مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در ایران کتاب خوب نوشته و چاپ می‌شود و با قیمت مناسب عرضه می‌شود، اما مشکل این‌جاست که خوانده نمی‌شود.

به گزارش مرور نیوز، همایون امیرزاده در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه کتاب کرمانشاه که عصر دوشنبه (۲۴ آبان) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به برپایی ۲۶ نمایشگاه استانی کتاب در سال گذشته گفت: امسال تا پایان سال این تعداد به ۲۸ نمایشگاه خواهد رسید.

او با بیان این‌که مردم ایران خریداران خوب کتاب هستند، گفت: خوب کتاب می‌خریم، اما متاسفانه آن را نمی‌خوانیم و در صورتی می‌توان این فرهنگ را اصلاح کرد که در نظام ارزشگذاری اجتماعی میان فرد کتاب‌خوان و کسی که اهل مطالعه نیست، تفاوت قائل شویم.
امیرزاده اظهار کرد: مادامی که راه مقبولیت و محبوبیت در جامعه از راهی غیر از کتاب بگذرد، اوضاع ما همین است.
مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هدف از کتاب خواندن باید در جامعه تبیین شود و این‌طور نباشد که دانش‌آموزان و دانشجویان ما تنها صرف گرفتن مدرک کتاب بخوانند.
وی بر لزوم تبیین هدف کتاب‌خوانی و ترویج این فرهنگ از سطح مدارس تاکید کرد و افزود: این کار باید از دوران مدرسه شروع شود، وگرنه در آینده نیز همین اوضاع امروز دانشگاه‌هایمان را داریم که تنها برای پاس کردن دروس و گرفتن مدرک درس می‌خوانند و این امر قطعا آسیب‌رسان است.
امیرزاده در ادامه نمایشگاه کتاب را پرنفوذترین فعالیت فرهنگی کشور عنوان کرد و افزود: هر ساله ۱۵ تا ۱۷ میلیون نفر در این رویداد فرهنگی در سراسر کشور شرکت می‌کنند و هزار ناشر به‌طور میانگین در نمایشگاه‌های استانی ما حضور دارند.
مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی  وزارت  فرهنگ و ارشاد  اسلامی  از تلاش وزارت ارشاد برای ارتقا و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی خبر داد و اظهار کرد: حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد برنامه‌های ما در این زمینه عملیاتی شده است.
او راه‌اندازی باشگاه‌های "کتاب و کتاب‌خوانی" را از جمله این برنامه ها عنوان کرد و افزود: طی تنها سه ماه گذشته ۱۶۰۰ باشگاه کتاب و کتاب‌خوانی در کشور راه‌اندازی شده و هم‌اکنون ۱۸ هزار نفر در این باشگاه‌ها عضو هستند.
امیرزاده خاطرنشان کرد: از جمله دیگر کارها و اقدامات  ما در این زمینه اجرای طرح های عیدانه، تابستانه و پاییزه کتاب است که در این طرح‌ها کتاب‌فروشی‌ها شرکت کرده و کتاب‌های خود را با ۲۰ درصد تخفیفی که وزارت ارشاد تقبل می‌کند، تنها با گرفتن شماره ملی از افراد به فروش می‌رسانند.
او با بیان این‌که وزارت ارشاد معتقد است ایران فقط تهران نیست و ظرفیت‌های مطلوبی در استان‌ها هست که باید به آن‌ها توجه شود گفت: امسال با همه وضعیت آشفته‌ای که در بحث اعتبارات داشتیم، ۳۳ درصد از اعتبارات معاونت فرهنگی وزارت را به استان‌ها اختصاص دادیم.
امیرزاده افزود: تا پایان سال ۶۰ برنامه نکوداشت مفاخر علمی، دینی و فرهنگی در سطح کشور برگزار می‌شود که سهم استان کرمانشاه  برگزاری دو مراسم نکوداشت استاد جلال‌الدین کزازی و رشیدی یاسمی است.