الکساندر مدوید کشتی‌گیر افسانه‌ای جهان با تمجید از ویژگی‌های اخلاقی و فنی تختی گفت: وقتی برای اولین بار مقابل او کشتی‌ گرفتم تازه بود که فهمیدم یک حریف خوب چه ویژگی‌هایی دارد.

به گزارش مرور نیوز، الکساندر مدوید و غلامرضا تختی 3 مرتبه مقابل هم مبارزه کردند. اولین بار اسفند ماه 1340 بود که مدوید به همراه تیم کشتی آزاد شوروی برای انجام دیدار دوستانه به تهران آمده بود و در نهایت توانست در یک مبارزه سخت و دشوار با یک خاک مقابل تختی به برتری برسد.

دومین بار در مسابقات جهانی 1962 تولیدو بود که دو کشتی‌گیر در پایان به تساوی رسیدند و در نهایت مطابق قانون آن زمان به روی باسکول رفتند تا چهره فرد پیروز مشخص شود که به علت سبک تر بودن مدوید، وی برنده شناخته شد. آخرین بار هم رقابت های جهانی 1966 تولیدو بود که تختی در آخرین میدان جهانی اش یک بر صفر مغلوب این چهره افسانه‌ای کشتی جهان شد.

البته در مسابقات جهانی 1962 تولیدو در آمریکا مدوید به شدت از ناحیه زانو احساس درد داشت و تختی نیز پس از اطلاع از این موضوع هیچگاه در طول مبارزه به سمت پای مصدوم او نرفت.مبارزه‌ای که مدوید آن را پاک‌ترین مبارزه طول عمر خود دانست.

دیروز (جمعه) چهل و نهمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی بود والکساندر مدوید در مصاحبه‌ای درباره ویژگی‌های تختی گفت: تختی یک انسان مهربان و دوست داشتنی بود. او به قدری قوی بود که نمی‌شد از قبل مقابلش برنامه ریزی کرد و اصلا نمی‌شد مقابلش با یک فن خاص به برتری رسید.

دارنده 10 مدال طلای جهان و المپیک افزود: فقط دنبال این بودم مقابل تختی تا انتها کشتی بگیرم و طاقت بیاورم. وقتی برای اولین بار مقابل تختی به روی تشک رفتم تازه بود که فهمیدم حریف خوب یعنی چه!

وی خاطرنشان کرد: کشتی‌های من مقابل او همیشه یک بر یک یا یک بر صفر شد. یکبار نیز به علت سبک‌تر بودن مقابلش به برتری رسیدم.

مدوید با تلخی از درگذشت تختی یاد کرد و گفت: وقتی خبر درگذشت او را شنیدم واقعا شوکه شدم و این خبر بسیار ناراخت کنده بود. تا زمانیکه بر سر قبرش نرفتم باورم نشد که تختی از دنیا رفته است!