سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در اظهاراتی بیان کرد: ویروس کرونای هندی ترکیبی از جهش برزیلی و انگلیسی است.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: ویروسی که یک سال از عمر آن می‌گذرد ممکن است در هر کشوری جهش پیدا کند و جهش‌های آن روزانه در حال تغییر بوده و روی شاخک های ویروس است که  چسبندگی سرایت و کشندگی بیماری را بالا می‌برد و خطر جهش  در ایران در فصل بهار وجود دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: آنچه که به نظر می‌رسد ویروس کرونای هندی ترکیبی از جهش برزیلی و انگلیسی است و باید دو هفته دیگر شرایط هند را دید، اکنون نظام سلامت هند از هم فروپاشیده است چراکه دیگر حتی تخت بیمارستانی هم ندارند کشورهای دیگر برای کمک به هند اعلام آمادگی کرده‌اند و کشوری مانند چین می‌تواند به هند کمک‌های زیادی کند.

اگر کرونای هندی روی موج چهارم سوار شود، سرانجام هندوستان را خواهیم داشت

رئیسی گفت: ما باید بسیار مراقبت کنیم و وقت بخریم تا ورود کرونای هندی به ایران به تأخیر بیفتد و این نکته را که فکر کنیم ویروس هندی وارد کشور نمی‌شود باید از ذهنمان بیرون کنیم، بر اساس رفتار شناسی ویروس سه ماه طول می‌کشد تا ویروسی وارد یک کشور و همه گیر شود، اکنون سوش غالب در ایران کرونای انگلیسی است و دنبال تزریق واکسن هستیم تا از پیک کنونی عبور کنیم اگر کرونای هندی روی این پیک سوار شود ما هم سرانجامی مانند هندوستان خواهیم داشت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: بهترین واکسن، اولین واکسنی است که به دست ما می‌رسد چرا که فرصت کم است، هر جهشی روی ویروس اتفاق افتد واکسن سازها می‌توانند واکسن را تغییر دهند، هنوز نمی‌دانیم که واکسن‌های کنونی روی کرونای هندی چقدر موثر هستند.

توقف پروازهای هند و پاکستان برای تاخیر در ورود کرونای هندی

رئیسی گفت: پروازهای به و از هند و پاکستان  را متوقف کرده‌ایم البته اتباع هندی می‌توانند به کشور خود بازگردند و اتباع ایرانی و تیم پرسپولیس هم می توانند با تست منفی در هند و ایران  وبرنامه ریزی  وزارت امور خارجه با چند پرواز محدود به ایران بازگردند البته این افراد پس از بازگشت به ایران ۱۴ روز قرنطینه می شوند تا مانع از ورود کرونای هندی به ایران در موج چهارم شویم. رصد و پایش مرزهای شرقی کشور بسیار حائز اهمیت و دشوارتر از مراقبت در مرزهای غربی است، ما پروازهای توریستی به ترکیه را قطع کردیم و بسیاری از پروازهایی که اکنون انجام می‌شود برای اهداف تجاری است و مسافران در ایران و ترکیه تست کرونا می دهند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره رصد و پایش کرونای برزیلی و آفریقای جنوبی در ایران گفت: ما در حال نمونه‌گیری هستیم تا جهش های مختلف مانند برزیلی و آفریقای جنوبی را به محض ورود به کشور شناسایی کنیم و هنوز جهش جدیدی شناسایی نشده و اکنون نوع ویروس غالب در ایران انگلیسی است.

علی رغم جو شدید و ترس و تنش انفجاری ناشی از اخبار در مورد ظهور واریانت هندی، هنوز برای اظهار نظر در مورد شدت خطر نیازمند اطلاعات بیشتری هستیم و بعید نیست که کرونای هندی بدتر از سوش انگلیسی نباشد اما با این حال باید مراقبت کنیم تا ورود کرونای هندی به ایران را به تاخیر بیندازیم چرا که کرونای هندی در کشور همسایه ما پاکستان رخنه کرده است و تردد از مرزهای زمینی پاکستان به ایران صورت می گیرد و ویروس های تنفسی مانند کرونا بدون پاسپورت از مرزها عبور و کشورها را گرفتار می‌کنند.

همچنین با وجود موج اخیر در کشور باید تحقیقات در راستای شناسایی دقیق عامل ویروس های جهش یافته از طریق توالی‌یابی NGS صورت گیرد و حتی بروز سوش‌های محلی بررسی شود، زیرا هر موج جدید احتمال وجود یک واریانت وارداتی یا محلی را در ذهن برمی‌انگیزد.