سعید ابوطالب از تلاش برای ایجاد شهرک سینمایی، وی او دی و استودیوهای اختصاصی برای کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری سخن گفت.

به گزارش مرور نیوز، سعید ابوطالب از اعضای هیات مدیره کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری در مورد ایده اولیه این کانون گفت: ایده تاسیس یک کانون برای صنف تهیه کنندگان که به نوعی مهمترین صنف در عرصه این رسانه است از مدتها قبل وجود داشت و حتی عده ای از همکاران ما مجمع عمومی برگزار کرده و فعالیت هایی را انجام داده بودند که البته به امور حداقلی در زمینه بیمه و مالیات محدود می شد.

وی در ادامه اظهار داشت: از یک سو در شرایطی هستیم که می بینیم در همه دنیا سینما به تدریج به نفع رسانه های دیگری که در ایران به « نمایش خانگی » شناخته می شوند کنار می رود. از سویی دیگر افراد زیادی را داریم که سالها در تلویزیون و خارج از آن کار تهیه کنندگی کرده اند و از یک تجربه متراکم و غنی برخوردارند، اما یا دیگر امکان فعالیت در تلویزیون ندارند چرا که یا از رسانه ملی بازنشست شده اند و یا اینکه به دلیل محدودیت فضای تلویزیون امکان تولید آثار معدودی در آن وجود دارد و این دوستان کمتر کار می کنند؛ درحالی که بستر بزرگی در خارج از تلویزیون مثل وی‌اودی‌ها یا حتی تولیداتی که بسترش موبایل است فراهم آمده.

سعید ابوطالب افزود: ما باید به این فکر کنیم که اگرچه در یکی دو دهه گذشته ابزار فیلمسازی ساده شده است اما به همان نسبت این کار پرهزینه هم شده است؛ و پلتفرم های جدید نه سینما هستند و نه تلویزیون چرا که مثلا ساختاری همچون نت فلیکس در حالی که خودش تولید می کند و خودش هم بر بستر اینترنت و گوشی های موبایل نمایش می دهد.

این تهیه کننده باسابقه تاکید کرد: ما نیاز داریم فیلمسازی را در ایران صنعتی کنیم یعنی این کار به عنوان یک صنعت شناخته شود و دائما فیلم تولید شود چرا که هم نیاز فرهنگی ما است و هم نیاز اقتصادی جامعه است. اگر بخواهیم این اتفاق رخ دهد باید صنف و کانونی داشته باشیم که تولیدات متنوع داشته باشد و با نگاهی به آینده برای ۱۰ سال بعد برنامه‌ریزی کند. طبیعی است که این برنامه ریزی نمی تواند تنها محدود به داخل باشد بلکه باید نگاهی به کشورهای همسایه و تولیدات بین المللی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: وقتی این افقها باز شد، هیات مدیره کانون با این نگاه کارش را شروع کرده است اگرچه کارگروه هایی هم برای اموری مثل بیمه و مالیات و مسائل رفاهی و سایر امور صنفی ایجاد کرده ایم اما برای انبوه تهیه کنندگانی که عضو این کانون هستند و بازار بزرگی که هم در داخل و بین الملل در مقابل خود داریم برنامه های کوتاه مدت و میان مدت برای سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ داریم و فکر می کنم که در بازه زمانی که دوره این هیات مدیره باشد، بتوانیم اقدامات بزرگی را رقم بزنیم.

سعید ابوطالب افزود: معتقدم کانون تهیه کنندگان خودش باید وی او دی اختصاصی، شهرک سینمایی و ده‌ها استودیو و یک ساختار منسجم اداری داشته باشد تا بتواند تهیه کنندگان عضو را زیر پوشش بگیرد.

این عضو هیات مدیره کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری که سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی ایران را هم دارد، در ادامه تاکید کرد: ما صرفا کار صنفی انجام می دهیم و مطلقا کار سیاسی نمی‌کنیم و یا رقیب تلویزیون و وی او دی ها نیستیم. ما آن عنصر اصلی یعنی نیروی انسانی هستیم و می‌دانیم خیلی از مراکز پول و امکانات فنی دارند اما از آنها فیلم بیرون نمی‌آید. ضمن اینکه در این کانون اغلب تهیه کنندگان که تعدادشان به ۴۰۰ نفر می رسد و ممکن است در آینده بیشتر هم بشوند، با عقاید و قوانین سازمان صدا و سیما آشنا هستند و ممیزی ها و هنجارهای اجتماعی را به خوبی درک می کنند و نهادهای حکومتی، وزارت ارشاد و نهادهای دیگر می‌توانند به راحتی به آنها اطمینان کنند.

نیاز به خرید شهرک سینمایی نداریم

ابوطالب افزود: البته این اطمینان از سوی نهادهای حاکمیتی وجود دارد و بر هیمن اساس این افق روشن هم وجود دارد که اگر این همت در بین این چند صد کارشناسی که حتی برخی از آنها کارشان را از فیلمبرداری، تدوین و کارگردانی شروع کرده اند و به تهیه کنندگی رسیده اند، وجود داشته باشد و درگیر حواشی نشوند و همبستگی خود را حفظ کنند، نتایج کار را در اواخر همین سال ۱۴۰۰ بتوانیم ببینیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار موج که آیا برای ایجاد زیر ساخت های پرهزینه ای همچون شهرک سینمایی، وی او دی یا استودیوهای اختصاصی قول هایی هم گرفته اید، گفت: به همه اینها فکر شده است. همینکه هیات مدیره اقدام کرده و با سازمان های مربوطه درحال مذاکره است، اهمیت دارد چرا که باید یک برندسازی انجام شود که در همین چند ماه این اتفاق افتاده است و خیلی از سازمان ها و نهادها کانون تهیه کنندگان را به رسمیت می شناسند. حالا باید به همه اجزایش فکر کرد. مثلا فکر کردیم که باید یک مجله الکترونیک داشته باشیم، مجوزش را گرفتیم و انجامش دادیم. اینها خیلی ساده است. برای اینکه خودمان شهرک سینمایی هم داشته باشیم  از الان با خیلی از نهادها و سازمان ها صحبت کرده ایم و آنها امکاناتش را در اختیار این کانون گذاشته اند. در واقع نیاز نیست که ما یک شهرک سینمایی بخریم. اینقدر در این کشور فضا هست و سازمان های مرتبط زیادی هم هستند که دوست دارند با موضوعشان فیلم ساخته شود. نیروی انتظامی، هلال احمر، وزارت ارشاد، ساترا و حتی سازمان صدا و سیما برخورد مثبتی با ما داشته اند و همکاری کردند که همه اینها به ما انرژی مثبتی می دهد و شتابمان را بیشتر می کند.

سعید ابوطالب در پایان با بیان اینکه به اتفاقات خیلی خوبی که رخ خواهد داد خیلی امیدوار است، تصریح کرد: قرار بود که در این زمینه ها در مجمع عمومی اطلاعاتی داده شود که من خواهش کردم که چند ماه دیگر بگذرد و ما به جای وعده دادن آنچه را که اتفاق افتاده است را گزارش دهیم.