سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا چهارشنبه خبر داد و برای استان‌های نوار غربی کشور هشدار سطح قرمز بارش‌های سیل‌آسا صادر کرد.

به گزارش مرور نیوز، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در آذربایجان‌ غربی،‌ آذربایجان شرقی، غرب کرمانشاه،‌ غرب کردستان،‌ شمال ایلام، ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین،‌ البرز و تهران رگبار پراکنده گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود. 

گستره و شدت بارش‌ها چهارشنبه و پنجشنبه نیمه غربی کشور را فرا گرفته و باعث رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در این مناطق می‌شود.

روز جمعه در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر و مناطقی از جنوب غرب کشور بارش‌های پراکنده پیش بینی می‌شود. شنبه هفته آینده نیز در ارتفاعات البرز مرکزی و شمال سیستان و بلوچستان بارش پراکنده روی می‌دهد و در سایر مناطق کشور جو پایداری حاکم است.

به گزارش تسنیم، امروز و فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر وزش باد جنوبی همراه با افزایش نسبی دما پیش بینی می‌شود که در دامنه‌ها و ارتفاعات این استان‌ها وزش باد شدید خواهد بود. فردا شمال خلیج‌فارس و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه دریای خزر مواج است.

 

  توصیف سامانه: فعالیت بسیار شدید سامانه بارشی    

زمان شروع: چهارشنبه 1402/01/23

زمان پایان: پنج‌شنبه 1402/01/24

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعدوبرق، تگرگ، صاعقه، ذوب برف و وزش باد شدید

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/01/23: ایلام، کرمانشاه، شمال خوزستان، جنوب و غرب لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان.

پنجشنبه 1402/01/24: شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، شمال و غرب چهارمحال و بختیاری.

اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر به‌صورت گسترده، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره.

توصیه: عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبروها درون و برون شهری، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امداد رسان، اجتناب از سفرهای برون شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو.

 

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه 1402/01/23

زمان پایان: پنجشنبه 1402/01/24

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعدوبرق، تگرگ، وزش باد شدید

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/01/23: آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، شرق لرستان و جنوب خوزستان، زنجان، همدان،

پنجشنبه 1402/01/24: خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، جنوب اردبیل، شمال غرب فارس، شمال بوشهر، غرب و جنوب اصفهان، زنجان، ارتفاعات در استان‌های مازندران و گیلان.

اثر مخاطره: آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.