سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد؛ کودکان و نوجوانان سالم ممکن است نیازی به واکسن‌های اضافی برای کووید-۱۹ نداشته باشند.

به گزارش مرور نیوز، گروه کارشناسان مشاوره استراتژیک سازمان بهداشت جهانی در زمینه ایمن سازی در بیانیه‌ای اعلام کرد: تأثیر سلامت عمومی واکسیناسیون کودکان و نوجوانان سالم نسبتاً کمتر از مزایای ثابت شده واکسن‌های ضروری سنتی برای کودکان مانند روتاویروس، سرخک و واکسن‌های پنوموکوکی است.

رئیس گروه کارشناسان مشاوره استراتژیک سازمان بهداشت جهانی در این رابطه گفت: دستورالعمل‌های عمومی تزریق واکسن به روز رسانی شده تا نشان دهد که بسیاری از گروه‌های جمعیتی یا واکسینه شده اند یا قبلاً به کووید-۱۹ آلوده شده اند یا تجربه هر دوی این موارد را دارند.

در این میان نقشه راه اصلاح شده مجدداً بر اهمیت واکسیناسیون افرادی که هنوز در معرض خطر بیماری شدید هستند تأکید می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی اکنون دز‌های تقویت کننده اضافی را برای افراد مسن، افراد دارای نقص ایمنی در تمام سنین، کارکنان بهداشتی خط مقدم و افراد باردار شش یا ۱۲ ماه پس از آخرین دز تقویت کننده توصیه می‌کند.به گفته گروه کارشناسان مشاوره استراتژیک سازمان بهداشت جهانی این افراد در گروه با اولویت بالا قرار می‌گیرند.

در این میان توصیه می‌شود کودکان و نوجوانانی که خطرات مرتبط با سلامتی دارند و همچنین بزرگسالان سالم زیر ۶۰ سال قرار دارند. واکسن‌های اولیه و تقویت کننده‌های اولیه را دریافت کنند و تزریق دز‌های تقویت کننده‌های اضافی برای این افراد توصیه نمی‌شود.

رئیس گروه کارشناسان مشاوره استراتژیک سازمان بهداشت جهانی در ادامه توضیحاتش به لزوم واکسیناسیون کودکان برای سایر بیماری‌ها از جمله سرخک اشاره کرد، زیرا موارد ابتلا به این بیماری قابل پیشگیری با واکسن در سراسر جهان در حال افزایش است.

از سوی دیگر فلج اطفال نیز در مناطق مختلف در حال گسترش است. مشاوران واکسن سازمان جهانی بهداشت بهبود پوشش واکسن و همچنین استفاده از دز واکسن فلج اطفال تزریقی را در صورت وجود گردش مداوم ویروس فلج اطفال توصیه می‌کنند.

این محقق در ادامه گفت: همان طور که همه ما می‌دانیم، همه گیری کووید تلفات سنگینی بر برنامه‌های ایمن سازی وارد کرده است. این یک تلاش فوق العاده بوده و بسیاری از کشور‌ها در رسیدن به پوشش‌های بالا بسیار خوب عمل کرده اند، اما همچنان نیازمند تلاش برای کاهش نابرابری‌هاست و ما باید به گروه‌های دارای اولویت بالا برسیم و شکاف‌های این حوزه را از بین ببریم.