فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله آزیترومایسین نه تنها نقشی در درمان اُمیکرون ندارند بلکه مصرف بی‌رویه و بی‌دلیل آنها عوارضی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش مرور نیوز، آمیتیس رمضانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در خصوص تاثیر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان اُمیکرون گفت: تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تاثیری بر درمان کرونا که نوعی ویروس است ندارد.

وی با بیان اینکه آنتی ‌بیوتیک‌ها فقط برای درمان عفونت‌های چرکی وباکتریایی کاربرد دارد افرود: انواع آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله آزیترومایسین نه تنها نقشی در درمان امیکرون ندارد بلکه مصرف بی‌رویه و بی‌دلیل آنها عوارضی را به همراه خواهد داشت که می‌توان به مشکلات گوارشی و انواع حساسیت‌ها اشاره کرد.

رمضانی با تاکیدبر اینکه مصرف بی‌دلیل آنتی‌بیوتیک‌ها علاه بر عوارض مطرح شده مشکلات غیرقابل جبران هم در بین افراد جامعه ایجاد خواهد کرد، ادامه داد: زمانی‌که آنتی‌بیوتیک‌ها به صورت بی‌رویه برای درمان کرونا از سوی پزشک تجویز و سپس از سوی بیمار مصرف می‌شود، نوعی مقاومت آنتی‌بیوتیکی در بدن افراد ایجاد می‌شود و همین امر باعث می‌شود در شرایطی که فردی مبتلا به عفونت باکتریایی شده و نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک دارد، بدنش نسبت به آن  مقاومت پیدا کرده و فرد مجبور به مصرف آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تر می‌شود.

به گفته این فوق تخصص عفونی در شرایط کرونایی که آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین و تاوانکس بی‌دلیل توصیه می‌شود؛ شرایط را برای مقاوم شدن باکتری‌ها فراهم می‌کند و باعث می‌شود حتی برای درمان یک عفونت ساده مصرف آنتی‌بیوتیک‌های جدیدتر و قوی‌تر تجویز شود.

رمضانی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود عدم تاثیر آنتی‌بیوتیک بر درمان کرونا باز هم این داروها از سوی پزشکان تجویز می‌شود عنوان کرد: در این خصوص دو دلیل عمده وجود دارد. اول اینکه خود بیماران به دلیل التهاب در مجاری تنفسی و احساس گلودرد اصرار به مصرف آن دارند و ثانیا هم اینکه برخی پزشکان یا آگاهی ندارند یا عوارض آن در بیمار و جامعه برایشان بی‌اهمیت است.

وی با تاکید‌ بر اینکه برای درمان کرونا هیچ درمان دارویی وجود ندارد؛ خاطرنشان کرد: بهترین روش درمان کرونا در شرایطی که وضعیت بیمار حاد نشده استراحت و مصرف مایعات و انواع میوه‌جات است چراکه داروهایی که برای درمان اُمیکرون باید تجویز شود، انواع آنتی‌هستامین‌ها و مسکن‌ها است مگر در شرایطی که حال عمومی فرد وخیم باشد که آن هم با تجویز کورتن‌ها تا حدودی درمان می‌شود.