رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: ارتقای ۷ پله‌ای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری سال ۲۰۲۱ در آمار منتشره توسط وایپو، نشان از عزم و اراده جمعی ملت بزرگ ایران در غلبه بر محدودیت‌های نامشروع و غیرانسانی علیه کشور ایران از طریق ایجاد تنوع اقتصادی و توسعه اقتصادی خلاق و دانش محور دارد.

به گزارش مرور نیوز، شصت و دومین نشست سالانه مجمع عمومی کشور‌های عضو وایپو روز دوشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰ برابر با ۴ اکتبر ۲۰۲۱ با شرکت ۱۹۳ کشور عضو این سازمان و با حضور هئیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به ریاست ذبیح الله خداییان ، معاون و سخنگوی قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قرائت بیانیه عمومی کشورمان توسط وی آغاز به کار کرد.

خداییان ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی در ایام همه گیری ویروس کرونا، به چالش‌های ناشی از این همه گیری اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، کمک‌های فنی سازمان جهانی مالکیت معنوی به کشور‌های در حال توسعه، جهت دسترسی عادلانه و بدون تبعیض به فناوری‌های نوین به منظور توسعه اقتصادی پایدار و غلبه بر چالش‌های ناشی از همه گیری کرونا امری ضروری است.

وی همچنین با اشاره به تحریم‌های اقتصادی، اظهار کرد: علیرغم اقدامات قهرآمیز یکجانبه و غیرانسانی علیه ملت ایران در قالب تحریم‌های مالی و اقتصادی که به معنای واقعی، تروریسم اقتصادی محسوب می‌شود، جمهوری اسلامی ایران همچنان در مسیر توسعه پایدار از جمله در حوزه مالکیت معنوی گام‌های بلندی برداشته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: ارتقای ۷ پله‌ای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری سال ۲۰۲۱ در آمار منتشره توسط وایپو، نشان از عزم و اراده جمعی ملت بزرگ ایران در غلبه بر محدودیت‌های نامشروع و غیرانسانی علیه کشور ایران از طریق ایجاد تنوع اقتصادی و توسعه اقتصادی خلاق و دانش محور دارد.

خداییان، در ادامه از توصیه نشست چهل و یکم کمیته بین الدولی منابع ژنتیک، دانش سنتی و فولکلور در مورد تمدید کار ویژه این کمیته برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در جهت نهایی کردن توافق راجع به سند یا اسناد بین المللی برای نیل به حمایت از منابع ژنتیک، دانش سنتی و فولکلور استقبال کرد.

رئیس هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران از اقدامات کمیته CDIP در زمینه توسعه مالکیت معنوی، قدردانی کرد و یادآور شد: این کمیته با استفاده از کمک‌های فنی و تعریف پروژه‌های مرتبط با توسعه IP می‌تواند به ارتقا نظام‌های مالکیت معنوی کشور‌ها کمک نموده و نقش مؤثری در ایجاد رفاه اقتصادی به ویژه در کشور‌های در حال توسعه داشته باشد.

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با اشاره به موضوع دفاتر خارجی وایپو و با یادآوری تصمیم سی و سومین نشست کمیته برنامه و بودجه به منظور تهیه پیش‌نویس اولیه سازوکار‌های ایجاد این دفاتر، این اقدام را یک گام رو به جلو در این زمینه دانست و افزود: ما بر این باوریم که ساز و کار‌های ایجاد این دفاتر می‌بایست به شکل روند دولت محور و در انطباق کامل با اصول راهنمای حاکم بر ایجاد دفاتر خارجی وایپو صورت پذیرد.

گفتنی است، نشست امسال مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی به مدت ۵ روز در مقر این سازمان در ژنو ادامه خواهد داشت و طی آن ضمن ارائه گزارش عملکرد کمیته‌های تخصصی وایپو به مجمع عمومی، نسبت به موضوعات دستور کار‌ها اتخاذ تصمیم خواهد شد.

لازم به ذکر است، مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی هر ساله با حضور تمامی کشور‌های عضو این سازمان و با هدف تصمیم گیری و سیاست گذاری در خصوص مسائل مهم جهانی حوزه مالکیت معنوی برگزار می‌گردد و عالی ترین مقام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان به عنوان متولی اصلی امور مالکیت معنوی در کشور و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی در این نشست‌ها حضور می‌یابند.