اگر همه ظرفیتهاى موجود در محرم و صفر و تاسوعا و عاشورا آن‌هم در ابعاد درونى و هویتى و زیرساختها و بنیانهاى فکرى و معنوى و اعتقادى و انقلابى، فهم و تبیین و سپس جریان یابد، چه اتفاق عظیم و خیره‌کننده‌ای مى‌افتد؟!

به گزارش مرور نیوز ، متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده با عنوان «ظرفیت‌هاى منحصربفرد محرم و عاشورا» به شرح ذیل است:

قال رسول الله(صلى الله علیه و آله): «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَن تَبْرُدَ أَبَدا»(مستدرک‌الوسائل، ج 10،(ص) 318)
محرم و صفر به‌طورعام و عاشوراى حسینى به‌طور خاص ازجمله فرصتهاى فوق‌العاده ویژه‌اى است که علی‌رغم همه تلاشها و پژوهشها، هنوز ابعاد و ظرفیتهاى مهمى از آن ناشناخته مانده است و به‌عبارتى آنچه تاکنون به آن توجه شده، مربوط به سطح و چگونگى برپایى عزاى حسینى(علیه‌السلام) و رونق‌یافتگى محافل و هیئتها و کم و کیف ظاهرى آن بوده و کمتر به عمق و هویت و راهبردهاى ژرف و تحول‌آفرین آن عنایت رفته است.
این در حالى است که وقتى همین مقدار محدود و اندک توجه به محرم و صفر و برپایى خیمه‌هاى عزاى اهل بیت(علیه‌السلام) باعث حفظ اسلام و قرآن و مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) طبق فرمایش بزرگان و صاحب‌نظران به‌ویژه حضرت امام خمینى(ره) و خلف صالح وى امام خامنه‌اى(مدظله) بوده است، باید به‌خوبى ارزیابى و پیش‌بینى کرد که اگر همه ظرفیتهاى موجود در محرم و صفر و تاسوعا و عاشورا آن‌هم در ابعاد درونى و هویتى و زیرساختها و بنیانهاى فکرى و معنوى و اعتقادى و انقلابى، فهم و تبیین و سپس جریان یابد، چه اتفاق عظیم و خیره‌کننده‌ای مى‌افتد؟!
در حالى‌که دنیاى امروز در مواجهه با انواع ظلمها و نابرابریها در عطش فریادى یکپارچه علیه زورگویان و بندگان قدرت و ثروت و نیز اکسیر عدالت و پاکى و امنیتى فراگیر مى‌سوزد و پابرهنگان و توده‌هاى مردم مستضعف در سراسر جهان به انتظار قیامى جهانى که عرصه گیتى را از هرگونه پلشتى و فساد و ناپاکى و ظلم پاکسازى نماید، لحظه‌شمارى مى‌نمایند، مکتب عاشورا و دانشگاه عظیم حسینى(علیه‌السلام) نقطه امیدى است که فراتر از شیعیان و مسلمانان، همه‌ى بشریت روى زمین را به‌سوى خود فرا مى‌خواند.
محرم و صفر نه فقط سیاهى و عزا و سوگوارى و اشک و گریه است که این نیز نمادى از عشق و معرفت و ارادت خالصانه به بهترینهاى بشریت است بلکه محرم و صفر کانونى است حرکت‌آفرین و مطمئن براى شور توأم با شعور علیه هرگونه زشتى و ناپاکى و فساد و اوج این حرکت نیز تاسوعا و عاشورا است که هرچه زمان مى‌گذرد به فضل الهى بر دامنه‌ى نفوذ و اقتدارش افزوده مى‌گردد.
عاشورا؛ حقیقتى بى‌نظیر و منحصربه‌فرد است که هرگز مشابه نداشته و نخواهد داشت و این به خاطر ظرفیتها و هویتى است ویژه که ریشه در اراده و نصرت الهى دارد. عاشورا از طرفى فرصتی است براى خودشناسى و معرفت‌یابى و تنظیم نوع نگرشها و مواضع با عاشورائیان همیشه جاوید که به‌وسیله کرسى‌ها و منبرهاى وعظ و موعظه و خطابه و نیز ظرفیت هفته امر به معروف و نهى از منکر در راستاى تبیین اهداف راهبردى نهضت عاشورا «أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أَسِیرَ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ أَبِی‌(علیهما السلام)»، تحقق مى‌یابد و از طرفى ظرفیتى است بین‌المللى که در عرصه‌هاى مختلف براى بشریت تشنه عدالت و پاکى و امنیت، الهام‌بخش و الگویى شایسته است. چه آن‌که یکى از ظرفیتهاى کارساز عاشورا و نهضت حسینى(علیه‌السلام) مقابله با توطئه‌ها و نقشه‌هاى شوم دشمنان بشریت است، از این‌روست که جبهه کفر و شرک و الحاد به‌دلیل عجز در برابر نافذیت محرم و صفر و تاسوعا و عاشورا، با تمام حیلت و توان در تلاشند که شاید مسیر عزادارى سیدالشهدا را که سرچشمه‌اى است براى بیدارى، مقاومت، مجاهدت و ایستادگى، تحریف و یا تغییر بدهند. بهترین دلیل بر این مدعى، تهاجم‌هایی است که در طول تاریخ علیه هویت محرم و عاشورا و جوهره عزاى اهل بیت(ع) و هم‌اکنون نیز با استفاده از ابزارهاى تبلیغى و رسانه‌اى، گسترده‌تر و به‌طور بى‌سابقه‌ای جریان داشته و دارد. به‌راستى کدامین واژه و یا موضوعى است که همچون نام حسین(علیه‌السلام) و عاشورا و کربلا آماج تهاجمات و دشمنیها قرار داشته باشد!
و این به‌خاطر ظرفیت اقناع‌کنندگى عاشورا و نهضت حسینى است که انسانهاى تحت ظلم و مستضعف جهان را امید و روحیه مى‌بخشد. نمونه بارز این نفوذ معنوى را در ملتهاى شریف اما مظلوم نیجریه و میانمار و یا هند و کشمیر و پاکستان و حتى اروپا و آفریقا و آمریکا مشاهده مى‌کنیم. این فریاد «علیکم بالصبر و الجهاد» امام حسین(علیه‌السلام) در صبحدم روز عاشوراى محرم 61 هجرى است که در جبهه مقاومت موجى از ایستادگى و مجاهدت را علیه فتنه داعش و تکفیر و بلکه جبهه استکبار به‌راه انداخته است و به‌طور معجزه‌آسایى آخرین نفسهاى عوامل صهیونیستى و آمریکا را در سوریه، عراق، فلسطین، لبنان، یمن، بحرین و دیگر کشورهاى اسلامى مورد طمع و هدف شوم استکبار به فضل الهى در حال گرفتن است و این بهترین گواه بر پیروزى مسلم خون بر شمشیر و حق بر باطل است که در تابلو خون‌رنگ عاشورا براى همیشه زمان به زیبایى نقش و نگار یافته است.
محرم و عاشورا به‌لحاظ هنرى نیز داراى ناب‌ترین سوژه‌هاى مهربانى و عشق و حماسه و ایثار است که البته به‌صورتى کاملاً واقعى و خودجوش تجلى مى‌یابد. نمونه روشن آن گریه‌ها و اشکهایى است که بى‌اختیار از دیدگان عزاداران با معرفت بر گونه‌هایشان جارى مى‌گردد.
در میان این همه ظرفیتها و فرصتها، ظرفیت بسیج‌کنندگى کاملاً مردمى و همگرایى عاشقانه اقشار مختلف جامعه عاشورایى است که تنها از استعداد و توان محرم و عاشوراى حسینى(علیه‌السلام) امکان بروز و ظهور دارد. کجاى دنیا نمونه‌ى هیئتهاى خودجوش مردمى عزاى حسینى(علیه‌السلام) را سراغ داریم که با هزینه شخصى اما همراه با عشق و رضایت قلبى عزاداران با نظم و انسجامى مثال‌زدنى، بدون هیچ تبلیغ و ترغیب تشریفاتى شکل‌گرفته و جریان یابد.
اما افسوس که با این‌همه ظرفیتهاى نهفته در بى‌نظیرترین حماسه تاریخ، هنوز هم عاشورا غریب است و مظلوم و حرفها و پیامهاى ناگفته، فراوان دارد.
آری اگر همه ابعاد و ظرفیتهاى دانشگاه حسینى(ع) و عاشورا و نهضت کربلا براى همه آحاد مردم دنیا آشکار و جلوه واقعى آن روشن و تبیین گردد، قطعاً بشریت شاهد بزرگ‌ترین معجزه تاریخ یعنى قیام سبز مهدوى(عج) و استقرار دولت جهانى توحیدی خواهد گردید که عاشورا پیش‌نیاز و زمینه‌ساز این اتفاق عظیم و مورد انتظار است.
1. ضرورت محکوم نمودن و تحقیر مواضع ضدایرانى رئیس جمهور آمریکا (ترامپ) و اثبات حقانیت دیدگاه حضرت امام(ره) مبنى بر شیطان بزرگ بودن رژیم جنایت‌پیشه و سلطه‌گر آمریکا و بى‌منطقى سران این رژیم حامى تروریسم و نیز حمایت از مواضع انقلابى ریاست محترم جمهورى اسلامى ایران جناب آقاى روحانى که در ملاقاتها و سخنرانى در اجلاس سازمان ملل مطرح گردید.
2. ملت با بصیرت ایران هوشمندتر از اینهاست که با ترفندهای قرون وسطایی و بچه‌گانه سران فتنه‌جوی آمریکا به‌ویژه ترامپ که این‌روزها تبدیل شده است به عروسکی در دست نتانیاهو و اسرائیل و عناصر نفاق که ملت ایران و امت اسلام سالهاست در آتش فتنه آنها می‌سوزند و آرامش و امنیت ملتهای منطقه و بلکه همه‌جای جهان به مخاطره انداخته‌اند، صحنه را خالی کرده و یا تحت تأثیر اراجیف و لفاظی‌های منافقانه و جاهلانه آنان قرار بگیرند.
آیا ملت ایران حامی تروریزم و عامل فتنه و ناامنی در منطقه است یا غده سرطانی امت اسلام اسرائیل و دست‌پرورده‌های جانی و وحشی نظام سلطه به‌ویژه آمریکا یعنی داعش و جریان مرموز تکفیری که این‌روزها به فضل الهی آخرین نفسهایشان را می‌کشند؟! و همچنان مورد حمایت همه‌جانبه آمریکا می‌باشند!
3. موضوع میانمار با توجه به عمق فاجعه و مظلومیت و شرایط سخت مسلمانان روهینگیا، لازم است در صدر مباحث سیاسى خطبه‌ها در ماه محرم قرار گیرد و البته با توجه به اعلان نهادها و مراجع مربوطه، در صورت امکان تربیتى اتخاذ گردد که با تشویق و ترغیب مردم، نسبت به جمع‌آورى کمکهاى نقدى و غیرنقدى مورد نیاز نیز در مصلاهاى نمازجمعه اقدام شایسته صورت پذیرد.

عضویت در کانال تلگرامی مرور نیوز