ترامپ برای اینکه کشو.رش به دردسر نیفتد نگفت که مسئول انفجار خط لوله نورد استریم از نظر او کیست اما تاکید کرد که روسیه عامل خرابکاری نبوده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا روز سه شنبه در مصاحبه با یک برنامه شبکه فاکس نیوز در پاسخ به سوالی درباره اینکه از نظرش چه کسی خط لوله‌های انتقال گاز نورد استریم را منفجر کرد جواب داد: "من نمی‌خواهم کشورمان را به دردسر بیندازیم بنا براین به این سوال جواب نخواهم داد. اما می‌توانم به شما بگویم که چه کسی آن را انجام نداد. روسیه آن را انجام نداد."

در سپتامبر سال ۲۰۲۲ خط لوله‌های انتقال گاز نورد استریم که به انتقال گاز روسیه به آلمان می‌‍پردازند هدف چندین انفجار قرار گرفتند.

در ماه فوریه، سیمور هرش، خبرنگار تحقیقی آمریکایی ادعا کرد، این انفجار ها از سوی آمریکا و با حمایت نروژ سازماندهی شدند. آمریکا هر گونه دست داشتن در این حادثه را رد کرده است.

رئیس جمهور سابق آمریکا درباره میزان هوش شی جینپینگ، رئیس جمهور چین گفت: شی یک مرد زیرک است، و علاوه بر او چند رهبر دیگر جهان نیز هوش بالایی در حد و اندازه او دارند. همه آنها رده بالا هستند.

او در حالیکه از هوش کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تحسین کرد، بهره هوشی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا را زیر سوال برد.

او همچنین قابلیت جو بایدن برای نامزدی دوباره برای ریاست جمهوری در انتخابات سال ۲۰۲۴ را زیر سوال برده و از کامالا هریس، معاون ریاست جمهوری آمریکا به عنوان یک جایگزین بالقوه برای او نام برد.

ترامپ تاکید کرد احتمالا جو بایدن دچار مشکل شده به این خاطر این مشکل نخواهد توانست دوباره برای ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ نامزد شود.

وی گفت: من فکر می کنم شاید گفتنش از سوی من مناسب نیست. اما از نظر من امکان این نامزدی وجود ندارد. او دچار مشکل است. فکر نمی‌کنم توان نامزد شدن را داشته باشد.

رئیس جمهور سابق آمریکا از سوی دیگر تاکید کرد حتی اگر در پرونده های قضایی محکوم شود باز هم از رقابت بر سر کسب ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ کنار نخواهد کشید.

ترامپ گفت: خیر من از رقابت انتخاباتی کنار نخواهم کشید. من چنین کاری انجام نمی دهم. من این کار را نخواهم کرد.

ترامپ با حمله به دموکراتها آنها را "حزب اشاعه دهنده اطلاعات دروغ" دانست و ادعا کرد آنها در این راستا رقبای انتخاباتی بالقوه را هدف قرار می‌دهند.

او با اعلام بیگناهی در پرونده مربوط به پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلمهای مستهجن، از این پرونده با لفظ "عملیات شکار جادوگر" استفاده کرد.

او گفت: وقتی به دادگاه رفتم که به نوعی می‌شود گفت زندان است، کارکنان دادگاه جنایی نیویورک دور من را گرفتند و اینطور بگویم که داشتند گریه می‌کردند. واقعاً گریه می‌کردند و می‌گفتند، معذرت می‌خواهم.

ترامپ از طرفی ادعا کرد، با ولادیمیر پوتین،‌رئیس جمهور روسیه اغلب درباره اوکراین گفتگو داشته و فهمیده که پوتین عاشق این کشور است.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: من اغلب با پوتین دراین باره صحبت کردم. توانستم بفهمم که او عاشق اوکراین است. او این کشور را به عنوان بخشی از روسیه در نظر می‌گیرد.

به گفته رئیس جمهور سابق آمریکا، اوکراین در حال محو  شدن است.

ترامپ پیش از این نیز با درخواست برای پایان جنگ در اوکراین ادعا کرده بود، این جنگ در صورتی که او هنوز رئیس جمهور آمریکا بود هرگز اتفاق نمی‌افتاد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، ترامپ تاکید کرد، بعد از طرح اتهامات مربوط به تبانی با روسیه علیه وی که او رد می‌کند، کار کردن با پوتین  برای او دشوارتر شد.

ترامپ عملیات خروج از افغانستان را یکی از "خجالت آور ترین دوران‌ها در تاریخ آمریکا" خواند و تاکید کرد، اگر او همچنان رئیس جمهور آمریکا بود این خروج با قدرت انجام می‌شد.

ترامپ خاطر نشان کرد: "مساله افغانستان، یکی از بدترین اتفاقاتی است که تا به حال دیده‌ام، رک و پوست کنده فکر می کنم آن خروج و نحوه اجرای آن توسط ما خجالت آورترین لحظه ای است که این کشور تا به حال تجربه کرده است. این خروج برنامه آنها در دولت بایدن بود که ربطی به من نداشت... اگر دست ما بود با عزت و قدرت بیرون می آمدیم."

هفته گذشته، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در گزارشی با موضوع نحوه اجرای عملیات  خروج از افغانستان  ترامپ را مقصر محدودیتهایی که در سر راه اجرای این عملیات پیش آمد دانست.

ترامپ اما مشخصا بایدن را به خاطر بیرون کشیدن بخش بزرگی از ارتش آمریکا از افغانستان قبل از اجرای رسمی این عملیات خروج مورد انتقاد قرار داد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در ادامه این مصاحبه اظهار کرد، مساله "داغ شدن تب هسته‌ای" در جهان بزرگترین مشکل پیش روی جهان در حال حاضر بوده و حتی از مشکل داغ شدن هوای جهان هم جدی تر است.

وی ادامه داد: هیچ کس درباره مشکل هسته‌ای بزرگترین مشکلی که اکنون ما در کل جهان داریم حرف نمی‌زند. مساله اصلی مساله داغ شدن هوای جهان نیست. مساله اصلی داغ شدن تب هسته‌ای در جهان است.

ترامپ بیان داشت: فقط کافی است که یک دیوانه فاجعه ایجاد کند و تنها چند ثانیه برای راه انداختنش کافی است. لازم نیست برای راه افتادن این فاجعه ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال صبر کنید.

ترامپ نسبت به توانمندی تسلیحات هسته‌ای روسیه و تاثیر آن بر اوکراین اظهار نگرانی کرد. او استدلال کرد در حالی که بسیاری از مردم به صحبت درباره وضعیت اوکراین پرداختن روسیه تنها "عقب نشست".