همان گونه که 'بهمن بیگی' نیز نشان داد، مردم ایران هر گاه اراده کنند می توانند بر سختی ها غلبه و با استفاده از دانش خود وضعیت را بهبود و به فرهنگ و تمدن جهانی نیز کمک کنند.

به گزارش مرور نیوز،‌ عباس عاشوری نژاد روز جمعه در آئین نکوداشت خدمات علمی و فرهنگی استاد 'بهمن بیگی' افزود: در زمان حاضر که آموزش و پرورش نتوانسته توقعات به حق خانواده ها و صاحب نظران را در راستای آموزش برآورده کند و برخی ترویج دهنده روش کشورهای غربی شده اند، شناخت خدمات 'بهمن بیگی' در راستای تقویت همه جانبه امور آموزشی و ملی کشور موثر است.
عاشوری نژاد اظهار کرد: همان گونه که 'بهمن بیگی' نیز نشان داد، مردم ایران هر گاه اراده کنند می توانند بر سختی ها غلبه و با استفاده از دانش خود وضعیت را بهبود و به فرهنگ و تمدن جهانی نیز کمک کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد بوشهر و دبیر انجمن دوستداران حافظ استان گفت: استاد 'بهمن بیگی' تجسم بسیاری از آیات قرآن کریم وآموزه های معصومان (ع)که همیشه بر علم آموزی تاکید کرده اند بود و با آگاهی می دانست آنانی که می دانند و آنانی که نمی دانند با هم برابر نیستند.
یک پژوهشگر نیزگفت: 'بهمن بیگی' تنها کسی بود که توانست سواد را در ایران عمومی و بین قبیله های مختلف عشایر اتحاد ایجاد کند.
امراله یوسفی با تاکید براینکه استاد 'بهمن بیگی' بیشترین خدمت رابه زبان فارسی داشت افزود: استاد بهمن بیگی توانست علاوه بر سواد آموزی ایل نشینان آنها را به
سمت دوستی با زبان مشترک فارسی هدایت کند.
وی اظهار کرد: وی توانست با این اقدام اشتراک زبان را در ایران نهادینه و زمینه ساز اتحاد و همبستگی در ایران باشد.
یوسفی اضافه کرد: استاد 'بهمن بیگی' با ایجاد انسجام و یکپارچگی در ایل باعث فروپاشی قدرت های محلی شد و امروز مردم ایل نشین با آگاهی و سازگاری با اجتماع به هم کمک می کنند.
وی ادامه داد: بهمن بیگی بنیان گذار آموزش عشایر ایران واسطوره ای بوده که عصاره اش هزاران معلم، ادیب، طبیب، دانشمند و استاد است.
مدیرکل ملی یونسکو در ایران نیز در پیامی که در این آئین خوانده شد گفت: امروزه جنگ و خون ریزی، تروریسم، خشونت و افراط گری، بد رفتاری های اخلاقی، ناهنجاریهای اجتماعی، کاستی های فرهنگی، بلوک بندیهای غرض آلود فلسفی، تعارضهای سیاسی، اختلافهای فاجعه آمیز طبقاتی، بی عدالتی های اقتصادی و تبعیض نژادی در سطح جهان بیداد می کند.
'سعد الله نصیری قیداری' افزود: عقیده غالب صاحبنظران بر این است که همه اینها محصول و نتیجه فقدان آموزشهای صحیح است.
وی تصریح کرد: همانگونه که در آغاز دیباچه اساسنامه یونسکو، که بر اساس سه عنصر آموزش، علم و فرهنگ تاسیس شده آمده است: 'جنگ‌ها نخست در اذهان بشر آغاز می شود، دفاع از صلح نیز باید در ذهن انسان‌ها شکل گیرد'.
نصیری قیداری اظهار کرد: در نشستی که خردادماه 1395 با حضور دبیران‌کل کمیسیونهای ملی یونسکو، بیش از130 کشور و معاونان این سازمان در شهر شانگهای کشور چین برگزار شد، آموزش با کیفیت و فراگیر به اتفاق آرا به‌عنوان اولویت اول پانزده سال آینده جهان شناخته و تأکید شد آموزش با کیفیت باید بعنوان اساس توسعه پایدار مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: به نظر می رسد بشر خیلی دیر اهمیت و نقش تاثیر گذار آموزش را متوجه شده است.
نصیری قیداری افزود: اگر از دریچه این مطالب به زندگی استاد 'بهمن بیگی'بنگریم، خواهیم دید که لحظه های پربرکت حیات این فرهیخته فرهنگ دوست و تلاشگر خستگی ناپذیر عرصه سوادآموزی، با همتی بلند و شایسته و از عمق اندیشه و جان، در مسیر آموزش با کیفیت، علم و فرهنگ صرف شده است.
وی اظهار کرد: دادن جایزه جهانی 'کروپسکایا' از طرف سازمان یونسکو در سال 1973 کمترین اقدامی است که سطح و جایگاه تلاش این گوهر درخشان عرصه آموزش و دانش را در سطح جهان نشان دهد.
وی تاکید کرد: اعتقاد 'بهمن بیگی' بر اولویت و اهمیت آموزش در سرنوشت بشر را از رفتار مدیریتی، متدولوژی آموزشی و آثار و تالیفهای گرانسنگ ایشان می توان دریافت.
محمد بهمن بیگی بنیان گذار آموزش وپرورش عشایری در ایران بود که در سال 1389 از دنیا رفت.
وی دارای شش اثر کتاب شامل 'عرف و عادت در عشایر فارس'، 'بخارای من ایل من'، 'اگر قره‌ قاچ نبود'، 'به اجاقت قسم' و 'طلای شهامت' است.