معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از ایجاد آزمایشگاه پلاسما برای دانش‌آموزان خبر داد و گفت: در این آزمایشگاه، دانش‌آموزان با شکافت هسته‌ای و اتفاقاتی که در هنگام گداخت هسته‌ای ایجاد می‌شود، آشنا می‌شوند.

به گزارش مرور نیوز، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در دومین همایش تجلیل از دانش‌آموزان برتر کنکور و منتخبان مسابقات و جشنواره‌های کشوری که در اراک برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون بیش 628 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در سراسر کشور وجود دارد که 300 مورد از این پژوهش‌سراها از سال 81 تا 92 ایجاد و مابقی در زمان دولت تدبیر و امید ساخته شده است.

وی به اشاره به اینکه  64 آزمایشگاه نانو در کشور وجود دارد، تصریح کرد: با همت و تلاش فعالان حوزه نانو و برگزاری جشنواره و المپیاد نانو در کشور، ایده های خلاقانه و جدید ارائه شده است.

زرافشان افزود: تجربه دانش‌آموزی کشور در عرصه فعالیت‌های نانو هم اینک در چند کشور جهان در حال اجرا بوده و از دو سال گذشته، کشور «چین» نیز خواستار حضور مسئول بخش دانش‌آموزی در این کشور و انتقال تکنولوژی و تجربه فعالان این حوزه به این کشور شده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره ایجاد غرفه دانش‌آموزی و غرفه تجاری سازی یافته‌های علمی در نمایشگاه نانو امسال، خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه، زمینه تجاری سازی یافته‌های علمی پژوهشگران که یکی از تأکیدهای مقام معظم رهبری در عرصه پژوهش، تولید و تجاری سازی است، فراهم شده است.

وی اضافه کرد: در این نمایشگاه مقرر شد قرارداد سه جانبه بین دانش‌آموزان، ستاد نانو و بخش خصوصی منعقد و زمینه تجاری سازی دستاوردهای دانش آموزان در این حوزه فراهم شود.

زرافشان، برگزاری نخستین جشنواره سلول‌های بنیادی و برگزاری سومین جشنواره دوساله زیست فناوری در بخش دانش‌آموزی را از دیگر فعالیت‌های دانش‌آموزی برای تجاری‌سازی برای پرورش استعدادهای قشر جوان جامعه عنوان کرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به بهره برداری از نخستین آزمایشگاه پلاسما در استان گلستان اشاره کرد و افزود: با بهره‌برداری از این آزمایشگاه زمینه فعالیت دانش‌آموزان در عرصه حوزه پلاسما فراهم شده است.

وی دستیابی به علوم شکافت هسته‌ای و عضویت کشور در این مجمع را یکی از دستاوردهای پسا برجام برای کشور عنوان کرد و گفت: در آزمایشگاه پلاسما دانش‌آموزان با شکافت هسته‌ای و اتفاقاتی که در هنگام گداخت هسته‌ای ایجاد می‌شود، آشنا می‌شوند.