کیک بوکسینگ جز ورزش های خشن به حساب می آید اما به لحاظ اینکه در دفاع شخصی خیلی به کار می آید بسیار در بین جوانان از محبوبیت خاصی برخوردار شده است.

امیر مارالانی دیناری قهرمان کیک بوکسینگ جهان که عناوین متعدد را در این رشته کسب کرده در خصوص این ورزش و مشکلاتش با خبرنگار مرور نیوز گفتگو کرد که با هم می خوانیم:

-از عنوان هایی که تا الان کسب کردید بگویید؟

* من کیک بوکس را زیر نظر امیر شفیعی یاد گرفتم و موفق شدم 28 بار قهرمان کشور شوم. 3 بار عنوان قهرمانی آسیا را کسب کردم و 4 مرتبه هم قهرمان جهان شدم.

-در مورد این ورزش توضیح دهید و اینکه چه جایگاهی در جامعه دارد؟

* کیک بوکسینگ حدود20 سال است که به ایران آمده است.  در ابتدا ورزش زیر زمینی بود و به صورت غیر قانونی در آن فعالیت می شد اما مدتی است تحت نظر فدراسیون ورزش های رزمی به صورت رسمی در سطح کشور به فعالیت خود ادامه می دهد و توانسته افراد زیادی را به عضویت خود در آورد.

-آیا فدراسیون ورزش های رزمی برای اعزام به مسابقات کمکتان  می کرد؟

* خیر! متاسفانه مسئولین فدراسیون ما به این ورزش زیاد بها نمی دهند همین امر باعث می شود تا ورزشکار نتواند در تورنمنت های مختلف شرکت کنند. ورزشکار ناچار می شود با هزینه خودش به مسابقات برود و یا اینکه اسپانسر خارجی جذب کند. به دلیل اینکه پخش تلویزیونی نداریم اسپانسر های ایرانی تمایل ندارند به سمت این ورزش بیایند اما شرکت های خارجی تا حدودی هزینه را تقبل می کنند که در نهایت هم سود خود را می برد و فدراسیون ورزش های رزمی حاضر نیست چنین کاری را انجام دهد.

-در مورد مسابقات زیر زمینی کیک بوکسینگ بگویید . آیا این مسابقات وجود دارد؟

* بله وجود دارد. این مسابقات معمولا درهتل های بزرگ برگزار می شود که روی آن شرط بندی های کلان می شود که پایین ترین مبلغ آن حدود 10 میلیون تومان است. از آنجا که در این تورنمنت ها آدم های خاص با شرایط خاص شرکت می کنند پس هر شخصی نمی تواند به این مسابقات ورود کند. البته الان ورزشکاران از کشورهای ژاپن و چین دعوت نامه می گیرند و قانونی در مسابقات شرکت می کنند.

-آیا این ورزش خطرناک است؟

*اینکه بگویم خطر ندارد درست نیست، زیرا در همه ورزش ها احتمال بروز حوادث وجود دارد در این ورزش هم همانند دیگر ورزش ها احتمال مصدومیت برای ورزشکار است اما نه برای آماتور که کلاه و دستکش دارد. برای ورزشکاری که حرفه ای ورزش می کند ممکن است که دست یا پایش بشکند که این اتفاق در بوکس یا کشتی هم ممکن است پیش بیاید.