه مورد آن‌ها به طور کامل ساخته شده و منتظر تجهیز وزارت ارشاد است.

وی از مدیران انجمن‌های هنرهای نمایشی درخواست کرد که ساخت پلاتو را با استفاده از ظرفیت‌های استانی در اولویت کاری خود قرار دهند و خاطر نشان کرد که این موضوع از سوی مرکز هم پیگیری می‌شود تا سخت‌افزارهای لازم برای اجرا در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

شفیعی در ادامه سخنان خود مشخص نبودن اعتبارات دولتی برای فعالیت‌های تئاتری را یکی از معضلاتی که بویژه در تئاتر خارج از تهران وجود دارد دانست و گفت: از سال گذشته به عنوان الگو تفاهم‌نامه‌ای را در معاونت هنری برای فعالیت‌های تئاتری در نظر گرفته‌ایم تا مشخص باشد چه میزان اعتبار برای تولید، تجهیز و تبلیغ تئاتر وجود دارد.

او افزود: اگر بتوانیم یک بودجه مشخص برای تئاتر و محل‌هایی برای اجرا هر چند کوچک و کم هزینه در اختیار گروه‌های نمایشی بگذاریم و سازوکار را هم به هنرمندان بدهیم می‌توانیم به فعال شدن چرخه تولید، عرضه و اجرا در تئاتر شهر استان‌ها امیدوار باشیم که البته متأسفانه در این سال‌ها کمرنگ بوده است.

اسدی: جشنواره‌محوری در تئاتر یک زمانی خجسته بود

در این مراسم همچنین سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر هم با اشاره به اینکه این همایش فرصتی است تا از نزدیک با فعالان تئاتر استان‌ها تبادل نظر شود، اظهار کرد: این همایش در دل خود انتخاب‌هایی را هم برای جشنواره فجر در پی دارد و این مسیری است که برای انتخاب آثار وجود خواهد داشت تا برآیند تولیدات در سال به جشنواره راه یابند.

او با اشاره به اینکه جشنواره محوری در تئاتر ایران یک زمانی اتفاق خجسته‌ای محسوب می‌شد، افزود: اما الان امکان خیلی خوبی برای تشویق به فعالیت در حوزه تئاتر است، در عین حال مضراتی هم دارد که باید اصلاح شود.

اسدی همچنین گفت:‌ من مرزبندی میان تئاتر تهران و شهرستان‌ها قائل نیستم به همین دلیل از واژه تئاتر ایران استفاده می‌کنم و از میان آثار برگزیده این همایش ۱۵ اثر برای تور تئاتر فجر استانی  و ۱۵ اثر هم برای خود جشنواره انتخاب خواهند شد.

در این مراسم ایرج راد، پیمان شریعتی (مدیر تئاترشهر)، افسانه ماهیان، اتابک نادری هم حضور داشتند و قرار است در کنار نمایش فیلم‌های تئاترهای برگزیده استان‌ها دو کارگاه هم برپا شود که در دور اول کارگاهی درباره مدیریت هنری از کشور پرتغال برگزار خواهد شد.

همچنین هر روز از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ غرفه‌های استانی در خانه هنرمندان ایران برای معرفی آثار مکتوب و هنری هنرمندان شهرهای دیگر برپا خواهد شد.