انجمن صنفی شرکت‌های نمایشی ویدیویی آنلاین تشکیل و در وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی ثبت شد.

به گزارش مرور نیوز، چهارم بهمن‌ماه نشستی خبری در خانه هنرمندان ایران با موضوع انجمن صنفی شرکت‌های نمایشی ویدیویی آنلاین برگزار شد که قرار بود در آن رئیس سازمان سینمایی و ابطحی مدیرعامل مرکز رسانه‌های تصویری هم حضور داشته باشند که به دلیل مشغله کاری در روزهای نزدیک به جشنواره نتوانستند با وجود اعلام قبلی به این نشست بیایند.

با این حال محمد صراف رئیس انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی آنلاین در تشریح جزئیات تشکیل و اهداف این انجمن توضیح داد: تفکر ایجاد سامانه‌های عرضه محتوای آثار نمایشی به شکل مجازی اولین با در سال ۹۳ ایجاد شد که نمونه‌های بزرگی از این سامانه‌ها در دنیا وجود دارند و می‌توان به نت فیلیکس که ۳۵ درصد ترافیک آمریکا را در این حوزه بر عهده دارد.

وی گفت: این انجمن ابتدا شرایط برگزاری انتخابات را فراهم کرد و پس از ثبت نام نسبت به انتخاب رئیس هیأت رئیسه اقدام کرد تا در قالب کارگروهی منسجم به دنبال رفع مشکلات موجود در این حوزه باشد که در این باره به مشکلات تأمین محتوا، وجود کانال‌های توزیع غیرقانونی در فضای مجازی، نبودن متولی و ساماندهی، عدم اعتماد تأمین کننده‌ها و مشکلات زیرساخت و قیمت‌گذاری ترجیحی برای محتوای داخلی می‌توان اشاره کرد.

به گفته صراف این انجمن صنفی اهدافی را برای کار خود در نظر دارد که از مهمترین آن‌ها تنظیم بازار و جلب اعتماد تأمین کننده‌ها، توسعه عدالت فرهنگی در کشور، ایجاد امنیت اقتصادی برای ورود سرمایه و انجام اقدامات حقوقی درباره کانال‌های توزیع غیرقانونی است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی آنلاین در ادامه اضافه کرد: ما یک چشم‌انداز ۱۸ ماهه تبیین کرده‌ایم که در این مدت تلاش می‌کنیم یک میلیون کاربر فعلی سامانه‌ها به تعداد پنج میلیون کاربر برسد و سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیاردی امروز هم ۵۰۰ درصد افزایش داشته باشد.

او یادآور شد: در حال حاضر ۹۰ میلیون دقیقه در ماه تماشای فیلم روی سامانه‌ها صورت می‌گیرد که رسیدن به ۴۵۰ میلیون دقیقه یکی از اهداف این چشم‌انداز ۱۸ ماهه است.

صراف با اشاره به اینکه فیلم-تئاترهای تولید شده هم در این سامانه عرضه می‌شوند، گفت: در حال حاضر سه میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که به محتوای تولید شده در بازار داخل دسترسی ندارند و این‌ها می‌توانند بازار هدف این سامانه قرار بگیرند.

او درباره مقابله با سایت‌های غیرقانونی هم تأکید کرد: این سایت‌ها محتویات تولید شده داخل و نیز برخی محتویات نمایشی خارجی را بدون ممیزی و سانسور عرضه می‌کنند که در هر دو مورد باید با آن‌ها برخورد شود اما اگر از طریق این سامانه خدمات ارزانی به مخاطبان ارائه شود به طور طبیعی مشتریان آن‌ها کمتر خواهد شد. البته اگر قرار باشد با این سایت‌ها برخورد شود آن‌ها سرویس‌های ارائه دهنده خدمات خود را به خارج از کشور منتقل می‌کنند و به همین دلیل ترجیح بر این است که از طریق دیگری مشتریان داخلی جذب شوند.

وی با تأکید بر اینکه کاربران ایرانی به دانلود غیرقانونی فیلم‌ها عادت کرده‌اند و باید در این راستا فرهنگ‌سازی انجام شود، گفت: مدیرعامل خانه سینما در راستای راه‌اندازی این سامانه حمایت کرده و امکان اینکه این انجمن صنفی به عنوان یکی از اصناف خانه سینما هم ثبت شود، هم پیشنهاد شده است.

رضا منظری مدیر پروژه VOD در وزارت فرهنگ هم که در این جلسه حضور داشت اظهار کرد: یکی از دلایلی که  وزارت ارشاد تصمیم گرفت برای برخی شرکت‌های فعال در این حوزه مجوز صادر کند این بود که ابتدا فعالیت قانونی نهادینه شود و بعد اینکه پس از فراهم شدن زیرساخت‌ها برخورد با متخلفان ساده‌تر می‌شود. در واقع زمانی که سره از ناسره جدا نبود کار سخت می‌شد اما الان پس از یک سال با استقبال خوبی از سوی شرکت‌های مختلف روبرو شده‌ایم و در این راستا با توجه به اینکه کمبود قانونی نداریم فضا برای عمل به قانون بیشتر فراهم شده است.