پیشکسوت و مربی سابق استقلال ابراز امیدواری کرد ارتباطات در فوتبال از بین برود و شایسته سالاری بر فوتبال ما حاکم شود.

امیر کریمی - خبرنگار ورزشی خبرگزاری مرور؛ ابراهیم طالبی پیشکسوت و مربی فوتبال ایران در گفتگویی که با خبرنگار ورزشی خبرگزاری مرور داشت در مورد عملکرد تیم های ایرانی درآسیا و نتایج استقلال و پرسپولیس صحبت هایی انجام داد که در ادامه از نظر می گذرانیم.

 

طالبی درباره لیگ برتر گفت: می شود گفت لیگ برتر امسال شاید در سطح فوتبال داخلی خوب ولی باید باعث پیشرفت ما در تیم ملی هم باشد. به لحاظ فنی تیمها در رده ی بالایی قرار نداشتند چرا که اگر از لحاظ فنی و تاکتیکی خوب بودیم، تبلورش را در تیم ملی و موفقیتهایش می دیدیم. متاسفانه چند سالی است که تیم ملی ما در آسیا نتوانست آن طور که باید، ظاهر شود. 

 

وی در این راستا افزود:در چند سال اخیر، تیمهایی همچون پرسپولیس و استقلال و فولاد و ... در لیگ قهرمانان آسیا شرکت می کنند ولی متاسفانه نتایج خوبی کسب نمی کنند. به غیر از دو سالی که پرسپولیس توانست به فینال آسیا برسد که آنجا هم نتوانست جام را به دست آورد. ما باید این نا کامی ها را ریشه یابی و مشکلات را برطرف کنیم. 

 

مربی فوتبال ایران درخصوص موفقیتهای پرسپولیس در لیگ برتر بیان داشت:همانطور که میدانید تیم پرسپولیس ۵ سال پیاپی قهرمان لیگ ایران شده است. شاید خیلی حواشی و صحبت هایی پشت این موفقیتها وجود داشته باشد، ولی باید به شایستگیِ این تیم احترام گذاشت زیرا از لحاظ فنی تیم خوب است ومربی و بازیکنان با جان و دل کار کردند و زحمت کشیدند تا به این مهم رسیدند. تیم پرسپولیس واقعا شایسته قهرمانی بود.

 

پیشکسوت آبیها روند استقلال در جام حذفی را اینگونه توصیف کرد:این سومین دوره ی مربیگری فرهاد مجیدی در استقلال است در این مدت پیشرفتهای مختلفی را در زمینه های روابط عمومی و مربیگری خود داشته و به نسبت سالهای گذشته توانسته نتایج مطلوبی را کسب کند. ولی نقصهایی هم داشته است که یکی از آنها، کم تجربگی در زمینه ی مربیگری و همچنین خالی بودن نیمکت کادر فنی می باشد که باید سعی کند نواقص را برطرف کند تا بتواند راه موفقیت و پیشرفت را در پیش بگیرد.

 

وی در ادامه به بازی فینال حذفی پرداخت و گفت:استقلال در فینال حذفی مانند سال گذشته نتوانست جام را به خانه ببرد. به دلیل این که در بازی با تراکتور در طول بازی نتیجه را واگذار کرد، امسال کمی محافظه کارانه عمل کرد و کاملا مشخص بود که هدف فقط گرفتن جام است، که این موضوع، مشکلِ بزرگی برای یک تیم محسوب می شود. استقلال باید اتفاقات سال گذشته را به باد فراموشی می سپرد.

سبک بازی استقلال در برابر فولاد، سازنده و به دست آورنده نبود بلکه مانع شونده بود. 

این نوع سبک مشابه سبک تیم فولاد است که هدف اصلی گل نخوردن و سپس استفاده از ضد حمله است.

در فوتبال دنیا هم این نوع فوتبال را در تیم اتلتیکو مادرید به وضوح دیده ایم. اغلب منتقدان و هواداران، فوتبال خشک و دفاعی را نمیپسندند. ولی مربی تیم اتلتیکو مادرید استاد تاکتیکهای دفاعی است. او می داند چگونه از بازیکنانش بیشترین بازدهی را استخراج کند. شاید سیمئونه هجومی بازی نکند، اما با همین روش های دفاعی توانسته موفقیتها و قهرمانیهایی را کسب کند.

 

تیمهایی که سبک دفاعی دارند و منتظر هستند تا از ضد حمله استفاده کنند، نمیتوانند مانند بارسا و رئال مادرید هجومی بازی کنند. به هر حال انتظارات از تیم ها متفاوت است.

 

استقلال هم در فینال حذفی از این سبک استفاده کرد ولی ناکام بود. نکته قابل توجه در دربی حذفی هم این بود که شانس فوتبالی به نفع استقلال بود و روز خوب فوتبالی برای پرسپولیس نبود. 

 

در کشورِ ما انتظارات از دو تیمِ بزرگ استقلال و پرسپولیس بالاست. و این دو تیم باید در بازیها سازنده باشند نه مانع شونده. و بیشتر به فوتبال هجومی باید روی بیاورند.

 

طالبی در زمینه ی پذیرفتن انتقادها گفت:بنده از استاد خودم در آلمان پرسیدم؛ بزرگترین عامل رشد و پیشرفت و به دست آوردن قهرمانیهای شما چه چیزی بوده است؟ ایشان در جواب گفت: فقط منتقدانم. بهتر است مربیانِ ما نقد پذیر باشند. منتقدان و انتقادها، بزرگترین عامل رشد جامعه هستند. آقای مجیدی نباید از انتقادات ناراحت شود. زیرا آنها صادقانه و از روی دلسوزی ضعفها را بیان میکنند. او باید این افراد را در کنار خود حفظ کند و از آنها درس بگیرد و از اطلاعات آنها در راستای رشد و موفقیت خود بهره ببرد. متاسفانه در ایران منتتقدان جایگاه خودشان را به مرور از دست می دهند.

 

پیشکسوت استقلال در ادامه افزود:مهمترین عامل موفقیت در فوتبال، داشتن ساختار و رهبری خوب در بازی است که پرسپولیس سید جلال حسینی را دارد و یکی از عوامل موفقیت این تیم نیز همین موضوع است ولی متاسفانه استقلال فاقد آن می باشد.

 

بازیکن سال های دور استقلال درباره مربیان و روش تیم گیری آنها گفت:متاسفانه تیم گیری و مربی گیری در فوتبال ما پر از ایرادات است. عدم شایسته گزینی یکی از عواملی است که باعث وجود مشکلات در تیم ها می باشد. مربیانی در لیگ حضور دارند که در یک فصل چندین تیم عوض می کنند. و در همه ی تیم هایی که مربیگری کردند نتایج خیلی ضعیفی کسب کردند. و بعضا باعث سقوط تیم ها به رده های پایین تر شده اند. چنین مربیانی فاقد دانش فنی هستند و از طریق ارتباطات وارد فوتبال می شوند که این روش تیم گیری متاسفانه در همه ی رده های لیگ ایران وجود دارد. بسیار مربیانی وجود دارند که شایسته هستند و از لحاظ فنی عالی هستند ولی نمی توانند وارد فوتبال بشوند. رابطه هایی که وجود دارد مربیان رو تعیین میکنند.اگر این ارتباطات وجود نداشت، فوتبال ما به لحاظ فنی رشد می کرد.

 

وی در ادامه افزود:ما مربیانی داریم که به علم روز دنیا آشنایی ندارند و دانش فنی آنها کم است ولی در تیم های صنعتی، قراردهای سنگین میبندند. در آخر فصل هم نتایح قابل قبولی کسب نمیکنند. و همه ی ناکامی های خود را در دیگران جستجو می کنند و داوریها و یا عوامل دیگر را مسبب عدم نتیجه گیری خود می دانند. تا کی ما باید دیگران را مقصر بدانیم؟ متاسفانه فوتبال ما به دلیل وجود چنین مشکلاتی آینده خوبی نخواهد داشت.

 

این مربی فوتبال در خصوص تیم ملی اذعان داشت:به اعتقاد بنده آقای اسکوچیچ شانس خوبی برای تیم ملی ما است. ایشان شایستگی خود را در بازی با عراق و بحرین به خوبی نشان داد. به نظر بنده اسکوچیچ همچنان باید با ایران ادامه بدهد. و نباید او را از دست بدهیم. 

 

طالبی صحبتهای خود را اینگونه به پایان رساند: امیدوارم مربیان و بازیکنان ما روند خود را تغییر بدهند. امیدوارم ارتباطات در فوتبال کامل از بین برود و بر اساس شایستگی ها و توانایی ها و دانش فنی که دارند، روی کار بیایند.