معاون اجرایی مرکز بهداشت مازندران گفت: اطلاعات آماری تمام جمعیت مازندران وارد سامانه 'سیب' شده و حدود 91 درصد جمعیت 3 میلیون و 200 هزار نفری استان تحت پوشش طرح پزشک خانواده هستند.

به گزارش خبرگزاری موج،دکتر قاسم اویس اظهار داشت: 520 پزشک در سطح استان به صورت تک وقت و تمام وقت بیماران را تحت نظر دارند که درصورت نبود پزشک خصوصی بیماران می توانند به پزشک جانشین در مراکز درمانی یا مطب مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: در صورت نیاز به مراجعه بیمار به پزشک متخصص، پزشک طبق تخصیص بیمار را به پزشک مربوطه ارجاع می دهد و در مواقع اورژانسی نیز بیماران به بیمارستان معرفی می شوند که براین اساس تنها ملزم به پرداخت 5 درصد هزینه های درمان هستند.

دکتر اویس به تجهیز کلینیک تخصصی 'طوبی' از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران جهت مراجعه بیماران به پزشک متخصص و فوق تخصص اشاره کرد و افزود: مردم با پرداخت 10 درصد هزینه های رایج می توانند از خدمات پزشکی متخصصین استفاده کنند که این مساله ازدحام بیماران را به دنبال دارد و شلوغی یک امر طبیعی است.

وی ضمن اشاره به کافی بودن پزشکان متخصص، افزایش تعداد کلینیک های تخصصی جهت رفع ازدحام بیماران را نیز نیازمند فضاسازی دانست و خاطرنشان کرد: برای کاهش ازدحام بیماران و رفع مشکل، در حال راه اندازی کلینیک های طوبی در تمامی شهرستان های مازندران هستیم.

 اویس در زمینه عملکرد پزشکان طرح براساس برنامه پزشک خانواده و جدی گرفتن بحث مراجعه دوره ای بیماران گفت: مردم خود نیز باید به این باور برسند که طرح در مسیر ارائه خدمات به آنان و بهبود سلامت فردی است بنابراین بیماران دارای بیماریهای مزمن و گروه های مختلف سنی بر حسب شرایط خود باید به صورت دوره ای به پزشک خصوصی خود مراجعه کنند.

وی افزود: براساس این طرح پزشک باید در صورت عدم مراجعه بیمار در زمان مقرر مکاتبه و پیگیری لازم را انجام دهد که در هر حال حاضر این برنامه توسط تعدادی از پزشکان طرح در استان انجام می شود اما هنوز به وضعیت ایده آل نرسیده ایم و این مساله نیازمند گذشت زمان است.