رئیس پلیس راهور فراجا اقدامات پلیس راهور درسال ۱۴۰۱ و برنامه های سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

به گزارش مرور نیوز، سردار سید کمال هادیانفر ریاست محترم پلیس راهور فراجا در نشست خبری خود اقداماتی که در سال ۱۴۰۱ توسط پلیس راهور انجام گرفته و وضعیت ترددها و سفرها در نوروز ۱۴۰۲ و برنامه ۱۴۰۲ این پلیس را تشریح کرد.

هادیانفر گفت: از همه کاربران ترافیکی تقدیر و تشکر می‌شود که در ترددها و سفرها با پلیس همکاری می‌کنند و همچنین تقدیر و تشکر از همکاران خودم که در ۲۹۷ هزار کیلومتر در راه‌های کشور در ایام مختلف به مردم خدمات رسانی می‌کنند.

وی افزود: در حوزه ترافیک، کاهش تصادفات به صورت جدی در دستور کار است و این در حالی است که ۳۲ دستگاه در این حوزه نقش دارند که ایفای نقش می‌کنند.

هادیانفر بیان داشت: ۵۱ میلیون گواهی نامه در کل کشور داریم که در سال جدید به ۵۲ میلیون نزدیک می‌شویم که ۷۹ درصد آن گواهی نامه خودرو و و مابقی موتور سیکلت و وسایل دیگر است.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: بالغ بر ۵۱ میلیون انواع گواهینامه در کشور داریم و ۴۰ میلیون وسیله نقلیه. در واقع باید گفت به ازای هر ۲ نفر در کشور یک وسیله نقلیه داریم.

وی افزود: طرحی با عنوان طرح رنگ بندی گواهی نامه‌ها در دستور کار قرار دارد که براساس این طرح سه رنگ گواهینامه یعنی سفید، نقره‌ای و طلایی به رانندگان داده خواهد شد.

هادیانفر گفت: به تناسب روزهایی که خوب و قانون مدار رانندگی کرده باشند و میزان جرایم گذشته گواهی نامه سفید رانندگان تبدیل به نقره‌ای می‌شود که امتیازات بیشتری دارد و بعد گواهی نامه طلایی داده می‌شود که امتیازات بالاتری نسبت به نقره‌ای دارد.

به گفته رئیس پلیس راهور فراجا دارنده گواهی نامه طلایی به معنای راننده کاملاً قانون مدار است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ مأموران پلیس راهور به ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تصادف خسارتی رخ داده رسیدگی کردند که برای ۵۷۲ هزار فقره از این تعداد کروکی کشیده شده که یا خسارتی بیش از ۲ و نیم درصد بیمه شخص ثالت یا جرحی یا فوتی بوده است.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: این عدد ۲۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در تصادفات سال ۱۴۰۱ متأسفانه ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر از هموطنان در شهرها و جاده‌ها فوت کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر روند افزایش تعداد کشته‌ها همچون سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا کند تا پایان سال ۱۴۰۲ این عدد به بیش از ۲۰ هزار نفر خواهد رسید.

سردار هادیانفر گفت: ۵۲ درصد از جانباختگان در لحظه و در صحنه تصادفات جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته وی ۶ درصد در حین انتقال به مراکز درمانی و ۴۲ درصد هم در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بر اثر شدت جراحت جان خود را از دست می‌دهند.

سردار هادیانفر افزود: ۵۷ درصد تصادفات فوتی در استان‌های فارس، کرمان، آذربایجان غربی، مرکزی، مازندران، تهران بزرگ، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی رخ می‌دهد.

به گفته وی با ۷۶ کشور تفاهمی شکل گرفته که به مدت ۶ ماه گواهینامه رانندگی ایران (بین‌المللی) مورد پذیرش باشد و سعی داریم تا متن گواهینامه‌ها را هم دو زبانه کنیم.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: با کشورهای اسپانیا، چین، بلغارستان، ترکیه، قطر، ارمنستان، نیکاراگوئه، ایتالیا و قزاقستان در حال تفاهم و توافق هستیم تا گواهینامه ایرانی برای همیشه در کشور میزبان پذیرفته شود.

سردار هادیانفر همچنین در خصوص فعالیت عوارضی‌ها گفت: عوارضی‌ها باید به صورت الکترونیک عوارض بگیرند البته بخشی از اینها هنوز به صورت نقدی پول می‌گیرند چرا که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و بخش خصوصی هم علاقمند به دریافت پول نقد است، اما باید تمام پرداخت عوارضی‌ها الکترونیک شود تا ترافیک ایجاد نشود.

وی همچنین درباره برگزاری نمایشگاه و ایجاد ترافیک در خیابان‌های اطراف گفت: نمایشگاه شهر آفتاب برای همین موضوع درست شده است. مصلی جای مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌ها نیست زیرا باعث ترافیک خیابان‌های طراف شده است.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: در زمان احداث مجموعه‌های مختلف مجوزهایی که داده می‌شود بیشتر با نیت کسب در آمد است و توجهی به اینکه این احداث بناها باعث افزایش ترافیک می‌شود ندارند.

سردار هادیانفر گفت: مثلاً محوطه مسکونی را تغییر کاربری می‌دهند و اداری می‌کنند پارکینگ‌ها را به مغازه تبدیل می‌کنند و با کمبود جای پارک در خیابان‌ها مواجه می‌شویم.

وی در آخر بیان داشت نمایشگاه کتاب باید خارج از شهر برگزار شود زیرا الان در جنوب و سمت شمال مصلی مشکل ترافیک داریم.