رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر وعده داده است که نوروز متفاوتی را برای سال 96 مردم رقم بزند.

به گزارش مرور نیوز، نشست هم اندیشی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز 96 با حضور نمایندگان دستگاه های عضو ستاد، فعالان بخش خصوصی گردشگری و اصحاب رسانه برگزار شد.

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر با اشاره به اینکه در سه سال اخیر ستاد خدمات سفر سه نوروز متفاوت را سپری کرد، اظهار داشت: نوروز امسال با هیچ مناسبت مذهبی همراه نشده است و نوروز امسال در واقع تنها یک مناسبت ملی است و مردم و گروه‌های مختلف می‌توانند به صورت یکپارچه برای سفرهای خود برنامه ریزی کنند.

رحمانی موحد تصریح کرد: ما در بازدیدهایی که از ستادهای استانی داشته ایم به فهرستی از مشکلات سفر رسیدیم و تا دستیابی به رضایتمندی کامل و نسبی فاصله داریم، امروز براساس وظایف نهادها؛ 13 دستگاه عضو ستاد هستند که با حضور بخش‌های انتظامی و خدماتی در این ستاد، اعضاء به 18 دستگاه رسیده اند.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت: نوروز طولانی‌ترین ایام تعطیلات ایران به حساب می‌آید و حجم بالای فعالیت‌های این ستاد در این 20 روز است و به دلیل بار سفرها مسلماً بار حمل و نقل زمینی و هوایی نیز بالا می‌رود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی گفت: همه استانها باید برای پذیرایی و خدمات و رویدادهای طبیعی آماده باشند، مثلاً در نوروز دو سال قبل، در کیش باران بسیاری آمد و آمادگی وجود نداشت بنابراین استانها باید خودشان را آماده کنند، ممکن است برخی شهرها زیرساختهای لازم را برای پذیرایی از مسافران نداشته باشند اما این شهرها هم باید برای آمادگی حضور گردشگران را داشته باشند.

رحمانی موحد تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که داریم این است که از تجربه و تشکل‌های مرکزی و ملی استفاده کنیم تا برای نوروز 96 با همفکری و تجربیات موفق در عرصه‌های مختلف بتوانیم اندیشه‌هایی که به داشتن نوروز متفاوت کمک می‌کند شناسایی کنیم و اجرای این شاخص ها را در نوروز امسال مدنظر قرار دهیم.

رحمانی موحد گفت: جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر بار دیگر در اواخر دی ماه برگزار می شود تا پس از بررسی ایده ها، با تقسیم بندی وظایف و مسئولیتها در نوروز 96 شاهد نوروزی متفاوت باشیم.

حامد سجادی، مدیر پایگاه‌های امداد و نجات نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نجات گردشگران در حوادث کویر، غار و ارتفاع باید متولی خود را داشته باشد، گفت: هلال احمر از نظر مولفه‌های انسانی ورود می‌کند ولی از نظر قانونی وظیفه ای بر عهده ندارد و معلوم نیست مسئول اصلی گردشگری سخت با چه نهادی است.

وی ادامه داد: شاید هلال احمر از نظر مولفه‌های انسانی برای حفظ جان افراد ورود کند ولی از نظر قانونی وظیفه ای بر عهده ندارد و معلوم نیست مسئولیت اصلی این مکانها و گردشگری سخت با چه نهادی است.

سجادی گفت: توسعه صنعت گردشگری پس از اجرای برجام در کشور ما سرعت بیشتری گرفته است.

مدیر امور پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره اقدامات جوانان هلال احمر در نوروز نیز بیان داشت: در سازمان جوانان نیز بروشورهای پیشگیری از خطرات سفر و نقشه راه در اختیار مسافران قرار می گیرد.

علی غمخوار، فعال بخش خصوصی گردشگری نیز در این جلسه با اشاره به اینکه، ساماندهی خدمات مورد نیاز گردشگران، رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: اگر بتوانیم خدمات این حوزه را ساماندهی کنیم، 90 درصد از مشکلات حل می شود.

وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی این حوزه باید نقش نظارتی و هماهنگ کننده را ایفا کند و سایر دستگاههای عضو ستاد نیز باید با برنامه های ساماندهی شده، نوروزی متفاوت را برای گردشگران رقم بزنند.

پوریا سوری مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته رسانه‌ای برای نوروز 96، گفت: این کمیته رسانه ای می تواند برای داشتن نوروزی متفاوت و پیگیری راهکارها و پیشنهادات مطرح شده که نیازمند فرهنگ سازی است وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه کمیته رسانه‌ای در حوزه تولید محتوا و پیگیری دغدغه های فعالان حوزه گردشگری می تواند فعالیت داشته باشد، اظهار داشت: حضور حداکثری رسانه ها در این کمیته که فعالیت خود را از یک ماه پیش از نوروز آغاز خواهد کرد، نقش تعیین کننده ای در حفاظت از میراث فرهنگی، محیط زیست و فرهنگ سازی سفر خواهد داشت.

سوری در ادامه به ارتباط و همکاری با اپراتورهای تلفن همراه کشور به منظور معرفی ظرفیتهای گردشگری و ارائه اطلاعات به گردشگران به عنوان راهکاری برای توزیع مکانی سفر، اشاره کرد و گفت: از طریق سرشماره‌ای که مختص ستاد هماهنگی خدمات سفر است می توانیم اطلاعات دقیق و مناسبی را در اختیار گردشگرانی که وارد شهرهای مختلف می شوند قرار دهیم.

سفر نوروزی در ایران سفر توریستی نیست

سید احمد محیط طباطبایی، مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس ایکوم ایران نیز در این جلسه اظهار داشت: سفر نوروزی، سفر توریستی نیست بلکه سفر سنتی، آیینی و فرهنگی است ، نوروز یک جشن خانوادگی است و از این فرصت نباید برای زدودن فرهنگ استفاده کرد.

مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ادامه داد: در ایام نوروز بسیاری از ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می کنند برای دید و بازدید با خانواده هایشان به ایران سفر می کنند، ما باید تسهیلات مناسبی را برای این افراد آماده کنیم.

محیط طباطبائی تصریح کرد: نوروز یک سنت و هویت است که باید آن را حفظ کرد، امروز با پررنگ شدن سفرهای نوروزی، آئین های نوروزی در حال کمرنگ شدن است که باید از این اتفاق جلوگیری کنیم.

سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا نیز با تشریح مباحث مختلف ترافیکی در سفر بر فرهنگ سازی در زمینه رانندگی تاکید کرد و گفت: ایجاد استراحتگاههای بین جاده ای پیشنهاد خوبی است که بی شک در کاهش تلفات جاده ای تاثیر خواهد داشت.

جهانی با بیان اینکه تهیه لوح فشرده در ارتباط با تمامی مسائل گردشگری، فرهنگ سازی در این حوزه را به شکل عملی پیش خواهد برد، یادآور شد: می توانیم در این لوح فشرده مسائل مختلفی در حوزه بهداشت روانی، محیط زیست، مسیرهای گردشگری و سایر امور مورد نیاز گردشگران را تشریح کنیم.

محسن امامی، نماینده ای از بخش خصوصی نیز بر لزوم فرهنگ‌سازی در سفرهای نوروزی تاکید کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متولی این امر است و وظیفه دارد بین بخش‌های مختلف هماهنگی ایجاد کند و در این مسیر لزوما از رسانه‌ها کمک بگیرد تا مردم نگاه متفاوتی نسبت به سفر پیدا کنند و مسیرهای جدید را جایگزین مسیر سنتی کنند.

وی در ادامه پیشنهاد داد که در مسیرهای پرتلفات و پرحادثه، ایستگاه‌های شادی برای توقف کوتاه مردم ایجاد شود تا شاید با این کار به کاهش تلفات که ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی در حین رانندگی است، کمکی شود.

رضا اباذری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران نیز گفت: به دنبال آسیب‌شناسی سفرهای نوروزی با دو چالش ترافیک مرزی و تعدد سفرهای شخصی مواجه می‌شویم. تمام تعطیلات نوروز مرزهای ورودی و خروجی، از زمینی تا هوایی با ترافیک سنگینی روبه‌رو است. از طرفی مردم عادت کرده اند با وسایل نقلیه شخصی به سر بروند و کمتر سفر استاندارد انجام می‌دهند. این روش معمولا مخاطراتی را به همراه دارد و به جوامع محلی هم آسیب می‌رساند.

وی افزود: متاسفانه این فرهنگ در چند سال اخیر به شدت تسری پیدا کرده، چون مردم می‌دانند به هر استانی بروند مدرسه‌ای با امکانات کامل وجود دارد، برای همین سفر با تور و بیمه کمرنگ شده است.

اباذری اظهار داشت: اگر قرار است فرهنگ سازی انجام شود، بهتر است در راستای تشویق مردم به استفاده از خدمات گروهی و تورها باشد. این اتفاق حتی به استخراج آمارهای دقیق‌تری از سفر منجر خواهد شد.

فکری به حال پایان سده کنید

آرش نورآقایی، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری هم نسبت به اظهارات دولتی ها مبنی بر اینکه نوروز ثبت جهانی شده است، گفت: نوروز در سال 2009 میلادی در یونسکو ثبت شده بود و امسال فقط چند کشور به آن اضافه شد و نمی‌دانم چرا عده‌ای اصرار دارند به گونه ای صحبت کنند که گویی نوروز امسال ثبت شده است.

وی افزود: نوروز موضوع کوچکی نیست که سه ماه قبل از فرارسیدن آن برای متفاوت شدنش برنامه‌ریزی و یا فکر کنیم. ما در حالی برای این نوروز برنامه‌ریزی می‌کنیم که 5 سال دیگر سده عوض می‌شود و می‌توانیم به جای فکر کردن به نوروزی متفاوت در سال 96 به سده‌ای متفاوت فکر کنیم.

نورآقایی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم کاری کنیم که بازدهی داشته باشیم دست‌کم زمانی پنج ساله را درنظر بگیریم و کارهایی انجام دهیم، مثلا می‌توانیم در یک برنامه‌ریزی بلندتر، ویزای کشورهای حوزه‌ی فرهنگی ایران را لغو کنیم. این اقدام نه تنها سبب افزایش سفر گردشگران می‌شود، بلکه هویت نوروز را غنی‌تر می‌کند.