مراسم اسکار 2017 ساعاتی دیگر در حالی برگزار خواهد شد که دستور جنجال‌برانگیز «دونالد ترامپ» و عدم حضور «اصغر فرهادی» و کارگردان سوری به جرم مسلمان بودن در این رقابت‌ها، به مراسم امسال رنگ و بویی سیاسی داده است.

به گزارش مرور نیوز، هشتاد و نهمین مراسم اسکار، یکی از بزرگترین رویدادهای سینمایی جهان سحرگاه فردا در هالیوود کمی متفاوت از سال‌های پیش برگزار خواهد شد.

اکنون فرش‌های قرمز این مراسم انداخته شده و با پیش‌بینی 9 درصدی احتمال بارش باران، همچون یکی دو سال اخیر مسقف شده است.

اگرچه این اولین سالی نیست که اهالی هالیوود به خاطر انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور آمریکا و صدور دستور ممنوعیت ورود مسلمانان به این کشور از جانب او، انتظار برگزاری مراسمی سیاسی را می‌کشند ولی به نظر می‌رسد که حال و هوای اسکار امسال حتی اگر باران نبارد، صاف و آفتابی نخواهد بود.

صدور دستور ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان جهان از جمله ایران، بیش از همه خود هالیوودی را شوکه کرد، آنچنان‌که دست به اعتراضات گسترده‌ای زدند و بیانیه‌های مختلفی در مخالفت با رئیس جمهور جدیدشان صادر کردند، روز گذشته نیز تظاهراتی با حضور برخی چهره‌های هالیوود از جمله «جودی فاستر» برگزار شد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) نیز در این میان ساکت ننشسته و ضمن ابراز تأسف از چنین شرایطی، با هنرمندانی چون «اصغر فرهادی» که به خاطر چنین دستوری، علی‌رغم نامزدیشان، نمی‌توانند در مراسم امسال حضور یابند، ابراز همدردی کردند.

روز جمعه نیز «اصغر فرهادی» و 6 فیلمسازی دیگری (دو فیلمساز از استرالیا) که فیلم‌هایشان به همراه فیلم ایرانی «فروشنده»، در بخش فیلم‌های خارجی زبان نامزد شده است، در بیانیه‌ای مشترک با شرایط پیش آمده که حتی دست و پای هنر و هنرمند را در جامعه‌ای که مدعی قطعی آزادی است، در زنجیر کرده، مخالفت کردند.

شمارش معکوس اسکار 2017 آغاز شد/ سینمای ایران در انتظار دومین پیروزی

«اصغر فرهادی» نیز در این میان «فیروز نادری»، مدیر ارشد پیشین ناسا و «انوشه انصاری» اولین زن فضانورد ایرانی را به عنوان نمایندگان خود برای حضور در مراسم اسکار امسال معرفی کرده است. وی با انتخاب این دو تن در تلاش است که به مقام‌های آمریکایی جنس ایرانی های مقیم آمریکا را یادآور شود.

علاوه بر فیلم ایرانی «فروشنده» به کارگردانی «اصغر فرهادی»، فیلم سینمایی «مردی به نام اوه» به کارگردانی «هانس هولم» از کشور سوئد، «سرزمین مین» به کارگردانی «مارتین زاندولیت» از کشور دانمارک، «ناتا» به کارگردانی مشترک «مارتین باتلر» و «بنیتلی دین» از کشور استرالیا»، «تونی اردمان» به کارگردانی «مارن آده» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان امسال هستند.

به عقیده برخی کارشناسان سینمایی شرایط موجود همه چیز را به نفع فیلم «فروشنده» رقم می‌زند، تا آنجا که احتمال برنده شدن این فیلم را به یک پیروزی حتمی بدل خواهد کرد. نشریه سینمایی اسکرین دیلی نیز با چنین نظری موافق بوده و در این باره می‌نویسد: دستور «دونالد ترامپ» مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا، پیروزی را برای «اصغر فرهادی» و فیلمش «فروشنده» خرید.

منتقد سینمایی این نشریه در ادامه تاکید می‌کند: فرهادی برای من یکی از بهترین فیلمسازان مشغول به کار است ولی به نظر من در حقیقت امسال فیلم سینمایی «تونی اردمان» به کارگردانی «مارن آده» از کشور آلمان شایستگی این جایزه را دارد.

در صورتی که فیلم «فروشنده» بتواند جایزه اسکار را برای «اصغر فرهادی» به ارمغان بیاورد این دومین باری است که این فیلمساز ایرانی برنده جایزه اسکار می‌شود. وی اولین بار در سال 2012 میلادی با فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد. این اولین باری بود که سینمای ایران برنده این جایزه می‌شد.

علاوه بر بخش فیلم‌های خارجی زبان که یکی از بخش‌های بسیار مهم و جریان ساز رقابت‌های اسکار بوده است، بازار گمانه‌زنی در بخش‌های اصلی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن و مرد و همچنین دیگر بخش‌ها داغ است.

در بخش بهترین فیلم، فیلم‌های «لا لا لند»، «ورود»، «مهتاب»، «شیر»، «حصارها»، «شخصیت‌های پنهان»، «اگر از آسمان سنگ ببارد»، «منچستر کنار دریا» و «ستیغ اره‌ای» نامزد شده‌اند که در این میان رقابت تنگاتنگ و بسیار سختی میان سه فیلم «لا لا لند»، «مهتاب» و «منچستر کنار دریا» برقرار است.

شمارش معکوس اسکار 2017 آغاز شد/ سینمای ایران در انتظار دومین پیروزی

البته با توجه به اینکه فیلم موزیکال «لا لا لند» با بازی درخشان «رایان گاسلینگ» و «اما استون» امسال با نامزدی در 14 بخش از مجموع بخش‌های جوایز اسکار، رکورد پرنامزدترین فیلم تاریخ سینما را از آن خود کرد، به عقیده بسیاری او برنده نهایی بخش‌های اصلی اسکار امسال خواهد بود.

علاوه بر این، برخی بر این عقیده‌اند که این فیلم در شرایط نابسامان اقتصادی و سیاسی موجود آمریکا، همچون مرهمی بر روح خسته شهروندان آمریکایی عمل کرده و این مسئله توجه رأی دهندگان اسکار را نیز تا حد زیادی می‌تواند تحت تأثیر خود قرار دهد.

فیلم «لا لا لند» همچنین در جوایز و مراسم‌های سینمایی سرنوشت سازی که هر ساله پیش از اسکار برگزار می‌شود تقریبا یکه تاز میدان بوده است.

در بخش بهترین کارگردانی نیز امسال «دیمین شزل» برای فیلم «لا لا لند»، «بری جنکینز» برای فیلم «مهتاب»، «کنث لونرگان» برای فیلم «منچستر کنار دریا»، «مل گیبسون» برای «ستیغ اره‌ای» و «دنیس ویلنوو» برای «ورود» نامزد شده‌اند که رقابت‌ اصلی میان «دیمین شزل» و «بری جنکینز» است، البته نشریه سینمایی اسکرین دیلی بر این عقیده است که علی‌رغم آنکه «بری جنکینز» شایسته اسکار بهترین کارگردانی است ولی در نهایت با توجه به شواهد موجود و سیاست‌های آکادمی اسکار، «دیمین شزل» برای «لا لا لند» این جایزه را از آن خود خواهد کرد.

همچنین امسال در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد، «کیسی افلک» برای فیلم «منچستر کنار دریا»، «اندرو گارفیلد» برای «ستیغ اره‌ای»، «رایان گاسلینگ» برای «لا لا لند»، «ویگو مورتنسن» برای «کاپیتان خارق‌العاده» و «دنزل واشنگتن» برای «حصارها» نامزد شده‌اند.

شمارش معکوس اسکار 2017 آغاز شد/ سینمای ایران در انتظار دومین پیروزی

اگر چه هر کدام از این بازیگران در نقش‌هایشان بسیار درخشان و حرفه‌ای حاضر شده‌اند ولی برخی از کارشناسان سینمایی بر این عقیده‌اند که این بخش از رقابت‌های اسکار امسال ضعیف‌تر از سال‌های پیش است ولی در مجموع بسیاری از گمانه‌زنی‌ها خبر از انتخاب «کیسی افلک»، بازیگر فیلم «منچستر کنار دریا» به عنوان برنده نهایی این بخش از رقابت‌ها می‌دهد.

در مقابل امسال بخش بهترین بازیگر نقش اول زن قوی‌تر از بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد ظاهر شده و شاهد رقابت «اما استون» برای فیلم «لا لا لند»، «ایزابل هوپرت» برای فیلم «او»، «ناتالی پورتمن» برای «جکی»، «مریل استریپ» برای «فلورانس فوستر جنکینز» و «روت نگا» برای «دوست داشتن» است.

شمارش معکوس اسکار 2017 آغاز شد/ سینمای ایران در انتظار دومین پیروزی

علی‌رغم وجود رقبای سرسخت در این بخش از جوایز به نظر می‌رسد که رقابت‌ اصلی میان «اما استون» و «ایزابل هوپرت» باشد.

اگرچه بسیاری با توجه به اینکه «اما استون» جوانتر است و فرصت بیشتری برای بردن جایزه اسکار دارد، «ایزابل هوپرت» را برنده نهایی این رقابت‌ها می‌دانند ولی با توجه به تاریخچه اسکار و برنده شدن کسانی چون «جنیفر لورنس» و «بری لارسون» در این بخش از جوایز، به نظر نمی‌رسد که چنین مطلبی بر نظر رأی دهندگان اسکار تأثیر خاصی داشته باشد.

بسیاری از منتقدان در گمانه‌زنی‌ها خود «اما استون» را برنده نهایی این رقابت تنگاتنگ می‌دانند.

با وجود تمام این گمانه‌زنی‌ها، تاریخچه اسکار نشان می‌دهد که گاهی رأی دهندگان اسکار با انتخاب‌های خود تمام این محاسبات و گمانه‌زنی‌ها بر هم زده و همه را سورپرایز کرده‌اند.

آنچه مسلم است برای دانستن نتایج واقعی این دوره از جوایز اسکار باید تا بامداد فردا صبر کرد.