عوامل برنامه «محله گل و بلبل» روز گذشته در نشستی در مورد تولید سری جدید این برنامه صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، نشست خبری برنامه محلی گل و بلبل 2 با حضور عوامل و اصحاب رسانه‌ در محل ضبط این برنامه برگزار شد.

در این مراسم داریوش فرضیایی (عمو پوررنگ)، مسلم آقاجان‌زاده (تهیه‌کننده)، احمد علی‌پور (کارگردان)، محمد علی‌پور (نویسنده) و مهدی نیامنش (مدیرعامل زیست بوم مجازی درسا) حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم آقاجان‌زاده درباره شروع ضبط سری دوم از این مجموعه تلویزیونی گفت: سری دوم محله گل و بلبل را هفته گذشته کلید زدیم. از تفاوت‌های موجود در سری جدید می‌توانم به بخش اسپانسر برنامه اشاره کنم. سری گذشته شهرداری تهران حامی مالی ما بودند و آموزش برخی از مسائل شهروندی و همچنین کمپین آسمان آبی، زمین پاک در آن برنامه فرهنگ‌سازی شد. اما در سری جدید در خدمت زیست‌بوم درسا هستیم که در حوزه کودک فعالیت دارد و طبق همین در تلاشیم تا در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی را به کودکان ارائه کنیم.

این تهیه‌کننده درباره تغییرات موجود در دکور برنامه گفت: این سوله همان سوله‌ای است که دکور سری اول را در آن داشتیم. اما در سری دوم چندین دکور به این مجموعه اضافه شده است. از این‌ها می‌توان به خانه گلدون‌خان و نازخاتون به همراه چهار عروسک و همچنین خانه آقای خوشحال به همراه همسرش اشاره کرد. در ادامه نیز گل‌فروشی این محله به مغازه تبدیل شده که شریک آن پدربزرگ عموپورنگ است.

وی با اشاره به بازیگران جدید در سری جدید این برنامه بیان داشت: در سری جدید ملیکا شریفی‌نیا در نقش نازخاتون همسر گلدون‌خان را ایفا می‌کند و همچنین سارا خوئینی‌ها نقش همسر نادر سلیمانی. شخصیت دیگری به نام برفک با بازی مجید سیاری به این مجموعه اضافه شده است که در حقیقت شمایلی از شیطان دارد.در بخش گل‌فروشی نیز که به مغازه‌ای تبدیل شده فرهاد بشارتی نقش پدربزرگ پوررنگ را ایفا می‌کند.

در ادامه این مراسم، مهدی نیامنش مدیر شرکت زیست‌بوم مجازی درسا توضیحاتی را درباره حضور این مؤسسه در محله گل‌ و بلبل 2 ارائه داد و گفت:‌ اکوسیستم به معنی مجموعه‌ای از سیستم‌ها است که در تعامل با یکدیگر کار می‌کنند. دلیل اینکه از چه طریقی تصمیم گرفتیم که در این برنامه حضور داشته باشیم فضای مجازی و آسیب‌های آن در جامعه است. درباره فواید و معایب فضای مجازی صحبت‌های بسیاری را می‌توان داشت اما در این میان باید از روش‌هایی بهره برد که در اصل به بچه‌ها کمک کند تا بتوانند به صورت درست و حساب شده از فضای مجازی استفاده کنند.آماری دارم درباره تعداد 19 میلیون نوجوانی که در ایران همگی از اینترنت استفاده می‌کنند و تعداد بسیاری از آنها نحوه استفاده صحیح از این فضا را بلد نیستند. در این میان پلیس فتا طی گزارشی که اعلام کرده گفته است که 60 درصد از روابط نامشروع از فضای مجازی آغاز می‌شود و اخباری در این زمینه بسیار شنیدیم که از تأثیرگذاری نادرست فضای مجازی صحبت می‌کند و باعث نگرانی خانواده‌ها می‌شود.

نیامنش افزود: این موضوع دغدغه مهمی برای اغلب خانواده‌ها شده است و واقعیت این است که بچه‌ها به نسبت بزرگترها با فضای مجازی بیشتر سروکار دارند و از طرفی نیز بزرگترها دانش حضور در فضای مجازی ندارند و همین باعث شده تا بچه‌ها در این فضا از بزرگترها جلوتر باشند. بد نیست به واقعیت تخلی اشاره کنم که متأسفانه بچه‌های ما فقط در بخش مهارت‌های دیجیتالی از بزرگتر‌های‌شان جلوترند و مهارت زندگی در فضای مجازی را یاد نگرفته‌اند. شرکت زیست‌بوم مجازی درسا در حقیقت می‌خواهد بین خانواده‌ها و فرزندان‌شان قرار بگیرد و در فضای مجازی آنها را یاری کند. برهمین اساس شعار درسا دانایی، رشد، سرگرمی و اینترنت پاک است.

مدیر شرکت زیست‌بوم مجازی درسا ادامه داد:‌ ما در اینجا با مسئله‌ای مواجه‌ایم که هم فنی و هم محتوایی است. در قدم اول و مهم به سراغ شرکت همراه اول رفتیم تا در بخش ارتباطات با مشکلی مواجه نشویم و بعد به سمت متخصصین حوزه رسانه رفیتیم. در ادامه به دنبال فردی بودیم که بچه‌ها به خوبی به او اعتماد داشته باشند و صحبت‌هایش را به راحتی گوش کنند که بعد از تحقیق‌های بسیار به این نتیجه رسیدیم که بهترین فرد در این زمینه عموپوررنگ است. اوایل امسال این موضوع را با سازنده‌های برنامه مطرح کردیم و با موافقت آنها کار را پیش بردیم. سوژه این نرم‌افزار (فندوق) است.

داریوش فرضیایی در ادامه این مراسم در ابتدای صحبت‌های خود گفت: خیلی خوشحالم که در سری جدید محله گل و بلیل به موضوع مبتلابه خانواده‌ها پرداخته می‌شود. من هم معتقدم که بزرگترها در فضای مجازی از بچه‌ها عقب‌تر هستند و در این زمینه فقط فعل «نکن» را به کار می‌برند. در صورتی که می‌بایست سواد مجازی‌شان را بالا ببرند.

احمد علی‌پور کارگردان این برنامه درباره تفاوت‌های سری جدید این مجموعه عنوان داشت: همیشه در حوزه کاری‌ام دوست داشتم که مخاطب را غافلگیر کنم اما متأسفانه حوزه همین فضای مجازی امکان غافلگیری مخاطب را از ما سلب کرده است. چرا که همه عوامل با استفاده از گوشی موبایل و گرفتن عکس‌هایی از روند تولید شرایط جدید گروه را برای دوستان‌شان اطلاع‌رسانی می‌کنند.گروه سازنده برنامه «پوررنگ» همیشه واژه بهتر شدن را در رأس اهدافش قرار داده است. یادم هست زمانی که محله گل و بلبل 1 تولید شد به بهتر شدن فکر می‌کردیم و در حال حاضر در تلاشیم تا از نظر کیفی اتفاق‌های بهتری را رقم زنیم  و با بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه بصری فضای جدیدی را به مخاطب ارائه دهیم.

این کارگردان در ادامه بیان داشت: در سری جدید به این دلیل که در سری قبل از خانواده گلدون زیاد صحبت می‌کردیم خانواده او را گسترش داده و خانه‌‌ای نیز برای او در نظر گرفتیم.

مسلم آقاجان‌زاده تهیه‌کننده اظهار داشت: چهار عروسک در این سری حضور دارند که در اصل فرزندان گلدون و نازخاتون هستند. طراح و سازنده این عروسک‌ها محمد اعلمی است همچنین چهار بازیگر کودک نیز داریم که عرفان برزین یکی از آنها است.

نویسنده محله گل و بلبل 2 با اشاره به بازخوردهایی که از مخاطب دریافت کرده‌اند، گفت:‌ در تلاشیم تا در سری جدید قدم‌های بیشتر و با کیفیت‌تری را نسبت به سری قبل برداریم و مثل گذشته از انرژی مثبت مردم استفاده کنیم.

وی با اشاره به پخش نوروزی این برنامه اظهار داشت: پخش محله گل و بلبل 2 در ایام نوروز هم در 15 قسمت ادامه دارد که به صورت ویژه‌ قصه‌های جدیدی را خواهیم داشت.

مسلم آقاجان‌زاده درباره حضور اسپانسر در این برنامه گفت: حضور اسپانسرهای تجاری در برنامه‌های کودک کار درستی نیست و سال گذشته نیز ما اسپانسر تجاری نداشته‌ایم. اسپانسر ما شهرداری بود که در بخش خدمات شهری فرهنگ‌سازی صورت گرفت. در این سری هم زیست‌بوم درسا درباره خلاء و کمبود سواد رسانه‌ای بین بچه‌ها در فضای مجازی آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد.

نیامنش در همین زمینه افزود:‌ بخشی از مخاطبان پوررنگ خانواده‌ها هستند و ما نیز دنبال همین هستیم و طی همین کارهای فرهنگی انجام می‌دهیم. در چند قسمت اول می‌بینیم که فرهنگ به تجارت غلبه می‌کند.

محمد علی‌پور نویسنده این برنامه درباره تعامل با شرکت زیست‌بوم مجازی درسا گفت: از همان ابتدا از این گروه خواستم که محتوای کار خود را در اختیارم قرار دهند. برای مثال فضای مجازی پاک یکی از موضوعاتی بود که توسط آنها به من ارائه شد و من آن را به قالب نمایشی برده و از نگاه کودک و خوانواده قصه‌ای برای آن ساختم. همچنین یک گروه مشاوره و روان‌شناسی کودک نیز در کنار ما حضور دارند و در این زمینه به ما مشورت می‌دهند. اغلب موضوع‌هایمان را از سبک زندگی می‌گیریم.

مسلم آقاجان‌زاده در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کنید 90 قسمت برنامه حول فضای مجازی ممکن است از حوصله مخاطب خارج شود، گفت: در این 90 قسمت بیش از 50 موضوع دغدغه در فضای مجازی بیان کردیم. اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که در همین تعداد نیز در مواجهه با مخاطب کودک تکرار صورت گیرد. چرا که مخاطب کودک اغلب با تکرار یک موضوع آن را به خاطر می‌سپرد.

وی با اشاره به برنامه محله بهداشت نیز عنوان کرد: برای مثال زمانی که ما بچه بودیم برنامه‌ای تحت عنوان محله بهداشت پخش می‌شد و در آن شخصیت‌هایی حضور داشتند که برخی موارد را به کودکان آموزش می‌دادند. معتقدم برخی شعارها و آموزش‌ها برای اینکه اثرگذار باشند باید تکرار شوند.

 

این تهیه‌کننده با اشاره به زمان شروع پخش سری دوم محله گل و بلبل گفت: قسمت اول از سری جدید این برنامه جمعه شب مصادف با شب میلاد پیامبر (ص) ساعت 19:30 به روی آنتن می‌رود. طبق روال سابق در هر هفته چهار قسمت پخش می‌شود که سه‌شنبه، چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه قسمت‌های جدید و بازپخش آنها جمعه، شنبه، یکشنبه و دوشنبه صبح از شبکه دو پخش می‌شود.

کارگردان این برنامه در ادامه گفت:‌ برای بررسی کردن برخی مسائل در تلویزیون محدودیت‌هایی داریم و امیدوارم که با این اوصاف بتوانیم اثرگذاری لازم را روی مخاطب داشته باشیم و از طرفی در تربیت، آموزش و خندان او بازخوردهای مثبتی دریافت کنیم.

نیامنش بیان داشت:‌ ما در این اکوسیستم محصولاتی داریم که با فروش‌شان درآمدزایی می‌کنیم و برخی محصولات صرفاً برای تربیت کودکان به صورت رایگان ارائه می‌شود.

مسلم آقاجان‌زاده درباره نحوه معرفی زیست‌بوم مجازی درسا در این برنامه گفت:‌ یک سامانه پیامکی داریم که استفاده از آن به صورت رایگان است. همچنین در باشگاه مشتریان این سامانه ادبیات سواد فضای مجازی برای خانواده‌ها ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: محتوا و فرهنگ‌سازی زیست‌بوم فضای مجازی درسا در قصه‌ها و تیزرهای برنامه دیده می‌شود. به این صورت که در هر برنامه پوررنگ در استیج‌های خود به اعلام شماره پیامک و معرفی آن می‌پردازد. حتی نرم‌افزار درساگرد نیز داریم که طی آن باعث می‌شویم کودکان حتی وارد فضای گوگل نشوند.

این تهیه‌کننده درباره حضور محله گل و بلبل در شبکه کودک بیان داشت: معتقدم در شبکه کودک نیز دوستان و همکاران‌مان زحمات بسیاری می‌کشند اما با این وجود کارهای کودک همچنان کمتر از قبل ساخته می‌شود. این در شرایطی است که مخاطب اصلی تلویزیون کودکان هستند. از طرفی هنوز ساختار شبکه یک و دو عمومی هستند و همچنان فضای کودک خود را حفظ کرده‌اند. ما نیز از شبکه یک به شبکه دو آمدیم. همچنین از لحاظ برند بودن باید بگویم که ما برند شبکه دو هستیم و مسئولان تلویزیون نیز دوست ندارند که از شبکه دو به شبکه دیگری کوچک کنیم.

کارگردان محله گل و بلبل 2 در پاسخ به این سؤال که برای انتخاب بازیگرهای این مجموعه از بازیگرانی استفاده کردید که در حوزه کودک کار کرده بودند، گفت: اصولاً به این موضوع معتقد نیستم چرا که به هر حال هر بازیگری روزی می‌تواند کار کودک را آغاز کند  و قطعاً همه افراد این اولین‌بار را در کارنامه‌شان دارند. برای مثال برای انتخاب خانم شریفی‌نیا علاوه بر شرایط خانوادگی و بازیگری‌شان ما به تعدادی از پارامترها برای قرار گرفتن او کنار امیرمحمد فکر کرده بودیم و حتی درباره هماهنگی این دو بازیگر صحبت‌هایی شده بود.

وی ادامه داد: در سری جدید علاوه بر لوکیشن‌های داخل سوله که دکورسازی شده است از لوکیشن‌های خارجی نیز استفاده کردیم. همچنین بازیگر مهمان نداریم و فکر می‌کنم تعداد بازیگرهای مهمان‌مان در نوروز بیشتر شود.

داریوش فرضیایی با اشاره به اینکه محوریت این برنامه عمو پوررنگ است و حضور بازیگران چهره ممکن است دیده شدن او را دچار خلل کند، گفت: در گذشته بیشتر از الان دغدغه دیده شدم داشتند و شاید اوایل حضورم در این برنامه از هم‌بازی شدن کنار برخی از بازیگران می‌ترسیدم اما با گذشت زمان این مسئله حل شد. نگارش و پرداخت تک‌تک شخصیت‌ها از جمله پوررنگ این امکان می‌دهد که تک‌تک‌ شخصیت‌ها به خوبی دیده شوند.

وی افزود: حمل بر خودستایی نباشد اما شومن کودکان هستم که کارم را بسیار دوست دارم. زمانی که وارد این کار شدم تصمیم گرفتم که نوعی رفتار کنم که کار گروهی‌مان دیده شود چرا که همه دوستان در به ثمر رسیدن این برنامه نقش به‌سزایی دارند.

این مجری کودک در ادامه با اشاره به حضور شخصیت پدربزرگ و عروسک‌ها گفت: ورود پدربزرگ پوررنگ خلاقیت من را بالا می‌برد و حتی حضور عروسک‌ها به این برنامه برایم بسیار جذاب است و موقعیت طنز خوبی را برایم ایجاد می‌کند. شخصیت پوررنگ از گذشته تا حالا هیچ تغییری نکرده و همان پوررنگ سابق است.

وی درباره علاقه به کار کودک نیز گفت: حضور در کار کودک را از قدیم دوست داشتم و این علاقه همراه من بوده است. شاید خیلی از افراد بگویند در این زمینه تظاهر می‌کنی اما نیت قلبی‌ام این نیست و عشق به کودکان در سراسر وجودم جریان دارد. شاید جالب باشد بگویم اغلب عوامل پشت‌ صحنه و جلوی دوربین همگی به نوعی کودک هستیم و همین نیز باعث شده تا همه به هم کمک کنیم.

تهیه‌کننده این برنامه با اشاره به ورود شخصیت‌‌های محله گل و بلبل به بازار گفت:‌برند پوررنگ متعلق به سازمان صداوسیما است و عروسک‌ها هم همین‌طور. اما دیدگاه تلویزیون تجاری نیست و نمی‌دانم که در این زمینه چه تصمیمی خواهند گرفت. از طرفی در حال حاضر سی‌دی‌های کپی شده از برنامه‌های پخش شده در تلویزیون نیز در بازار موجود است.

وی با اشاره به نظرسنجی سازمان صداوسیما درباره محله گل و بلبل 1 نیز بیان داشت: در سری قبل بیش از 80 درصد مخاطب کودک و نوجوان داشتیم و بیش از 60 درصد خانواده‌ها مخاطب ما بودند.

علی‌پور کارگردان این برنامه با  اشاره به آهنگ‌سازی این مجموعه گفت: مهرداد نصرتی مثل سری قبل آهنگ‌سازی این برنامه را به عهده دارد. در استودیو نیز چند ترانه قدیمی و محبوب پوررنگ تقدیم می‌شود اما ترانه‌های جدید نیز داریم که قرار است پخش شود.

فرضیایی نیز گفت:‌ برخی از این ترانه‌های قدیمی برایم همچنان نوستالژی دارد و دوست‌شان دارم.

وی با بیان درخواستی از اهالی رسانه گفت:‌ حدود 15 سال است که تلاش می‌کنیم تا در حوزه کودک برنامه‌ای جدید را برای بچه‌ها تهیه کنیم و شما مطمئن باشید اگر هر گروهی برای کودکان کار می‌کنند به طور قطع دغدغه اصلی‌شان بچه‌ها هستند و اصلاً نگاه تجاری ندارند و هدف اصلی ما ارتباط با بچه‌ها است که متأسفانه فضای مجازی همین بچه‌ها را از ما گرفته است.

آقاجان‌زاده در پایان ضمن اشاره به صحبت‌های رفتاری در خصوص فضای مجازی گفت: مقام معظم رهبری چندی پیش درباره فضای مجازی تأکید بسیاری داشتند و گفته بودند که تلویزیون به این فضا کمتر پرداخته است. ما نیز تلاش‌مان بر این است تا در بخش فضای مجازی که در حال حاضر دغدغه اغلب جامعه است آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها و فرزندان ارائه دهیم.