محکومیت دونالد ترامپ در دادگاه جنایی نیویورک می‌تواند پیامدهایی را برای وی در انتخابات ریاست‎جمهوری آمریکا به همراه داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه، یک روز پس از تبدیل شدن به اولین رئیس‌جمهور سابق در تاریخ این کشور که به اتهامات جنایی محکوم می‌شود، این محکومیت را اقدامی سیاسی توصیف کرد.

وی در سخنرانی خود در برج ترامپ در نیویورک، محاکمه خود را یک «کلاهبرداری» و «تقلب» به تصویر کشید، در حالی که به حامیانش گفت که آن‌ها نیز ممکن است هدف قرار گیرند.

ترامپ بار‌ها به دادستان‌ها و قاضی مرتبط در این پرونده حمله کرده و گفته که دولت بایدن، با دادستانی مرتبط بوده است.

اظهارات ترامپ کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن بیان شد که هیئت منصفه دادگاه شهر نیویورک وی را در تمامی ۳۴ اتهام جنایتی که در دادگاه با آن مواجه بود، مقصر تشخیص دادند.

دفتر دادستان منطقه منهتن استدلال کرد که ترامپ اسناد تجاری را جعل کرده تا بازپرداخت‌هایی را که به مایکل کوهن، وکیل سابق وی، بابت پرداخت حق‎السکوت، بپوشاند.

نتایج جدیدترین نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا

براساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس، ۱۰ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده جمهوری‎خواه می‌گویند که پس از محکومیت ترامپ به جعل سوابق تجاری برای پنهان کردن پرداخت حق‌السکوت، به احتمال کمتری به ترامپ رای خواهند داد.

این نظرسنجی دو روزه که پس از محکومیت نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری انجام شد، همچنین نشان داد که ۵۶ درصد از رای‎دهندگان ثبت‌نام شده جمهوری‌خواه گفتند که این پرونده تأثیری بر رای آن‌ها نخواهد داشت.

در میان رای‌دهندگان مستقل ثبت‌نام شده، ۲۵ درصد گفتند که محکومیت ترامپ باعث می‌شود در انتخابات آمریکا کمتر از او حمایت کنند.

رقابت تنگاتنگ ترامپ و بایدن

 

در رقابتی تنگاتنگ برای کاخ سفید میان ترامپ و بایدن، حتی تغییرات کوچک در حمایت می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

نظرسنجی موسسه یوگاو که در پی صدور حکم انجام شد نشان داد که ۲۷ درصد از رای‎دهندگان گفتند این محکومیت باعث می‌شود کمتر به ترامپ رای دهند.

در همین حال، ۴۴ درصد از دموکرات‌ها گفتند که اکنون به احتمال کمتری به او رای می‌دهند.

نظرسنجی‌ ای‎بی‎سی/ایپسوس نیز نشان داد که ۱۶ درصد گفتند در حمایت خود تجدید نظر خواهند کرد و ۴ درصد گفتند دیگر از او حمایت نمی‌کنند.

نظرسنجی رویترز/ایپسوس که ماه گذشته منتشر شده بود نشان داد بایدن در رقابت با ترامپ که در صورتی که ترامپ مجرم شناخته شود، دو امتیاز به دست می‌آورد، اما اگر ترامپ دوران محکومیت خود را در زندان بگذراند، ۶ امتیاز بیشتر کسب می‌کند.