خبرنگار با هدف حل مشکلات مردم و کشف حقیقت تلاش می‌کند، اما خودش همیشه جزء فراموش‌ شده‌ها است.

هفدهم مردادماه روزیست که در تقویم ایران، روز ملی خبرنگار نامگذاری شده است. بی شک تقارن روز خبرنگار با عاشورای حسینی ماهیت خبر و خبررسانی را بیش از هر زمان دیگری نمود بخشیده است.نقشی که حضرت زینب (س) در ماندگاری وقایع دشت کربلا داشت این بانوی عفیفه را به اولین خبرنگار زن اسلام بدل کرد و این تقارن پر معنا یادآور این امر است که خبرنگاران با تاسی از حضرت زینب(س) نباید در بیان حقیقت لحظه ای درنگ کنند.

بی شک حماسه این بانوی گرانقدر کمتر از حماسه حسین (ع) و یارانش نیست و در دنیا نظیر ندارد چراکه وی مطالبه گر بود و مردانه در معرکه نینوا ایستاد و پیامش را بی کم و کاست به مردم رساند.

خبرنگار پیش از آنکه با نگاه کسب درآمد به حرفه اش بنگرد همانند عاشقی است که فقط در ره رسیدن به معشوق به حیاتش ادامه می دهد.طوریکه نوشتن از مسائل و دغدغه دیگران برایش سهل است و قلم زدن از مشکلات خویش برایش امری دشوار و نفس گیر!

خبرنگار در تلاش است اندیشه مردم را رشد دهد تا جامعه اش رشد کند.

خبرنگار از خود می گذرد برای بیان درد جامعه.

خبرنگار افشا می کند تا دست های پشت پرده، جامعه را به تباهی نکشاند.

خبرنگار با هدف حل مشکلات مردم و کشف حقیقت تلاش می‌کند، اما خودش همیشه جزء فراموش‌شده‌ها است.

در یک کلام، بیان حقایق جامعه در تمامی حوزه ها، رسالتی است که بر دوش هر خبرنگار و روزنامه نگاری سنگینی می کند.

اما کیست که برای تحقق معیشت و امنیت خبرنگار تلاش کند؟ پس از وعده های هرساله مسئولان در راستای بهبود شرایط این قشر، هنوز هم اهالی این دیار در باتلاق بدیهیات زندگی گرفتارند و از نداشتن بیمه، قراردادهای رسمی، حقوق ناکافی و امنیت شغلی رنج می برند. مشکلاتی که گاها به حدی بغرنج می شود که عاشق ناگزیر برای گذران عمر قید معشوق را می زند.

 مشکلاتی که گاه سبب تغذیه علف های هرز می شود و خبرنگار را از مسیر اصلی منحرف می کند و ریشه شرافت و وجدان را در فرد می خشکاند.

امید است خبرنگاران فارغ از تمام مشکلات این حرفه؛ عاشقانه، امین، صادق و با درنظر داشتن وجدان و شرافت و با رعایت کامل امانتی که در اختیار اوست قلم خود را در مسیر صلاح، امنیت، آرامش و پیشرفت جامعه به کار گیرند و در راه مقابله با هرگونه فساد و ناکارآمدی در این مسیر پر مخاطره زینب وار گام بردارند.

بدون تعارف جامعه ‌ایی آزاد است که انتشار اخبار صحیح در آن آزاد باشد و راوی خبر آزادانه درمسیرآگاهی گام بردارد.

فی الواقع، خبرنگاران، روزنامه نگاران و نویسندگان بودند که آنچه بوده ایم و آنچه کرده ایم در حافظه تاریخ ثبت شده است.

در کلام آخر، پاسداشت روز خبرنگار، گرامیداشت اندیشه و قلم است و چه نیکوست قلمی که برای آگاهی و روشنگری روان باشد.