سید رضا صالحی امیری – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه عباس آخوندی- وزیر مسکن و شهرسازی عصر امروز جمعه ۸ بهمن ماه از نهمین جشنواره تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر دیدن کردند.

به گزارش مرور نیوز، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید در جمع خبرنگاران بیان کرد: امروز با حضور آقای آخوندی (وزیر راه) که از علاقمندان دائمی این حوزه هستند و با شور و شوق فراوانی از آثار بازدید کردند از موزه هنرهای معاصر که نماد موزه‌های ایران هست، دیدن کردیم و خوشبختانه ایشان نشاط و روحیه را به همکاران من دادند.

او ادامه داد: مجموعه هنرهای ۹ گانه تجسمی بخشی از هویت ملی ایرانیان است و سابقه تاریخی طولانی دارد. ما منابع خطی در کتابخانه ملی  و کتابخانه‌های بزرگ کشور از چندین سال قبل داریم؛ از هنر تذهیب کاری و هنرهای دیگر که قدمت طولانی دارند.

صالحی امیری اضافه کرد: حضور نسل جوان در جشنواره امسال برای من جذابیت بسیاری داشت به ویژه اینکه آقای مرادخانی گفتند ۴۵ درصد آثار جشنواره متعلق به جوانانی است که برای اولین‌بار در این جشنواره شرکت کرده‌اند و حضور فعال شهرستانی‌ها در این جشنواره بسیار چشمگیر است، خصوصا اینکه آثار فاخر و ارزشمندی دارند.

 

او تصریح کرد: در مجموع شش هزار اثر از سراسر جهان و داخل کشور به دست دبیرخانه جشنواره‌ی تجسمی فجر رسیده است و رشد ۳۰ درصدی ارائه آثار، خبر خوشحال کننده‌ای است که نشان می‌دهد این جشنواره هر سال در حال تقویت  و پیدا کردن جایگاه خودش است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فراموش نکنیم این حوزه در اقتصاد فرهنگ نیز تاثیرگذار است. حراج‌های نقاشی تهران امسال ۱۲ میلیارد تومان و حراج  قبلی نیز  ۲۰ میلیارد تومان فروش  داشته است.  این موضوع هر سال در حال تقویت است به همین دلیل باید توجه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه داشته باشیم. هنرهای تجسمی یکی از کانون‌های اصلی اقتصاد فرهنگ است که ما باید در ارشاد و حوزه‌های مخاطب سرمایه ‌گذاری بیشتری بر روی آن انجام دهیم بنابراین از همه‌ی علاقمندان به سرمایه‌گذاران هنر و بانک‌ها دعوت کنیم تا در این حوزه سرمایه گذاری کنند. نسل جوان با علائق جدیدی وارد این حوزه شده و ما باید آن را تقویت کنیم.

او با بیان اینکه مهمتر از همه این‌ها بحث دیپلماسی فرهنگی است، افزود: وقتی این آثار از ایران خارج می‌شوند و روی دیوار کشوری قرار می‌گیرند که یک شهروند اروپایی، آمریکایی یا آسیایی مخاطب آن‌ها هستند یک پیام فرهنگی ایرانی را با خودش منتقل و ارزش اقتصادی را برای داخل ایجاد می‌کند و این موضوع برای ما بسیار مهم است. به جای آنکه ما تنها به گفت‌و گو فکر کنیم باید به انتقال و فروش آثارمان در خارج از مرزها بیشتر فکر کنیم.

صالحی امیری ادامه داد: من بر این باور هستم که ظرفیت هنرهای تجسمی توانایی عبور از مرزها برای ورود به بازارهای جهانی را دارد. همان‌طور که هنرمندان ما در حراج کریستیز و حراج‌های دیگر در منطقه  نقش بسیار مهمی داشتند، ما تلاش می‌کنیم تا از هنرمندان کمک و حمایت کنیم تا آنها بتوانند در حوزه‌های تجسمی از مرزها عبور کنند. گرچه این حوزه مهمی در دنیاست. برآوردها نشان می‌دهد ۱۲۰۰ میلیارد دلار ترنور هنرهای تجسمی در دنیاست. متاسفانه سهم ما بسیار ناچیز است. چینی‌ها ۱۲۰ میلیارد دلار، آمریکایی‌ها ۸۰ میلیارد دلار، کره‌ای‌ها در آسیا ۴۲ میلیارد دلار در این حوزه سهم دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه سهم ما در این حوزه بسیار ناچیز است، گفت: ما باید در این حوزه نیز سرمایه گذاری کنیم تا شاهد یک جهش جدی باشیم. ان شاالله آقای دکتر آخوندی که علاقمند این حوزه هستند با ایجاد کمپینی از هنرمندان حرکتی را برای اقتصاد حوزه هنرهای تجسمی انجام خواهند داد.

وزیر مسکن و شهرسازی نیز در این بازدید بیان کرد: اعتقاد من همواره این بوده که شهر یک سازمان اجتماعی است. جنبه انسانی از جنبه کالبدی شهر مهم‌تر است هر چند متاسفانه در روزگار اخیر  شهر به کالبد تنزل پیدا کرده و جنبه  انسانی آن به شدت رو به نزول است. این نمایشگاه یک بیان هنرمندانه از زندگی نسل ماست که هیچ بیانی از نظر من گویاتر و رساتر نیست که فهم یک نسل درباره زندگی چیست و از محیط پیرامون خود  چه درک و اندیشه‌ای دارد.

عباس آخوندی افزود: من معمولا برای آنکه فهمی از انعکاس واقعه آنچه که در زیر پوست شهر وجود دارد پیدا کنم به اینجا می‌آیم. این نمایشگاه‌ها بسیار قوی هستند و این بیانات هنرمندانه قوی‌ترین و ماندگارترین  بیاناتی است که از روزگار ما باقی می‌ماند. بیاناتی که برای ما مسوولان در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود تکان دهنده است. اگر بتوانیم مطلبی که هنرمندان بیان کرده‌اند را درک کنیم یعنی همان بیان مجدد حافظ است که می‌گوید: از صدای سحن عشق ندیدم خوش تر / یادگاری که در این گنبد دوار بماند.

علی مرادخانی- معاون هنری وزیر ارشاد، عارف نیا- مشاور وزیر ارشاد، مجتبی آقایی – دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی وزیر ارشاد و مسکن و شهرسازی را در این بازدید همراهی می‌کردند.