طی مراسمی در بیمارستان امام خمینی کارآزمایی بالینی اولین واکسن کرونا مبتنی بر mRNA آغاز شد.

به گزارش مرور نیوز طرح واکسن کرونا مبتنی بر mRNA از دستاوردهای یکی از شرکت‌های دانش بنیان است که در سال ۹۸ تاسیس شد و در همان سال موفق به دریافت مجوز دانش بنیانی نوپای ۲ برای داروی "mRNA کد کننده هورمون رگزایی ساخته شده در محیط INVITRO_VEGFA انژیورمانژی ۱۶۵" شد.

این شرکت از اواخر سال ۹۸ اقدام به تلاش برای تولید واکسن کرونا بر پایه mRNA کرد و توانست مصوبه کمیته اخلاق در پژوهش را برای این واکسن در اسفند ماه ۹۸ دریافت کند.

پس از این مرحله این شرکت مکاتباتی با سازمان غذا و دارو به منظور اخذ کد اخلاق و ارز دولتی برای واردات تجهیزات و مواد اولیه انجام داد. متعاقب آن، صندوق نوآوری و شکوفایی اعطای تسهیلات ۵۰۰ میلیارد ریالی بلندمدت را با نرخ ترجیحی برای این شرکت تصویب کرد.

برای تولید این واکسن با نام کرناپسین تا کنون فرایندهایی چون طراحی واکسن، مهندسی ژنتیک (سازه‌های دی ان ای)، تولید و تصفیه mRNA و فرمول‌سازی کرناپسین و کنترل کیفیت اجرایی شده است.

انجام مطالعات پیش بالینی بر روی رت و میمون و چالش حیوانی میمون، تولید پچ‌های پایلوت و صنعتی واحد تاییدیه‌ها و مجوزهای مربوطه، انجام مطالعات بالینی انسانی در ۳ فاز و اخذ مجوز ساخت محصول از اقداماتی است که در دستور کار محققان این طرح در فاز کارآزمایی بالینی قرار دارد.

امروز طی مراسمی در بیمارستان امام خمینی (ره) مطالعات کارآزمایی بالینی آغاز شد. اولین ویال این واکسن دو سال گذشته تولید شد و امروز با تزریق اولین ویال این واکسن، این طرح وارد کارآزمایی بالینی شده است.

در حال حاضر از بین پلتفرم‌های واکسن‌ها، ۴ مدل کشته شده، نوترکیب، واکسن‌های مبتنی بر وکتور ادنوویروس و mRNA نسبت به سایرین ارجحیت دارد.

ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، محققان یک شرکت دانش‌بنیان در راستای تولید واکسن مبتنی بر «mRNA» برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ گام برداشتند.

به تازگی این واکسن به تایید نهایی سازمان غذا و دارو جهت صدور مجوز رسیده و کارآزمایی بالینی آن از امروز آغاز شد.

افراد واکسینه شده و نشده هر دو می‌توانند داوطلب تزریق این واکسن شوند. افراد با سابقه ابتلا به کووید ۱۹ نیز می‌توانند در فرایند کارآزمایی بالینی این واکسن داوطلب شوند.

نتایج مطالعات پیش‌بالینی این واکسن مبتنی بر ««mRNA»» در موجودات مختلف مورد مطالعه نشان داد که با تزریق این نوع واکسن، میزان آنتی بادی خنثی کننده بیشتری نسبت به دیگر انواع واکسن‌ها ایجاد شده و ماندگاری آنتی بادی نیز کاملاً قابل توجه است؛ به این ترتیب اثربخشی بیشتری از این نوع واکسن در جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ مورد انتظار خواهد بود.