با دوپینگ ملی‌پوش تکواندوی نونهال ایران، فدراسیون ایران در صورت ارتکاب به یک دوپینگ دیگر با محرومیت دو تا چهار ساله مواجه خواهد شد.

به‌ گزارش ‌مرور نیوز، با تایید دوپینگ ملی‌پوش تکواندوی نونهال ایران از سوی یوسف کرمی، مدیر فنی تیم‌ ‌ملی تکواندو در مسابقات جهانی 2017، این پنجمین دوپینگ تکواندوی ایران در فهرست محرومان فدراسیون جهانی به حساب می‌آید و بر اساس قوانین فدراسیون جهانی تکواندو، اگر فدراسیون ایران مرتکب یک دوپینگ دیگر شود، با محرومیت دو ساله و یا حتی سلب حق عضویت در فدراسیون جهانی به مدت چهار سال مواجه خواهد شد.

در قانون ضد دوپینگ فدراسیون جهانی آمده است: چهار یا بیشتر از چهار تخطی از قوانین ضد دوپینگ که توسط ورزشکاران یک فدراسیون در 12 ماه صورت گیرد، فدراسیون جهانی تکواندو می‌تواند محرومیت رسمی دو ساله از حضور در کلیه مسابقات رسمی و بین‌المللی را برای آن فدراسیون ملی در نظر بگیرد.

در قانون دیگر فدراسیون جهانی نیز آمده است: اگر چهار یا بیشتر از چهار بار تخطی از قوانین دوپینگ توسط ورزشکاران یک کشور رخ دهد، علاوه بر محرومیت بالا، فدراسیون جهانی تکواندو می‌تواند عضویت آن فدراسیون ملی را تا چهار سال به حالت تعلیق در آورد.

پیش از این ایران در فهرست دوپینگ فدراسیون جهانی تکواندو بیشترین نفرات را داشته و نام چهار ورزشکار به صورت رسمی جزو 17 دوپینگی‌ کشورهای جهان به شرح زیر ثبت شده است:

کمیل دل‌پاک - تاریخ محرومیت 2016/2/20

سید مهران قوام تاریخ محرومیت 2016/2/20

امید عمیدی تاریخ محرومیت 2016/10/20

علیرضا درویش پور تاریخ محرومیت 2017/4/14

اگر محرومیت پنجم نیز برای تکواندوی ایران ثبت شود در مدت 12 ماه سه دوپینگی به نام ورزش ایران در فدراسیون جهانی تکواندو ثبت می شود و اگر یک ورزشکار دیگر دوپینگی شود، محرومیت‌های سنگینی شامل حال تکواندوی ایران خواهد شد. در هر حال تکواندوی ایران شانس آورده تاریخ دوپینگ کمیل دل‌پاک و سید مهران قوام در ماه دوم سال 2016 میلادی رخ داده و اگر تنها چند ماه زودتر انجام می‌شد، فدراسیون ایران از حضور در کلیه مسابقات محروم می‌شد و بازیهای آسیایی سال آینده در جاکارتا را نیز از دست می‌داد.

فهرست دوپینگی‌های فدراسیون جهانی و قوانین ضد دوپینگ فدراسیون جهانی به شرح زیر است:

خطر محرومیت سنگین بیخ گوش تکواندوی ایران/ ایران دارای بیشترین دوپینگی در فدراسیون جهانیخطر محرومیت سنگین بیخ گوش تکواندوی ایران/ ایران دارای بیشترین دوپینگی در فدراسیون جهانی