عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، مشکلات دارویی از جمله کمبود و گرانی آن را از پیامدهای تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران برشمرد و تصریح کرد: تحریم‌ها به صنعت دارویی کشور آسیب وارد کرده و سلامت مردم را تهدید می‌کند، بر این اساس باید نیاز دارویی کشور چه از طریق تولید داخلی و یا واردات تامین شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، تحریم ‌های ظالمانه آمریکا در حالی صنعت و بازار دارویی کشور را تحت تأثیر قرار داده که دولت آمریکا به کرات مدعی شده که غذا و دارو در مصادیق تحریم های اقتصادی علیه ایران جایی ندارند و هیچ گاه تحریم‌های این کشور شامل تجهیزات درمانی و دارویی نبوده است.

اما آنچه در عمل طی چندین سال اعمال تحریم‌ها علیه ایران اتفاق افتاده این گونه نبوده است؛ در حقیقت پای تحریم های اقتصادی آمریکا به سبب افزایش تورم و قیمت ارز به حوزه دارو هم کشیده شده و سایه شوم تحریم‌ها بر زندگی و سلامت بسیاری از بیماران در ایران سایه افکنده است. خبرنگار خبرگزاری موج به مناسبت هفته سلامت گفت وگویی را با «محمدعلی محسنی بندپی» نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس یازدهم انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

 

قیمت‌گذاری دستوری منوط به نبودن تفاوت میان قیمت داروی تولیدی و قیمت واقعی در بازار

محمدعلی محسنی بندپی، با اشاره به کمبود دارو در بازار گفت: اخیرا پیرامون بررسی و رفع این موضوع جلسه مفصلی با حضور مقامات وزارت بهداشت، روسای سازمان‌های بیمه‌گر، سازمان برنامه و بودجه و نهادهای امنیتی، بانک مرکزی و خود تولید کننده‌ها برگزار شد.

وی با اشاره به قیمت‎‌‌گذاری دستوری دارو به منظور حمایت از مصرف کننده، گفت: قیمت گذاری دستوری برای نرخ داروها زمانی می تواند اعمال شود که قیمت داروی تولیدی با قیمت واقعی در بازار فاصله آنچنانی نداشته باشد .

محسنی بندپی، با اشاره به انکه اگر مسوولین قصد دارند با قیمت دستوری بازار را کنترل کنند باید این نوع قیمت گذاری با واقعیت ها منطبق باشد ، توضیح داد: قیمت گذاری باید با در نظر گرفتن قیمت مواد اولیه ، هزینه های خط تولید از ابتدا تا محصول نهایی در نظر گرفته شوند و بعد هزینه تمام شده به اضافه میزان سودی که تولید کننده برای بقای کار تولیدی خود به آن نیازمند است، حساب شده و  قیمت دستوری بر اساس آن صادر شود

این نماینده مجلس، افزود: اما اگر قیمت ها خارج از این قاعده تعیین شود به طور قطع پروسه قیمت گذاری به شکست خواهد انجامید چراکه در آن صورت یا تولید مختل می شود یا اگر تولیدی اتفاق بیفتد ، زمینه احتکار اقلام دارویی فراهم خواهد شد زیرا بین قیمت کالای تمام شده و قیمتی که قرار است در بازار فروخته شود، هیچ ارتباط منطقی و درستی برقرار نیست.

 

قیمت بالای مواد اولیه تولید دارو

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از فاکتورهایی که تولید کننده‌ها در بیان علت کاهش تولید عنوان می کنند، قیمت بالای مواد اولیه است، توضیح داد: تولید کننده وقتی میزان ارز دولتی که به او اختصاص داده می شود به اتمام می‌رسد باید مواد اولیه را با قیمت ارز آزاد وارد کند و لذا قیمت تمام شده کالا، بالا می رود.

وی در ادامه بیان داشت: دولت برای حل این مساله باید ارز ترجیحی و یارانه‌ای بیشتری برای واردات مواد اولیه به تولیدکننده ها اختصاص دهد . راه دیگر هم برای اینکه تولید کننده آسیب نبیند این است قیمت ها آزاد شود ولی به گونه ای که به مردم فشار نیاید .

محسنی ادامه داد: برای این منظور باید نحوه اختصاص دارو به مصرف کننده به نحوی در طرح"دارویار" کنترل شود که در انتهای این زنجیره مصرف کننده واقعی دارو را با همان قیمت مناسب دریافت کرده و ما به التفاوت قیمت توسط سازمان های بیمه گر پرداخت شود.

 

اجرای طرح دارویار

طرح دارویار بر اساس تکلیفی در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و با دستور ریاست جمهوری به اجرا رسیده است که بر اساس این طرح  یارانه دارو مستقیما به مصرف کننده نهایی دارو می‌رسد. در طرح دارویار اگرچه افزایش قیمت داروها افزایش خواهند داشت و قیمت دارو به سمت واقعی شدن پیش می‌رود اما این هزینه را بیمه‌ گر پرداخت کرده و پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا نمی‌کند.

وی افزود: در هر صورت نباید به گونه ای قیمت گذاری کرد که تولید کننده آسیب ببیند زیرا تولید کننده بدون در نظر گرفتن کسب سود دست به تولید نمی‌زند، نباید توقعی غیر از این از تولید کننده داشته باشیم.

محسنی بندپی همچنین با بیان اینکه دارو یک کالای مورد نیاز همه عصر ها و نسل‌ها و همه سنین است، گفت: لذا از یک طرف باید به نیاز های تولیدکننده توجه داشت و از سویی از توان پرداختی مصرف کننده برای هزینه های دارویی غافل نشد .اگر سازمان برنامه و بودجه کشور به موقع ما به التفاوت ارز دولتی و ارز آزاد را به سازمان های بیمه گر پرداخت کند و سازمان‌های بیمه گر بر روند اعطای این تسهیلات نظارت داشته باشند. با این ساز و کار هم منافع تولید کننده تأمین می‌شود و هم به مردم آسیب نمی‌رسد وگرنه در غیرا این صورت هم کمبود دارو و هم افزایش قیمت دارو خواهیم داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد میزان خودکفایی کشور در زمینه تولید دارو گفت: هم اکنون بازار دارویی کشور با نوساناتی مواجه شده که نمی شود گفت در زمینه تولید دارو چقدر به خودکفایی رسیده ایم و چقدر نیاز به واردات است چراکه بسیاری از تولیدکننده ها به دلیل شرایط سخت تحریمی دست از تولید کشیده اند ولی قبلا صحبت از این بود که 97 درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید و تنها سه درصد وارد می‌شود.

وی افزود: اما الان شرایط به گونه‌ای است که خیلی از اقلام دارویی کشور که ما چند دهه در زمینه تولید آن سابقه داریم در بازار کم است مثل داروی سرماخوردگی که شصت سال است در کشور تولید می شود.