کارگردان فیلم کوتاه قطعه ۸۵ از اولین تجربه اش در ساخت فیلم کوتاه و دلایلش برای جدی تر دانستن فیلم کوتاه نسبت به بلند سخن گفت.

به گزارش مرور نیوز، چندی است که فیلم کوتاه قطعه 85 به کارگردانی شهرام مسلخی و تهیه کنندگی اعظم سازور در قالب بسته هفت در گروه هنر و تجربه به روی پرده رفته است. مسلخی تاکنون نویسندگی، کاگردانی و تهیه کنندگی چند فیلم سینمایی بلند و تدریس دانشگاه را در کارنامه خود دارد.

کارگردان قطعه 85 در مورد این اثر گفت: این فیلم در سال 1398 ساخته شده است. ایده ساختش از یک مراسم خاکسپاری بود که چند سال پیش در آن شرکت کردم و یکی از دوستان اصرار داشت که به همراه پیکر پدر مرحومشان قالیچه گران قیمتی دفن شود که همین مایه مشکلات و مسائلی با مدیریان بهشت زهرا و اعضای خانواده شان شد و من فکر کردم این موضوع قابلیت این را دارد که به یک فیلم تبدیل شود.

وی افزود: پیش از اینکه اقدام به ساخت آن کردم تهیه کنندگی و کارگردانی دو فیلم بلند سینمایی را تجربه کرده بودم و در ابتدا قرار بود که این فیلم هم در قالب یک فیلم بلند داستانی تولید شود اما از آنجائی که برای این کار سرمایه گذاری نیافتیم، شرایط به گونه ای پیش رفت که این امر محقق نشد. پس از آن بود که تعدادی از دوستان از جمله سالم صلواتی (فیلمبردار)، توفیق امانی (تدوینگر) و سایر دوستانی که به من لطف داشتند گفتند که ما کنارت هستیم تا همین فیلم را در قالب فیلم کوتاه بسازیم. خدا را شکر با کمک دوستانم شرایطی پیش آمد که این فیلم را بسازیم و از آنجا بود که من به فیلم کوتاه بیشتر علاقمند شدم.

چرا یک کارگردان حرفه ای مجذوب فیلم کوتاه شد؟

مسلخی در مورد تجربه اش در حوزه فیلم کوتاه تصریح کرد: تجربه من در تولید فیلم کوتاه به دوران تحصیل و تدریسم در دانشگاه بر می گردد. از زمان ورودم به حیطه تدریس، به دانشجویانم هم برای ساخت فیلم هایشان کمک می کردم، اما هرگز به ذهنم نرسیده بود یا این امکان پدید نیامده بود که به ساخت یک فیلم کوتاه اقدام کنم و در واقع قطعه 85 اولین تجربه حرفه ای من در این زمینه است.

این سینماگر جوان که فیلم هایی همچون «عاشقان ایستاده می میرند»، «هلیا» و «یقه سفیدها» را در کارنامه کارگردانی خود دارد در مورد تفاوت فیلم های بلند و کوتاه از منظر یک کارگردان گفت: وقتی وارد عرصه فیلم کوتاه می شوید، می بینید که ویژگی بزرگ فیلم کوتاه این است که می توانید بسیار جسورتر و بدون نگرانی در رابطه با «بازگشت سرمایه» کار کنید که  نتیجه خوب این مسئله این است که می توان بسیار خلاقانه کار کرد.

نگرانی بازگشت سرمایه در سینمای داستانی خلاقیت را از ما می گیرد

کارگردان قطعه 85 افزود: در سینمای بلند داستانی به قدری ما نگران بازگشت سرمایه و ابعاد دیگر ماجرا هستیم که خود به خود خلاقیتمان کم می شود و مجبوریم که در یک مسیر تعیین شده از قبل حرکت کنیم. اما در فیلم کوتاه اینگونه نیست و می توانیم در فرم و فضایی که در ذهنم داریم خیلی خلاقانه عمل کنیم و نگران چیزی نباشیم که این ویژگی این حوزه را خیلی دوست دارم.

مسلخی ادامه داد: به نظرم سینمای کوتاه خیلی سخت تر از سینمای داستانی است چرا که زمان کمتری در اختیار داریم و باید، مثلا در یک بازه پانزده دقیقه ای، قصه و شخصیتی را تعریف کنیم. به واسطه این فیلم به جشنواره های مختلف فیلم کوتاه رفتم و فیلمسازان این حوزه را بیشتر دیدم متوجه شدم که چه استعدادهایی در این عرصه هستند که واقعا در عرصه رقابت می تواند چالش برانگیز باشد.

وی در مورد حضور فیلم قطعه 85 در جشنواره های خارجی و داخلی هم گفت: این فیلم در عرصه بین الملل، در شش جشنواره خارجی حضور پیدا کرد و حائز رتبه دوم فستیوال AMITY شد. در جشنواره های داخلی هم، در هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر و شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (آسوریک) در استان سیستان و بلوچستان حضور داشت.

 

همه عوامل فیلمم حرفه ای هستند اما در عرصه فیلم کوتاه

شهرام مسلخی در مورد استفاده از عوامل و بازیگران حرفه ای در فیلم کوتاه گفت: در این حوزه دو بحث وجود دارد. یکی انتقاداتی است که در مورد صَرف هزینه زیاد برای حضور افراد حرفه ای مطرح می شود که من تنها می توانم در مورد اثر خودم صحبت کنم و همانطور که پیش از این هم عنوان کردم، بر نحوه حضور کم هزینه آنها تاکید کنم. در عین حال نقد دیگری هم بر تغییر ترکیب و حال و هوای حوزه فیلم کوتاه با حضور عوامل حرفه ای مطرح می شود که باز در مورد اثر خودم می توانم بگویم این دوستانی که در فیلم من حضور دارند، همه هنرمندانی هستند که اگر چهره هستند و در سینمای تجاری هم کار می کنند، اما در کارهای هنری همانند آثار برادران محمودی هم کار کرده اند و من به اقتضای شخصیت و علاقمندیشان به سراغشان رفته ام؛ نه به این دلیل که یک چهره شناخته شده هستند. حتی من برای انتخاب بازیگر اتودهایی هم زده ام و بازیگران تئاتری را هم برای این نقشها تست کرده ام اما به این نتیجه رسیده ام که این بازیگران می توانند این تیپ یا شخصیت ها را برای من در بیاورند و فردی همچون علیرضا استادی را انتخاب کرده ام.

وی افزود: بقیه بازیگرانم را هم به دلیل اطلاعی که از آنها داشتم انتخاب کرده ام. به عنوان مثال یکی از بازیگران اصلی فیلم من، آقای کیوان پرمر یکی از بهترین بازیگران عرصه فیلم کوتاه ایران است که اتفاقا اگر همین الان به ایشان پیشنهاد فیلم بلند هم بدهیم نمی پذیرد. یا حیطه فعالیت آقای رضا اخلاقی که در این فیلم حضور دارد، کاملا مشخص است که تنها در فیلم های کوتاه و هنری بازی می کند. اگر سبقه من را بررسی کنید می بینید که همیشه و قبل از این هم این دغدغه را داشته ام که حتی در فیلم های بلندم هم از بایگران فیلم کوتاه استفاده کنم. نه اینکه به دنیال کمک به آنها باشم بلکه می دانم که چه ویژگی هایی دارند و از جنس بازی آنها مطلعم و معتقدم که بازیگران خیلی خوبی هستند و کارشان را بسیار جدی می دانم.

هنروتجربه کار درست را انجام می دهد

شهرام مسلخی که تهیه کنندگی فیلم هایی همچون پدران را در کارنامه دارد، در پایان این گفتگو در مورد اکران فیلم های کوتاه در قالب بسته هایی در گروه سینمایی هنروتجربه گفت: فیلمسازان فیلم کوتاه به سختی فیلم می سازند و مشکلی که پیش می آید این است که این فیلم ها در نهایت جایی برای دیده شدن ندارند. بر همین اساس فکر می کنم که هنروتجربه کارش را بسیار درست انجام می دهد و اینکه  فیلم های کوتاه را به یک بسته تبدیل می کند و ارائه می دهد، بیشتر یک حمایت از فیلمسازان این عرصه است که جای دیگری برای دیده شدن آثارشان ندارند. ضمن اینکه خود به خود ما در آینده شاهد این خواهیم بود که از طریق هنر و تجربه مخاطبان جدیدی به این ژانر علاقمند می شوند و این عرصه را دنبال می کنند. اگر فرزندان ما به فیلم کوتاه علاقمند شوند و به این عرصه پا بگذارند یک سری از استعدادهایمان به آن مسیر سوق پیدا می کند که اتفاق خیلی خوبی است.