رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:دولت در زمینه کیفی سازی و بهینی سازی سوخت حدود ۸ میلیارد دلار تا پایان سال هزینه می‌کند، اگر مساله سوخت برطرف شود، استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از بزرگترین طرح‌های کشور در زمینه سوخت در استان اصفهان هفته آینده به بهره برداری می‌رسد که کیفیت سوخت کشور را ارتقاء می‌دهد.

علی سلاجقه در توضیح حضور خود در نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به وظایف نظارتی که کمیسیون کشاورزی و مجلس شورای اسلامی دارد ما باید پاسخگوی مسائل باشیم و در نشست امروز مباحثی در خصوص آلاینده‌های جوی، قانون هوای پاک و ریزگردها مطرح شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مقرر شد در خصوص قانون هوای پاک برخی از مسائل را پیگیری کنیم که قطعا آنها را دستور کار قرار می‌دهیم عنوان کرد: یکی از تبعات تغییرات اقلیمی که سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده کاهش میزان بارندگی‌ها و منابع آب است، خیلی از تالاب‌های کشور که به عنوان منبع آب بودند به محلی برای برخواستن ذرات گرد و غبار تبدیل شده اند.

سلاجقه با بیان اینکه روند منشاء زایی در کشور ما نسبت به تثبیت کانون‌های گرد و غبار سرعت بیشتری دارد و فرآیند تثبیت هیچ زمانی به روند منشاء زایی‌ها نمی‌رسد و سرعت آنها بیشتر است، تصریح کرد: در حال حاضر نیمه اول و دوم سال به صورت یکسان پیش می‌روند و کل سال کشور تحت تاثیر ریزگردها و آلایندگان صنعتی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه در قانون هوای پاک ۱۱ دستگاه مسئولیت مستقیم دارند و یکی از دغدغه‌های اصلی دولت سیزدهم موضوع قانون هوای پاک است، عنوان کرد: پیشینه ۶۰ ساله ای که کشور را به این مرحله رسانده و حتی شهرهای شمالی را تحت تاثیر قرار داده با برنامه های کوتاه مدت ۲ ساله تغییر نمی‌کند.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور در نشستی با دستگاه‌های اصلی در زمینه ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل کشور تصمیمات خوبی گرفته و مقرر شد چندین هزار دستگاه‌ها خودرو با کیفیت مناسب تامین شود، گفت: رئیس جمهور به صورت مرتب در خصوص اجرای قانون هوای پاک از نهادهای مسئول سوال می‌کند و دستگاهای که قصور داشته اند از سوی دولت مورد مواخذه قرار می‌گیرند.

سلاجقه عنوان کرد: مسئله سوخت یک موضوع اساسی است و در هفته آینده که هفته هوای پاک را پیش رو داریم یکی از بزرگترین طرح‌های کشور در زمینه سوخت در استان اصفهان به بهره برداری می‌رسد که کیفیت سوخت کشور را ارتقاء می‌دهد و امیدواریم تا پایان سال در زمینه کیفی سازی و بهینه سازی سوخت مجددا در پالایشگاه استان اصفهان شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وی ادامه داد: دولت در زمینه کیفی سازی و بهینی سازی سوخت حدود ۸ میلیارد دلار تا پایان سال هزینه می‌کند، اگر مساله سوخت برطرف شود، استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: کشور از نظر اقلیمی شرایط هوای سرد را پشت سر نمی‌گذارد اما متاسفانه روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود که میزان آن بالا بوده و باید در زمینه کاهش مصرف خانواده ها و مردم همکاری کنند.

سلاجقه تصریح کرد: در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۳ هزار میلیارد تومان و ۳ میلیارد دلار به صورت ارزی برای دستگاه‌های متولی مستقیم در قانون هوای پاک مصوب شده است که امیدواریم در مجلس مصوب شود زیرا مطمئنا در ایجاد زیرساخت‌ها، اسقاط خودرو و موتور سیکلت‌های فرسوده و کیفی سازی سوخت نقش زیادی دارد تا روزهای خوبی را تجربه کنیم.