مدیر باشگاه و کارگاه های سی و هشتیمن جشنواره جهانی فیلم فجر از غیر قابل استفاده بودن فیلم های دوره های پیشین جشنواره جهانی فیلم فجر و در دسترس بودن ۲۱ کارگاه و مستر کلاس این دوره برای علاقمندان بر روی سایت جشنواره خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، شادمهر راستین مدیر باشگاه و کارگاه‌ها سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در مورد کارگاه‌های برگزار شده در این دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر و نحوه انتخاب مدرسین این ورکشاپ ها گفت: ما در این دوره ۲۱ کارگاه داشتیم که ۱۴ تای آنها ایرانی و ۷ تای دیگر خارجی بود. چند مستر کلاس با موضوعات مختلفی از قبیل کارگردانی و یا بررسی و آشنایی با جشنواره لوکارنو و ... داشتیم که هنرمندان مطرح خارجی آنها را برگزار کردند.

وی افزود: کارگردانان ایرانی ما هم چند گروه بودند که برخی از آنها با موضوع فیلم های مرمت شده شان مستر کلاسهایی را برگزار می کردند، یا کارگردانانی که از جشنواره جهانی موفق به دریافت جایزه ای شده و یا داور و دبیر این جشنواره بوده و یا هستند، همچون آقای سیدرضا میرکریمی که دبیر دوره های قبل بود و یا آقای مجید برزگر یا خانم نرگس آبیار که داور دوره های قبل بودند و آقای شهرام مکری که داور این دوره ما است، یا آقای صحت که دوره قبل جایزه گرفت، اینها هم تعریفی از کارگردانی دادند و هم در مورد زبان جهانی سینما که در این زمانه در بیشتر جشنواره ها و فیلم های مستقل بر این اساس تاکید می شود صحبت کردند.

وی همچنین ابراز داشت: یک سری کلاسهای آموزشی پایه داشتیم که در این بخش آقای کاشانی فیلم نامه نویسی، آقای کلاری فیلمبرداری، آقای خلعتبری موسیقی فیلم و مصطفی احمدی در مورد تولید و تهیه فیلم را توضیح دادند که همه این کارگاه ها به صورت آنلاین برگزار شد و به این شکل مبانی هر دوره آموزشی جشنواره را ادامه دادیم. مستر کلاسهای در محل برگزاری جشنواره در سالن شماره دو به نمایش در آمد و سایر ضبط شده کارگاه ها به صورت IGTV در صفحه اینستاگرام جشنواره منتشر شد.

مدیر باشگاه و کارگاه‌های جشنواره در پاسخ به این سوال که آیا آنلاین شدن این بخش از جشنواره فرصتی برای گسترده تر کردن مخاطبان آن را فراهم آورده است یا خیر گفت: در برگزاری ورکشاپ های زنده آنلاین ما این مشکل را داشتیم که به دلیل تفاوت جغرافیایی و بالطبع ساعت، وقتی سینماگران و مدرسین خارجی ما صحبت می کردند، همزمان با ظهر یا آخر شب ما می شد که مانع همزمانی مخاطبان و مدرسان می شد اما در پخش فیلم های ضبط شده مخاطبان افزایش چشمگیری داشتند و می شود گفت که مجموع کسانی که تا امروز مثلا کارگاه اول ما که به آقای میرکریمی اختصاص داشت را دیده اند خیلی بیشتر از کسانی بود که در دوره قبل به صورت حضوری مخاطب چنین کارگاهی بودند.

مدیر باشگاه و کارگاه های جشنواره جهانی فیلم فجر در مورد سرانجام فیلم های ضبط شده این کارگاه ها گفت: بعد از جشنواره این فایل ها بهینه سازی می شود به این معنی که تصویر گذاری می شود و مشکل دوبله برخی از آنها برطرف خواهد شد و ترجمه همزمان شده بودند که قرار است دوبله یا زیر نویس شود و به صورت پکیج های آماده در سایت جشنواره قابل استفاده خواهد بود.

وی در ادامه در مورد فیلم کارگاه های دوره های قبلی این جشنواره به حقیقت تلخی اشاره کرد و گفت: به جرات می توانم بگویم که فیلم هایی که در کارگاه های دوره های قبل ضبط شده و الان آن فیلم ها موجود هم هست، دیگر قابل استفاده نیست چرا که در هیچ پلتفرمی عرضه نشده اند. در حالی که فیلم های کارگاه های دوره سی و هشتم به رایگان در دسترس علاقمندان است و وقتی این فیلم ها در پلتفرم قابل مراجعه و استفاده ای قرار گرفته است باید به مخاطب دست کم سالانه آن توجه کرد.

شادمهر راستین در پاسخ به این سوال که بهترین اتفاق رخ داده در سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر در این شرایط کرونایی و محدودیت های خاصش چه بوده اظهار کرد: بهترین اتفاق این دوره در وهله اول برگزار شدنش بود و بعد از آن، شاید بتوان گفت که اگر کرونا نبود ما به سمت آنلاین شدن نمی رفتیم و این اتفاقات باعث شد تا حرکت ما به سمت پتلفرم های دیجیتالی و اینترنتی سرعت و شدت بیشتری پیدا کند.