سعید نمکی وزیر بهداشت بیان کرد: فاز دوم واکسیناسیون ما از فردا آغاز خواهد شد و غیر از کادر بهداشت و درمان از فردا بر واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص متمرکز می‌شویم.

به گزارش مرور نیوز، سعید نمکی در ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در کاشان، با اشاره به نگرانی‌هایی که پیرامون ورود ویروس هندی کرونا وجود دارد، گفت: ویروس‌ها پاسپورت نمی‌خواهند و هنر ما این است که ورود ویروس را به تاخیر بیندازیم و نگذاریم موج‌ها روی هم بیفتد و مارا گرفتار کند. ما می‌دانستیم ویروس انگلیسی خواهد آمد؛ اما تلاش کردیم که زمان جایگزینی ویروس ووهان که نجیب‌تر بود با این ویروس را به تاخیر بیندازیم‌. برخی از ساده انگاری‌ها این زمان بندی را بهم ریخت و مازندران هنوز از گیر پیک ووهان در نیامده گرفتار ویروس انگلیسی شد. ما نگرانی‌های خود را داریم اما معنای آن بی برنامگی ما نیست.

وی با انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطابق با رنگ بندی‌های کرونایی، گفت: رنگ قرمز و نارنجی را داریم اما سطح پروتکل‌ها همان رعایتی است که در شهر زرد و آبی اتفاق می‌افتد. می‌گوییم رنگ قرمز است اما مشابه شهر زرد عمل می‌کنند و این نوع پروتکل‌ رعایت کردن سبب می‌شود همکاران من کف رودخانه جنازه و زخمی جمع کنند. متاسفانه ما مستمرا دچار این ساده انگاری‌ها هستیم و تاوان می‌دهیم.

وزیر بهداشت افزود: برنامه اصلی امروز، کووید۱۹ است. برای این منظور آموزش و ارتقا رعایت پروتکل‌ها اصل اساسی است. برای واکسن داریم کار می‌کنیم اما فراموش نکنید هندوستان نزدیک به ۱۳۰ میلیون نفر را واکسینه کرد و حتی دادستان هند دستور داد حتی یک واکسن از هند خارج نشود که خودشان تزریق کنند و از ۵۰۰ هزار دوزی که توسط ما خریداری شده بود تنها ۱۲۵ هزار دُز تحویل داده شد و مابقی اجازه خروج نیافت‌. البته این به معنای عدم تاثیر واکسن نیست اما اینکه فکر کنیم تزریق واکسن جوشن محکمی برای عدم گرفتاری است، غلط است. تمام تلاش ما آوردن و تزریق واکسن بیشتر است.

نمکی تاکید کرد: فردا در مراسم فاز ۳ کارآزمایی بالینی واکسن پاستور خواهم گفت که ما کجا ایستادیم و آنهایی که ته دلشان ذوق می‌کنند که بفهمند ما عقبیم بدانند اکنون در چه نقطه‌ای هستیم. بعضی وقت‌ها میبینم یک سلطنت طلب با پرچم شیر و خورشید برای قهرمان ورزشکار ایرانی ذوق می‌کند و اشک می‌ریزد  بعد اینجا برخی خود را متدین و وابسته به فلان و فلان می‌دانند و بعد ذوق می‌کنند که ما از مدیریت بیماری عقب بمانیم و این چه بیماری است من درک نمی‌کنم. ما که نمی‌توانیم یکسره به برخی مریض احوال توضیح دهیم.

وی با تاکید بر نظارت بر رعایت پروتکل‌ها، تصریح کرد:  از کسی رو دربایستی نداشته باشید و با پروتکل شکنان مماشات نکنید و جلوی کسی که کارخانه بیماری سازی برای شما فراهم می‌کند بایستید. مقام معطم رهبری فرمودند امنیت و اقتصاد مهم است اما سلامت از همه مهم‌تر است. ما متولی سلامت همه مردم از اصلاح طلب، اصولگرا، کلیمی، مسیحی، زندانی و.... هستیم. در بیمارستان از کسی نمی‌پرسیم به چه کسی رای داد یا خط سیاسی او چیست؛ به قول سهراب «کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ». بنابراین باید جلوی کسی که میخواهد پروتکل رعایت نکند بایستید.

وی با تشکر از اصحاب رسانه و ظرفیت صدا و سیما، ادامه داد: این عزیزان به پای ما ایستادند و برخی خبرنگارها تا پای کتک خوردن پیش رفتند. البته برخی سایت‌ها به دام دلالان واکسن افتادند. بچه‌ای که از کویر رفته و با جیب خالی تر قرار است برگردد را همه می‌شناسند و میدانند چگونه زندگی کرده است. کسانی که در فلان مجموعه نفر دهم زیر دست او بودند در هلدینگ‌های دارویی الان خارج از کشور خانه دارند و این ( اشاره به خودش) هنوز یک ماشین از ۱۹ سال قبل زیر پایش است. چند سایت هم ممکن است اجیر فلان موج واردات واکسن باشند که ما جلویشان ایستادیم و این ها کم عقل‌اند که نمی‌دانند این آدم را نمی‌توان خرید و یا ترساند. اصحاب رسانه و صدا و سیما در خدمت مدیریت کرونا بود و این ستودنی است و نباید یک یا دو جریان سازمان یافته مخرب را از چشم همه دید.

وی با تاکید بر اهمیت شناسایی بیماران در درمانگاه‌های ۱۶ ساعته، گفت: در این مراکز باید انجام تست دایر باشد. در رابطه با کاشان با توجه به حضور اتباع بویژه افغانستانی باید مراقب ویروس‌های موتاسیون یافته باشیم حتی موتاسیون‌های داخلی. نگذارید مریضی برای تخت دچار گرفتاری شود این خواهش برای عزت این سرزمین است ‌و نباید بیمار ایرانی حتی یک روز تجربه‌ای را مشابه کشورهای خارحی با پول ‌و سرمایه زیاد داشته باشد. بیمار نباید پشت درب بیمارستان سرگردان شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در زمینه درمان ما علاوه بر کووید۱۹ مشکلات دیگر از جمله بیماری‌های غیرواگیر هم داریم. در کووید۱۹ هم ثابت شد یکی از عوامل خطر، بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت و... است. بنابراین از بیماری‌های غیر واگیر غافل نشوید و حتما فضاها را فراهم کنید تا سایر بیماران بدون ترس از ابتلا به کرونا به ما مراجعه کنند. در بخش بهداشت علاوه بر کرونا و NCD  پیگیری موضوع هر خانه یک پایگاه سلامت بسیار جدی است. بحث بهداشت روان در شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی بسیار مهم است. بهداشت سالمندان نیز موضوع مهم و در اولویت بعدی است، خیلی از سالمندان ما جوانی نکرده پیر می‌شوند و پیر افسرده داریم. از طرفی نباید از بهداشت دهان و دندان هم غافل شویم.  ما پوشش واکسیناسیون خوبی داریم اما نباید دوره کرونا سبب غفلت از پوشش واکسیناسیون شود.

وی افزود: فاز دوم واکسیناسیون ما از فردا آغاز خواهد شد و غیر از کادر بهداشت و درمان از فردا بر واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص متمرکز می‌شویم و از خرداد شاهد مصرف واکسن‌های داخل خواهیم بود.