رونالدینیو فوق ستاره اسبق‌ بارسلونا و تیم ملی برزیل از دنیای فوتبال خداحافظی‌ کرد.

 به گزارش مرور نیوز، رونالدو ده آسیس موریرا (زاده 21 مارس 1980 در پورتو الگره، برزیل) فوتبالیست مشهور برزیلی است که بیشتر با نام رونالدینیو گائوچو یا تنها «رونالدینیو» شناخته می‌شود. رونالدینیو در زبان پرتغالی به معنی «رونالدوی کوچک» است و جهت تمیز دادن او از رونالدو استفاده می‌شود. او به دلیل حرکات و دریبل‌های زیبا صاحب سبک است و به همین دلیل لقب شاعر فوتبال را گزارشگران فوتبال و تماشاگران به او دادند. رونالدینیو با تیم بارسلونای اسپانیا به قهرمانی لیگ اسپانیا (۲ بار) و جام قهرمانان اروپا رسیده، و تا بحال دو بار از سوی فیفا به عنوان بهترین بازیکن سال جهان برگزیده شده‌است. او از موفق‌ترین بازیکنان تیم ملی برزیل است و با این تیم به قهرمانی جام جهانی ۲۰۰۲ رسیده‌است. وی بعد از جدایی از فلومیننزه در سپتامبر ۲۰۱۵، دیگر به عضویت هیچ باشگاهی درنیامده است.

رونالدینیو در تیم زیر ۱۷ سال برزیل شرکت داشت و در جام جهانی زیر ۱۷ سال مصر ۱۹۹۷ برای برزیل به میدان آمد و درخشید. رونالدینیو اولین بار در ۱۹ سالگی و در ۱۹۹۹ به تیم ملی بزرگسالان برزیل دعوت شد و در ۲۶ ژوئن آن سال برای اولین بار مقابل لاتویا به میدان آمد. اولین تورنمنتی که او در آن شرکت داشت کوپا آمریکا ۱۹۹۹ بود که او در اولین بازی خود در این مسابقات در مقابل ونزوئلا گلی را به ثمر رساند و در پیروزی برزیل نقش داشت.

رونالدینیو در فتح جام جهانی ۲۰۰۲ توسط برزیل نیز نقش داشت و مشخصا در مرحله یک چهارم نهایی از روی ضربه آزاد و از فاصله۳۱ متری دروازه انگلستان را گشود. او در همان بازی به علت خطا روی دنی میلز اخراج شد و نیمه نهایی را از دست داد اما مجددا در فینال به میدان آمد و در پیروزی دو بر صفر مقابل آلمان و فتح جام شرکت داشت.

رونالدینیو

در ۹ ژوئن ۲۰۰۵ او به عنوان کاپیتان تیم ملی برزیل در مسابقات جام کنفدراسیون ها شرکت کرد و به همراه برزیل فاتح آن مسابقات شد. فینال آن بازی‌ها بین آرژانتین و برزیل بود که به پیروزی ۴–۱ برزیلی‌ها انجامید و رونالدینیو بهترین بازیکن این دیدار شناخته شد.

رونالدینیو در تیم برزیل برای جام جهانی ۲۰۰۶ حضور داشت ولی به سبب نمایشی ضعیف مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

رونالدینیو به دلیل دریبل‌ها و حرکات تکنیکی اش بسیار محبوب طرفداران بود. او در تیم‌هایی از جمله گرمیو، پاری سن ژرمن، بارسلونا، میلان، فلامینگو، اتلتیک مینیرو، کرتارو و فلومیننزهبرزیل به میدان رفت.

رونالدینیو در سن ۳۸ سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

رونالدینیو ۹۷ بازی برای تیم ملی برزیل انجام داد و ۳۳ گل هم به ثمر رساند.