وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهات به گفتمان‌سازی نیاز داریم.

به گزارش مرور نیوز، سیدرضا امیری صالحی که امروز در نخستین همایش سراسری دبیران استانی شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مجتمع شهید رسول‌زاده تهران سخن می‌گفت، اظهار کرد: یکی از دلایل بروز و ظهور برخی آسیب‌ها در جامعه فاصله گرفتن از فرهنگ ایثار و شهادت و خانواده است. عملکرد امروز ما محصول اتفاقات 10 سال آینده ایران است، به همین منظور ما نیازمند رجوع به فرهنگ ایثار و شهادت هستیم. ما باید گفتمان دفاع‌مقدس را که همان از خود گذشتگی و همدردی است و در اوج خودش در زمان جنگ قرار داشت احیا کنیم. باید از سطح شعار به گفتمان حرکت کنیم، مشکل بنیادین ما این است که در شعار مانده و به گفتمان‌سازی نرسیدیم. گفتمان درونی است و بر باورهای جامعه استوار خواهد بود و جامعه باید باور کند که برای احیا باید به فرهنگ ایثار و شهادت برگردد.

صالحی امیری اظهار کرد: اولین میوه فرهنگ هویت‌بخشی در خانواده، جامعه و همسالان است. یک هویت ما دفاع مقدس و هویت دیگر اخلاق مداری است. انسجام بخشی میوه دیگر فرهنگ است. این انسجام امری درونی است و باید باور داشته باشیم که منافع جمعی بر منافع فردی اولویت دارد. مثلا اگر  یک ایثارگر بر روی ویلچر در مقابل ما قرار می‌گیرد باید حس مدیون بودن به یک جانباز در وجودمان تجلی پیدا کند و اگر این اتفاق بیافتد همه جامعه از ادبیات ایثار و شهادت لبریز خواهد شد.

وی شخصیت‌آفرینی را بخش دیگر فرهنگ توصیف کرد و توضیح داد:شهدا به ملت ما شخصیت دادند و ما برای اینکه بتوانیم فرهنگ  ایثار و شهادت را ترویج و توسعه دهیم به گفتمان‌سازی نیاز داریم؛ یعنی این که در همه سطوح اجتماعی باورپذیری رخ دهد. گفتمان‌سازی به معنای دولتی کردن یک کار نیست بلکه جامعه باید نیاز پیدا کند که در فضای شهادت حضور داشته باشد چون نیاز به فرهنگ ایثار به مثابه نیاز جامع به اکسیژن برای ادامه حیات است و برای تحقق این مهم به یک برنامه استراتژیک نیاز داریم. باید از دولتی شدن امور پرهیز کرد البته دولت بستر گفتمان‌سازی را فراهم می‌کند اما گفتمان‌سازی در جایی چون مدرسه شکل می‌گیرد. امروزه روحانیت و نهاد دین،دانشگاه و نخبگان و رسانه‌ها و اصحاب قلم همه رسالت مشترکت داریم تا فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج بدهیم و در راستا از فضای مجازی هم استفاده کنیم. در همه حوزه‌ها می‌توان از بستر فضای مجازی استفاده کرد و اگر این اتفاق نیافتد دشمن از این فضا بر عیله ما استفاده می‌کند.

صالحی امیری گفت:ما نیاز داریم که از بایدها به باورها ارتقاء پیدا کنیم؛ پس جامعه به گسترش باورها نیاز دارد و دولت تمام توان خود را در این زمینه به کار می‌گیرد اما دولت فقط می‌تواند بستر آماده کند و جامعه باید این باور را ترویج دهد. از سوی دیگر جامعه هنر باید در همه وجوه اعم از رمان،داستان‌نویسی،فیلم، موسیقی، نقاشی و... وارد شده و به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بپردازد چون این کارها تنها با مصوبه جلو نمی‌رود. ما نیازمند اسطوره‌هایی چون همت، باکری و چمران هستیم. همه قلم‌ها باید در مسیری حرکت کنند که جامعه ما در دهه چهارم  در برابر تهاجم مقاوم باشد. در حال حاضر یک رسالت اخلاقی،شرعی و قانونی بر دوش ما قرار دارد. باید از تنش و درگیری عبور کرد چون جامعه به آرامش و ثبات نیاز دارد و دولت یازدهم به دنبال این موضوع است اما  عده‌ای به دنبال این هستند که دولت یازدهم را جدای از نظام بدانند و به نبال ایجاد تنش در دولت هستند. مشکلات بیش از توان دولت است و عده‌ای به دنبال آن هستند که با سیاه‌نمایی دولت را خراب کنند این عده هیچ کاری به حل مشکلات ندارند.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: دولت یازدهم در آستانه تحمیل یک جنگ علیه ایران، مملکت را تحویل گرفت. پول‌های ایران در بانک‌های خاص بلوک شده بود و می‌رفت که سیاست نفت در  برابر غذا و دار نیز در مورد ایران اعمال شود. قدرت در جنگ نیست و دیپلماسی، رسانه و مغز و مذاکره برای تامین منافع ملی، قدرت محسوب می‌شود. در برجام ضمن حفظ اقتدار نیروهای نظامی، منافع ملی را حمایت کردیم اما گاهی برخی در زمین دشمن بازی می‌کنند. با برجام تحریم‌ها لغو شد و تحمیل یک جنگ از طریق مذاکره شکست خورد و برای اولین بار شکاف بین آمریکا و اروپا رخ داد. قبل از برجام در نظرسنجی مؤسسات بزرگ در مورد شرورترین مردم دنیا، نام ایران آورده می‌شد اما همان‌ موسسات امروزه ایران را امن‌ترین جای دنیا اعلام می‌کنند. این یک تصادف نیست. این کار حاصل تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی،اقتدار نیروهای مسلح و عملکرد دولت و تاسی به فرهنگ ایثار و شهادت است. اگر دشمن امروز به ما حمله نمی‌کند به دلیل درسی است که از هشت سال جنگ با ما گرفته است. امروزه زنجیر تحقیر کشورمان پاره شده و شاهد صف سران کشورهای دیگر برای سفر به ایران هستیم. از این منظر برجام یک نیاز ضروری برای عبور از یک بحران بزرگتر بود. دولت نیز با دقت کافی و پیروی از فرامین مقام معظم رهبری حرکت رو به جلو دارد و از هرگونه حرکت احساسی بدون مطالعه پرهیز می‌کند. پس دوستان نباید ناآگاهانه در زمین دشمن بازی کنند.