به دنبال ثبت شدن نام چهار ورزشکار ایرانی در کتاب‌ گینس نگاهی داریم به دیگر ورزشکارانی که نام‌شان در این کتاب ثبت شده است.

به گزارش مرور نیوز، اینکه کسی نامش در کتاب رکورد گینس ثبت شود، اتفاق بزرگ و خاصی است، خیلی‌ها هستند که برای رسیدن به این موضوع تلاش‌های زیادی می‌کنند یا دست به کارهای خارق‌العاده و عجیب می‌زنند. بعضی‌ها به واسطه فعالیتی که انجام می‌دهند نامشان در این کتاب ثبت می‌شود، ثبت شدن نام چهار ورزشکار المپیکی و تیم ملی والیبال نشسته ایران در این کتاب، نگاهی داریم به دیگر رکوردی‌های ایران.

چهار پارالمپیکی

سیامند رحمان، مجید فرزین، زهرا نعمتی و مرتضی مهرزاد ورزشکاران پارالمپیکی ایران هستند که نام‌شان به تازگی در کتاب گینس ثبت شده است. سیامند رحمان در تاریخ چهارم دسامبر سال 2011 در دسته به اضافه 100 کیلوگرم در شارجه امارات موفق شد وزنه 291 کیلوگرم را مهار کند و در بازی های پارالمپیک 2012 لندن نیز با مهار وزنه 280 کیلوگرمی موفق به کسب مدال طلا شد.

مجید فرزین دیگر وزنه بردار پارالمپیکی ایران است که نامش را در کتاب رکوردها می‌توانیم ببینیم، این وزنه بردار دسته ۸۰- کیلوگرم در بازی های پارالمپیک 2016 ریو موفق شد وزنه 240 کیلوگرمی را بالای سر برده و مدال طلای این دسته را از آن خود کند.

زهرا نعمتی ، بانوی کماندار ایران در تاریخ 30 می سال 2010 در مسابقاتی که در جمهوری چک برگزار شد در ماده ریکرو موفق به کسب 622 امتیاز شد و در پارالمپیک لندن با 613 امتیاز به عنوان قهرمانی آن مسابقات رسید.

مرتضی مهرزاد با بلندی قامت 2 متر و 46 سانتیمتر به عنوان بلندقدترین ورزشکار تاریخ بازی های پارالمپیک در ریو 2016 حضور داشت.

گینسی‌های ایران را بیشتر بشناسید!

علی دایی

علی دایی نخستین بار در سال 1372 به عنوان بازیکن جانشین مقابل پاکستان در جام اکو برای تیم ملی ایران به میدان رفت. او در 149 بازی109 گل برای تیم ملی به ثمر رسانده است و از این حیث رکورد دار گلزنی در رده ملی است. دایی در تاریخ 13 مهر 1380 برای صدمین بار مقابل تایلند پیراهن تیم ملی را پوشید. او به همراه ایران در دو جام جهانی 1998 فرانسه و 2006 آلمان حضور داشته و در 5 بازی ایران در این تورنومنت‌ها حضور داشته است.

علی دایی که فوتبالیست شناخته شده ای است، با 109 گل ملی به عنوان بازیکنی که بیشترین تعداد گل ملی را به ثمر رسانده به صورت افتخاری در کتاب رکوردهای گینس قرار گرفته است.

گینسی‌های ایران را بیشتر بشناسید!

حسین رضازاده

حسین رضازاده دیگر ورزشکار ایرانی‌ست که رکوردی جهانی را ثبت کرده. حسین رضازاده قهرمان وزنه‌برداری جهان و المپیک است که سنگین‌ترین وزنه را جابه‌جا کرده است. او توانست در سال 2000 و در سیدنی استرالیا وزنه 472 کیلوگرمی در مجموع حرکات یک ضرب و دو ضرب را بالای سر ببرد. در سال 2004 نیز بار دیگر نام وی با مهار وزنه 263 کیلوگرم در حرکت دو ضرب در کتاب گینس ثبت شد.

وی صاحب رکورد دو ضرب دستهٔ +۱۰۵ کیلوگرم تا پیش از مسابقات جهانی 2015 آمریکا بود و پیش از مسابقات جهانی وزنه‌برداری در فرانسه رکورد یک‌ضرب دستهٔ +۱۰۵ کیلوگرم این رشته ورزشی را نیز داشت. او در ایران با عنوان «قهرمان قهرمانان» نیز شناخته می‌شود.

گینسی‌های ایران را بیشتر بشناسید!

محمد حسین کبادی

نام محمدحسین کبادی، شناگر هرمزگانی در سال 2012 در کتاب گینس ثبت شده است. این شناگر توانست در مدت 85 روز و طی‌ مسیر یک هزار و 100کیلومتر رکورد اولین و سریع‌ترین زمان برای شنا در خلیج فارس‌ را ثبت کند. او تمام مسیر را به‌طور انفرادی و داخل یک محفظه فلزی طراحی شده از سوی متخصصان برای حفظ ایمنی و جلوگیری از حملات و آسیب‌های احتمالی جانوران دریایی شنا کرد و در 23 اسفند 1390 این مسیر را به پایان رسانید.

رکورد او از جمله طولانی‌ترین مسافت‌ها و رکوردهایی است که در تاریخ رشته ورزشی شنای آب‌های آزاد در جهان به ثبت رسیده و مهم‌ترین افتخاری‌ است که برای نخستین‌بار از سوی یک شناگر ایرانی مسلمان و در حوزه خلیج‌فارس به مرحله اجرا در آمده است. پیش از این شناگری از کشور اتریش با طی مسافت 700 کیلومتر نام خود را در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت کرده بود.

گینسی‌های ایران را بیشتر بشناسید!

احسان قائم مقامی

احسان قائم مقامی در سال 2011 و بازی هم‌زمان شطرنج با 614 شطرنج‌باز عنوان بیشترین بازی شطرنج هم‌زمان را ثبت کند. او در این رقابت‌ بیش از 97درصد بازی‌هایش را برد. این استاد بزرگ شطرنج، رقابت سیمولتانه خود با 604 شطرنج‌باز را که بیش از 25 ساعت به طول انجامید با کسب 590 پیروزی به پایان رساند.

مسابقه سیمولتانه احسان قائم مقامی با 614 شطرنج‌باز که از ساعت ۱۰:۱۰ سه شنبه 19 بهمن 1389 در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده بود پس از گذشت بیش از 25 ساعت و ثبت رکورد جدید به پایان رسید.

قائم مقامی در این رقابت با انجام بیش از 56 کیلومتر پیاده‌روی صاحب 590 پیروزی شد. او همچنین در 16 دیدار به نتیجه تساوی رضایت و نتیجه 8 دیدار را هم واگذار کرد. بدین ترتیب این استاد بزرگ شطرنج، با کسب بیش از 90 درصد امتیازات لازم رکورددار مسابقات سیمولتانه شد تا نامش در کتاب رکوردداران جهان گینس ثبت شود.

گینسی‌های ایران را بیشتر بشناسید!

تیم والیبال نشسته مردان ایران هم به عنوان برترین تیم والیبال نشسته تمام ادوار پارالمپیک است که در سال های ۱۹۸۸، ۱۹۹۲، ۱۹۹۶، ۲۰۰۰، 2008 و 2016 موفق به قهرمانی شده است.

آلیا صبور

«آلیا صبور» دختر ایرانی، جوان ترین استاد دانشگاه در جهان است نام او در تاریخ 19 فوریه 2008 در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد و پس از 192 سال رکورد آقای کولین مک لورین رکورددار پیشین را شکست.این دختر ایرانی تبار به طور تمام وقت در دانشگاه نیویورک تدریس می کند و به عنوان یک نابغه نام خود را در ردیف جوان ترین استاد دانشگاه های معتبر جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرده است. آلیا صبور در 8 ماهگی خواندن را آغاز کرد و از کلاس چهارم ابتدایی به کالج رفت تا در سطح کارشناسی ریاضیات کاربردی بخواند.

مهدی حب‌درویش

مهدی حب درویش، فوتبالیست جوان ایرانی با شکستن رکورد روپایی سرعتی با توپ، نام خود را در کتاب رکوردهای جهانی ثبت کرد. او در حضور نماینده گینس موفق شد در یک دقیقه 144 بار با توپ تنیس رکورد سرعتی روپایی را ثبت کند. حب درویش برای این رکورد سال‌ها وقت و پول صرف کرده بود، او روز جمعه 25 دی ماه سال 90 در مقابل نماینده گینس که تنها با 60 روپایی در یک دقیقه راضی می‌شده، 144 روپایی می‌زند.

گینسی‌های ایران را بیشتر بشناسید!

امام خمینی (ره)

نام رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایرانایران نیز در وب‌سایت گینس ثبت شده است. از مراسم تشییع امام خمینی به عنوان بیشترین تعداد شرکت کننده نام برده شده است. به نوشته‌ی گینس، 10 میلیون و 200هزار نفر در این مراسم شرکت داشته‌اند که در حدود یک ششم جمعیت آن زمان ایران بوده است.

گینسی‌های ایران را بیشتر بشناسید!

طولانی‌ترین نقاشی جهان

عنوان طولانی‌ترین نقاشی جهان هم به ایرانیان اختصاص دارد. برای ساخت این نقاشی 5کیلومتری، بوم‌های 100متری نقاشی به هم متصل شده‌اند. موضوع این نقاشی که «به سوی نور» نام دارد، زندگی حضرت محمد(ص) و تلاش ایشان برای گسترش صلح و عدالت است. رکورد قبلی طولانی‌ترین نقاشی با 2987 متر در امارات متحده عربی ثبت شده بود.

گینسی‌های ایران را بیشتر بشناسید!

داغ‌ترین نقطه روی زمین

به گفته برخی کارشناسان ایرانی، گندم بریان شهداد در کویر لوت با بیش از 70 درجه سانتیگراد به عنوان گرم‌ترین نقطه جهان ثبت شده است. گرچه از العزیزیه لیبی با 58 سانتیگراد و دره مرگ در آمریکا با دمای ثبت شده 57 درجه سانتیگراد به عنوان گرم‌ترین نقاط جهان نام ‌برده می‌شود. شهر اهواز در خوزستان نیز با 53 درجه به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط جهان شناخته می‌شود.

گینسی‌های ایران را بیشتر بشناسید!

بزرگترین فرش دستباف جهان

بزرگ‌ترین فرش دستباف با پنج هزار و 634 متر مربعی در مسجد شیخ زائد ابوظبی گسترانده شده است. طول این فرش 133 متر و عرض آن 40 تا 48 متر است و این فرش به مدت 18 ماه توسط یک هزار و 200 بافنده نیشابوری بافته شده است. وزن این فرش 35 تن است. این فرش سال 2007 در کتاب گینس ثبت شده است.

گینسی‌های ایران را بیشتر بشناسید!