«ورایتی» با تیتر «سیاسی‌ترین اسکار تاریخ» به سخنرانی‌های اعتراضی و کنایه‌های سیاسی برندگان و مجری اسکار که قانون جدید «دونالد ترامپ» را هدف قرار دادند، پرداخت.

به گزارش مرور نیوز«ورایتی» با تیتر «سیاسی‌ترین اسکار تاریخ» به سخنرانی‌های اعتراضی و کنایه‌های سیاسی برندگان و مجری اسکار که قانون جدید «دونالد ترامپ» را هدف قرار دادند، پرداخت.

«ورایتی» نوشت: ممکن است «دونالد ترامپ» مراسم اسکار را تماشا نکند، اما او در تمام طول شب در این مراسم حاضر بود.
ورایتی از سیاسی‌ترین اسکار تاریخ نوشت

‌طی هفته‌های اخیر سیاست‌های «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور آمریکا اتخاذ کرده و همچنین قانون ضدمهاجری که موقتا وضع کرده، بارها و بارها از سوی سینماگران و هنرمندان مورد انتقاد قرار گرفته است.

چند روز پیش از برگزاری مهم‌ترین رویداد بین‌المللی هالیوود، «شان اسپنسر» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: «هالیوود بیشتر با عقاید متمایل به چپ‌اش شناخته می‌شود. باید با شما صادق باشم، فکر می‌کنم رئیس جمهور در آن شب میزبان مراسم «Governors Ball» (میهمانی فرماندارها) باشند.»


با این حال، تعداد قابل توجهی از میهمانان مراسم اسکار از فرصت سخنرانی خود استفاده کرده و به «ترامپ» تاختند.

«ورایتی» دراین‌باره نوشت: بیشترین سرزنش و محکومیت «ترامپ» از سوی «اصغر فرهادی» فیلمساز ایرانی که با «فروشنده» اسکار بهترین فیلم خارجی را برد، صورت گرفت پس از این که «ترامپ» قانونی را مبنی بر منع ورود تبعه هفت کشور مسلمان ایران، عراق، یمن، سوریه، سومالی، سودان و لیبی وضع کرد، امکان حضور «فرهادی» در مراسم اسکار در هاله‌ای از تردید فرو رفت. این ماجرا اما سرانجام، به بایکوت مراسم اسکار ختم شد.
این اقدام «ترامپ» در بیانیه‌ای که «فرهادی» تنظیم کرده بود، «قانونی غیرانسانی» خوانده شد. این کارگردان ایرانی در بیانیه‌ خود نوشته بود: «تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی‌ست دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها.» و این مطلب در میان تشویق حضار در مراسم اسکار خوانده شد.


در ابتدای مراسم اعطای جوایز اسکار ۲۰۱۷، «جیمی کیمل» بارها «ترامپ» را سوژه خود قرار داد و با شوخی‌های طعنه‌آمیز خود حضار را خنداند: "شاید خیلی حرف پسندیده‌ای نباشد، اما می‌خواهم از دونالد ترامپ تشکر کنم. منظورم این است که، سال گذشته را یادتان هست که گفته می‌شد اسکار نژادپرست است؟ این قضیه اکنون فراموش شده و ما باید از ترامپ ممنون باشیم".

او همچنین در زمان خواندن نام نامزدها از «مریل استریپ» به عنوان «بازیگری که زیادی بزرگ شده» یاد کرد و صفت «Overrated» را که «ترامپ» درباره این هنرپیشه زن به کار برده بود، را استفاده کرد.

«مریل استریپ» در مراسم جوایز «گلدن گلوب» رئیس جمهور آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد و «ترامپ» هم در توییتر از او به عنوان بازیگری که «در هالیوود زیادی بزرگش کرده‌اند» یاد کرد، با این حال وقتی نام «استریپ» در مراسم اسکار برده شد، همه به احترام او ایستادند.
«کیمل» در این مراسم فعالیت زیاد «ترامپ» در توییتر و واکنش‌های او به انتقادات هنرمندان را هم سوژه کرد و گفت: «ما دو ساعت است برنامه را شروع کرده‌ایم و «دونالد ترامپ» هنوز درباره ما چیزی توییت نکرده. من کم‌کم دارم برای او نگران می‌شوم.»
این مجری کمدین پس از این در توییتر خود نوشت: «هی دونالد ترامپ، بیداری؟» و «مریل استریپ "سلام" می‌رساند »

در بخش دیگری از مراسم «گائل گارسیا برنال» که جایزه بهترین انیمیشن کوتاه و بلند را اعطا می‌کرد،‌ به تصمیم «ترامپ» برای ساختن دیواری مرزی اعتراض کرد و گفت: «به عنوان یک مکزیکی، یک آمریکای لاتینی، یک کارگر مهاجر و یک انسان،‌ با هرگونه دیواری که بخواهد ما را از هم جدا کند مخالفم.»

«ریچ هوارد» از کارگردانان انیمیشن «زوتوپیا» که اسکار بهترین فیلم انیمیشن بلند را به دست آورد هم روی سن آمد و اظهار داشت: «ما از تمام مخاطبان‌مان در سرتاسر جهان که این فیلم را پذیرا شدند، سپاسگزاریم؛ فیلمی که داستان قدرتمندتر بودن تحمل در برابر ترس از دیگری را روایت می‌کند.»

«بری جنکینز» و «تارل الوین مک‌کرینی» نویسندگان فیلم «مهتاب» نیز پس از دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی، خطاب به دانشجویان و دانش‌آموزان اقلیت اعلام کردند: «این فیلم به خاطر تمام پسرها و دخترهای سیاه‌پوست و قهوه‌ای و غیرجنسیت‌گرایی ساخته شد که خودشان را نمی‌بینند. ما سعی می‌کنیم شما و خودمان را به شما نشان دهیم.»

«مارک رایلنس» بازیگر سرشناس تئاتر و سینما که برای اعطای جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل روی سن آمده بود، در بخش کوتاهی از حرف‌هایش از «مخالفت بدون تنفر» سخن گفت.


«شریل بون ایزاک» رئیس آکادمی اسکار نیز درباره افزایش تنوع در میان اعضای این موسسه گفت: «امشب گواهی است بر این که هنر هیچ مرزی ندارد.»
تعدادی از نامزدهای اسکار از جمله «راث نگا» هم روبان‌های رنگی برای حمایت از اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا (ACLU) را به لباس خود وصل کرده بودند. «آوا دوورنی» که برای بهترین فیلم مستند نامزد شده بود نیز، لباسی به طراحی یک طراح لبنانی به تن کرده بود.