قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در اظهاراتی بیان کرد: مشکل اصلی تهران مثل همه جای کشور خدمات سرپایی است.

به گزارش مرور نیوز، نشست مشترک مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری تهران با حضور قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت،  حامد مظاهریان معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم، محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، محمد آسایی مشاور وزیر بهداشت، معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران و جمعی از مدیران شرکت شهر سالم و روسای درمانگاه‌های شهرداری تهران در درمانگاه منطقه 6 برگزار شد.

این نشست، پیرو جلسه هفته پیش پیروز حناچی شهردار تهران با مقامات وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی با موضوع هم‌افزایی ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی در دوره شیوع کرونا برگزار شد.

با کمک شهرداری تهران وضعیت خدمات سرپایی را بهبود می بخشیم

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت در این نشست اظهارداشت: دسترسی به تخت‌های بیمارستانی در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد و با توجه به اینکه امسال 3 هزار تخت بیمارستانی در استان تهران اضافه می‌شود، نگرانی در این بخش نداریم. منتها مشکل اصلی تهران مثل همه جای کشور خدمات سرپایی است که در دوره کرونا بیشتر خودش را نشان داد.

وی افزود: با توجه به اینکه از سراسر کشور برای درمان به تهران می‌آیند، دانشگاه‌های ما خدمات ملی ارائه می‌دهند و این موجب می‌شود برخی مواقع دسترسی به خدمات سرپایی با مشکلاتی مواجه شود.

وی ادامه داد: امیدواریم در فاصله‌ای که کرونا فروکش کرده است، با کمک شهرداری بتوانیم وضعیت خدمات سرپایی را بهبود ببخشیم. این کار هم با کنار هم قرار دادن ظرفیت‌های وزارت بهداشت و شهرداری امکان‌پذیر می‌شود.

معاون درمان وزیر بهداشت با برشمردن پتاسیل‌های بالای شهرداری تهران در حوزه فن‌آوری اطلاعات و نیز درمان گفت: کرونا موجب شد که بالاخره مجوز Telemedicine (پزشکی از راه دور) صادر شود و ما آمادگی داریم این مجوز را و هر مجوز دیگری که درمانگاه‌های شهرداری برای بهبود خدمات سرپایی لازم دارند، ارائه کنیم.

وی با تشریح مزایای اقتصادی و سلامتی سیستم درمانی در منزل به ویژه در دوره شیوع کرونا افزود: امروز جامعه خواهان خدمات بالینی در منزل چون ویزیت در منزل و پرستاری در منزل است و ما برای هر گونه همکاری در این زمینه با شهرداری تهران آماده هستیم.

معاون وزیر بهداشت ضمن پیشنهاد اتصال سیستم نرم‌افزاری شهرداری و وزارت بهداشت گفت: با این کار هم شهرداری می‌تواند از سیستم نوبت‌گیری بیمارستان‌های وزارت بهداشت استفاده کند و هم امکان جمع‌آوری کامل اطلاعات بیماران برای ما به وجود می‌آید.

 جان‌بابایی با تاکید بر حمایت دانشگاه‌های علوم پزشکی از درمانگاه‌های شهرداری، از آمادگی وزارت بهداشت برای حضور «پزشکانِ طرحی» در این مراکز خبر داد.

لزوم تعیین جایگاه شهرداری تهران در نقشه سلامت کشور

همچنین حامد مظاهریان معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران خواستار تغییر رویکرد وزارت بهداشت به کلینیک‌های شهرداری تهران شد و گفت: ما اکنون به نقطه تصمیم‌گیری برای ورود به حوزه‌های درمانی رسیدیم که طی آن باید تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت و شهرداری تهران امضا شود.

مظاهریان با اشاره به ظرفیت‌های شهرداری ازجمله درمانگاه‌ها، سیستم نرم‌افزاری و شبکه سلامت محلات گفت: وزارت بهداشت باید جایگاه شهرداری تهران را در نقشه سلامت کشور و پایتخت مشخص کند. اگر این جایگاه مشخص شود، آن وقت می‌توانیم درباره مجوزهای سخاوتمندانه وزارت بهداشت هم تصمیم‌گیری کنیم. باید جایگاه تک تک ظرفیت‌های شهرداری مشخص شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که رویکرد وزارت بهداشت به کلینیک‌های شهرداری مثل مراکز دانشگاهی باشد تا در یک دوره زمانی امکان بهره‌مندی از اساتید حوزه‌های پزشکی برای کارکنان و بازنشستگان شهرداری در این کلینیک‌ها هم فراهم گردد.

وزارت بهداشت موانع خدمات در منزل بازنشستگان را تسهیل کند

همچنین حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به برنامه ویزیت در منزل برای بازنشستگان شهرداری تهران گفت: متاسفانه داروی لازم در اختیار تیم‌های اورژانس و فوریت‌های پزشکی قرار ندارد و این موجب به سختی افتادن بیماران می‌شود.

وی گفت: با شیوع کرونا به دستور دکتر حناچی، شهرداری تهران همه ظرفیت‌های خود را در اختیار ستاد ملی کرونا و برای مبارزه با این ویروس گذاشت.

 چوبینه با تجلیل از سه شهید مدافع سلامت شرکت شهر سالم در دوره شیوع کرونا اظهار داشت: درمانگاه‌های ما از آغاز این پاندمی همه اهتمام خود را برای خدمت‌رسانی به شهروندان گذاشتند. به طوری که از ابتدای پاندمی، 82هزار نفر از خدمات مختلف کادر درمان شرکت شهر سالم در بخش کرونا استفاده کردند.

وی افزود: در اوج شیوع کرونا بعضا ما با سختی بسیار می‌توانستیم یک تخت بیمارستانی برای همکاران و بازنشستگان مبتلا به این بیماری پیدا کنیم و امیدواریم با هم‌افزایی امکانات درمانی با وزارت بهداشت این مشکل برطرف شود.

مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به برنامه ویزیت در منزل برای بازنشستگان شهرداری تهران گفت: متاسفانه داروی لازم در اختیار تیم‌های اورژانس و فوریت‌های پزشکی قرار ندارد و به طوری که تهیه این داروها موجب به سختی افتادن بیماران می‌شود.

در پایان این جلسه مدیران شرکت شهر سالم و روسای درمانگاه‌های شهرداری تهران به طرح موضوعات و مشکلات خود در حوزه تعامل با وزارت بهداشت پرداختند.