شبکه های سیما همزمان با فرارسیدن ماه محرم، با تدارک چهار مجموعه تلویزیونی به استقبال عزاداری سید الشهدا (ع) می روند.

به گزارش مرور نیوز؛ با فرا رسیدن ماه محرم و برپایی خیمه عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، جهان یکپارچه در ماتم و عزا قرار می‌گیرد و هر فرد و یا نهادی ارادت خود را به ساحت مقدس اهل بیت (ع) ابراز می‌کند. بدیهی است که در کنار تمام مجالس عزاداری و پوشش های خبری، سازمان صدا و سیما بنا به ذائقه مخاطبان خود مجموعه های تلویزیونی بسیاری را با توجه به پیام قیام امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورایی در نظر می گیرد.

یکی از رخدادهای مهم امسال، مصادف شدن هفته دفاع مقدس با دهه اول محرم الحرام است. هشت سال جنگ تحمیلی در ایران و شهادت هزاران پیر و جوان، زن و مرد در مقاومت هشت ساله ایران، نشان داد راه عبدالله الحسین (ع) زنده است و همانگونه که امروزه در سوریه و عراق شاهد هستیم، مسیر فداکاری و ایثار ادامه خواهد داشت.

شبکه‌های سیما در دهه اول محرم، پخش سریال‌هایی چون «پرواز در ارتفاع صفر»، «شکوه یک زندگی»، «عقیق» و «هاتف» را برای مخاطبان خود در نظر گرفته‌اند.

پرواز در ارتفاع صفر

یکی از سریال‌های پیش‌بینی شده شبکه یک سیما که برای پخش در ایام هفته دفاع مقدس و دهه اول محرم، در نظر گرفته شده سریال «پرواز در ارتفاع صفر» است. تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی عبدالحسن برزیده و تهیه‌کنندگی محمد نشاط از روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه در فرحزاد تهران آغاز ‌شد. تهران لوکیشن اصلی این سریال بود و بخش‌هایی از این مجموعه نیز در پایگاه نیروی هوایی اصفهان تصویربرداری شد.

شاهرخ استخری در نقش کیومرث خلبان اصلی، حمیدرضا نیک‌دل در نقش حسین رنجبران، عمار تفتی در نقش فریدون، محمد عمرانی در نقش حاج تراب امین محله، سوگل خلیق در نقش شیرین، علی عمرانی در نقش حاج یحیی از بازیگران اصلی این سریال هستند.

این مجموعه با همکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی و در هفت قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما تهیه و تولید شده که قرار است  از جمعه 31 شهریور ماه ساعت 22:15  از این  شبکه روی آنتن برود.

سریال شکوه یک زندگی

شبکه دو سیما هم اقدام به تولید و پخش سریالی با محوریت «تکریم مقام همسران شهدای جاویدالاثر» کرده است. این شبکه سریال «شکوه یک زندگی» به تهیه‌کنندگی امیرعباس کنی و کارگردانی رضا بهشتی را به تولید رسانیده است.

قصه‌ این مجموعه در فضای دهه ۶۰ و در یکی از روستاهای استان مازندران روایت می‌شود. افزون بر این بخش عمده‌ای از داستان متعلق به دوران دفاع مقدس به‌ویژه عملیات خیبر است که در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری شده است. نسخه اولیه فیلمنامه این مجموعه به قلم شعله شریعتی نوشته شده و مرجان اشرفی زاده، فیلمنامه نهایی را به نگارش درآورده است. در خلاصه این سریال ۱۸ قسمتی آمده است؛ نارگل زنی بیست و پنج ساله و باردار به همراه سه فرزند در انتظار بازگشت همسرش (یحیی) از جبهه‌های جنگ است...

در این مجموعه بازیگرانی چون؛ بیتا سحر خیز، نازنین فراهانی، عبدالرضا اکبری، کوروش سلیمانی، مزدک رستمی، سوگل طهماسبی، مریم کاظمی، حسام محمودی، الهام جعفرنژاد، طوفان مهردادیان، مینا نوروزی‌فر، ساقی زینتی، مهری آل‌آقا و ... ایفای نقش کرده اند.

سریال «شکوه یک زندگی» کاری از گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما است که از روز شنبه ۲۵ شهریور ماه ساعت ۲۱:۳۰ پخش شده است و ۱ بامداد، ۱۲ و ۱۶:۱۵ بازپخش می شود.

سریال عقیق

 شبکه سه سیما هم مثل همیشه با دست پُر به استقبال مناسبت‌های مختلف رفته است. ماه محرم امسال سریال «عقیق» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی از این شبکه پخش می‌شود. این سریال که در سکوت خبری کامل در شهرک سینمایی غزالی کلید خورده بود، به عنوان سریال شبکه سه سیما در ایام ماه محرم معرفی شده است که در حال حاضر مراحل ضبط و تصویربرداری سکانس‌های پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

سریال «عقیق» عاشقانه‌ای است در دل تاریخ که سعید نعمت‌الله آن را در ۱۰ قسمت به نگارش درآورده است. بعد از «پشت بام تهران» و «زیر پای مادر»، «عقیق» سومین همکاری مشترک او با بهرنگ توفیقی به حساب می‌آید که در این سریال شبنم مقدمی به عنوان بازیگر نقش اول ایفای نقش می‌کند.

در خلاصه داستان سریال تاریخی «عقیق» آمده است: به عَجز مهمونم می‌کنی؟ به تسلیم؟ این چه رضایی‌ است که باید از ظهر عاشورا و وَقف عقیق و خون پسرم بگذرم؟ رضای کدوم دیاریِ، این رضاییِ که تو می‌خوای...

شبنم مقدمی، هدایت هاشمی، بهزاد فراهانی، نادر فلاح، علیرضا آرا، نسیم ادبی و... از بازیگران اصلی این مجموعه تلویزیونی هستند. این سریال قرار است در ۱۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای ساعت 21 روی آنتن شبکه سه سیما برود.

سریال هاتف

سریال «هاتف» قصه یک دبیر ریاضی پایه ابتدایی به نام علیرضا حقگو که چهل و سه سال سن دارد را روایت می کند. در خلاصه داستان این مجموعه تلویزیونی آمده است که در روز عاشورا، ابراهیم در کربلا بر اثر حمله قلبی می‌میرد. دخترش ریحانه پیگیر آخرین گفته ناتمام پدر می‌شود. این پیگیری ریحانه را رو در روی خانواده و زندگی زناشویی اش قرار می‌دهد. اما ریحانه اعتقاد دارد که عدالت نمی‌تواند در پشت در خانه آدم جا بماند … او پرده از ابهام وصیت پدر بر می‌دارد. در این روند شخصیت و ایمان خود را بازسازی کرده و به دست می‌آورد.

بازیگران این سریال عبارتند از:

حمید گودرزی، محمد حاتمی، شهرام قائدی، محمد فیلی، کاظم بلوچی، سیدمهرداد ضیایی، بهزاد خداویسی، مریم بوبانی، کمند امیرسلیمانی، مریم کاویانی، الهه حسینی و ….

سریال «هاتف» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه‌کنندگی نعمت چگینی،  در ۱۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای از 11 مهرماه برای پخش از شبکه یک سیما تولید شده است.