کتاب تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی ع به قلم سید جعفر مرتضی عاملی و ترجمه محمد سپهری است.

به گزارش مرور نیوز، کتاب تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی ع به قلم سید جعفر مرتضی عاملی و ترجمه محمد سپهری، توسط مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.

نام عربی این کتاب الحیاه السیاسیه للامام الحسن ع است که چاپ اولش در سال 1369 بود. نویسنده کتاب حاضر را در سه فصل خلاصه کرد، فصل اول، زندگی سیاسی امام حسن ع در عهد رسول خدا ص، فصل دوم، زندگانی سیاسی امام حسن ع در عهد شیخین و فصل سوم زندگی سیاسی امام حسن ع در عهد عثمان.

مترجم در مقدمه کتاب می‌نویسد: کتاب حاضر از دو جهت اهمیت ویژه دارد. 1. نویسنده گرانمایه با دیدی محققانه به تجزیه و تحلیل وقایع همت گمارده که به طور مستقیم و غیرمستقیم با زندگانی امام حسن ع ارتباط دارد و در مواردی آن حضرت نقش فعال در تکوین آن برعهده داشته. مثل داستان مباهله و بیعت رضوان. 2. نویسنده برخلاف تاریخ‌نگاران و سیره‌نویسان، به نقل حوادث و تاریخچه زندگانی امام ع نپرداخته، بلکه زندگانی سیاسی آن جناب را به طور دقیق تجزیه و تحلیل کرده است.

سید جعفر مرتضی عاملی، مورخ و سیره شناس ، مولف کتب سیره اهل بیت مانند الصحیح، ماساة الزهرا از عالمان لبنان است. وی در سال ۱۳۶۴ قمری در روستایی از جبل عامل به دنیا آمد. جعفر مرتضی عاملی در این کتاب به زندگی سیاسی امام حسن مجتبی ع می پردازد و آن را در سه فصل عرضه می کند.

بنابراین و بر اساس عنوان کتاب که حیات سیاسی نام دارد، مولف جز در صفحاتی گذرا به احوال شخصی و مناقب امام حسن نپرداخته و تنها درباره موضوع مباهله تفصیل داده است. مولف در فصل دوم مباحثی را چون اذان بلال به درخواست حسنین بعد از مادرشان و حضور امام حسن ع در شورای عمر را ذکر می‌کند که در آثار مشابه کمتر به آن توجه شده است. در فصل سوم به مباحثی چون عدم حضور امام در فتوحات و تردید در مجروح شدن آن حضرت هنگام محاصره عثمان می‌پردازد.

ترجمه کتاب در سال ۱۳۷۴ از سوی جهاد دانشگاهی کشور در دومین دوره انتخاب کتاب سال دانشجویی، در بخش ترجمه به عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.

این اثر تا کنون چندین بار تجدید چاپ شده است.