رئیس مرکز بهداشت کاشمر از دیابت به عنوان یکی از بیماری‌هایی نام برد که برای جامعه به خصوص کاشمری‌ها تهدیدی جدی محسوب می شود.

به گزارش مرور نیوز، با بیان اینکه هر 10 ثانیه یک نفر در دنیا به دلیل دیابت فوت می کنند و دو نفر به دیابت مبتلا می شوند، اظهار کرد: هم اکنون 415 میلیون نفر در جهان و در ایران 4.5 میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، 642 میلیون نفر تا سال 2030 به دیابت مبتلا خواهند شد و تعداد بیماران دیابتی در ایران به 7 میلیون نفر خواهد رسید، اظهار کرد: هم اکنون 5 تا 10درصد کل هزینه های سلامتی در جهان به بیماری دیابت اختصاص یافته است.

قائمی با اعلام اینکه براساس آمار جهانی 70درصد از مبتلایان به دیابت از بیماری خود مطلع نیستند و زمانی متوجه بیماری می شوند که دچار یکی از عوامل آن شده باشند، در حالی که با یک آزمایش ساده قند خون می توانند از سلامتی خود آگاهی پیدا کنند، افزود: در شهرستان کاشمر طی آمار سه ماهه ابتدای سال 95 تعداد 3631 نفر مبتلا به دیابت شناسایی شده است.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر با بیان اینکه 35 نفر از این افراد به عوارض آن از جمله نابینایی، نارسایی کلیه، سکته قلبی، سکته مغزی و قطع پا مبتلا هستند، اظهار کرد: براساس همین آمار در 1468 نفر پیش دیابتی وجود دارد که چنانچه مداخله لازم را برای اصلاح شیوه زندگی خود به کار نبرند، دچار بیماری دیابت خواهند شد.

قائمی بالای 40 سال، افرادی که اضافه وزن و چاقی دارند، کسانی که عادت های بد غذایی مانند نخوردن صبحانه، دیر شام خوردن، مصرف زیاد شیرینی جات و غذاهای آماده و مصرف کم سبزیجات و میوه جات داشته، سابقه وجود دیابت در افراد خانواده، فشار خون بالا و اختلال در چربی های خون و کم تحرکی از جمله کسانی دانست که در معرض خطر دیابت قرار دارند.

وی افزود: با استفاده از آموزش های لازم به مردم می توان از ابتلا به دیابت در 40 تا 60 درصد موارد پیشگیری کرد.

قائمی مراقبت از بیماران توسط مراقبین سلامت در مراکز، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، ویزیت بیماران دیابتی توسط پزشک در مراکز شهری و روستایی به صورت رایگان، ویزیت بیماران دیابتی با ارجاع از سطح یک (پزشکان مراکز روستایی شهری) به سطح دو (کلینیک تخصصی) توسط پزشکان متخصص که روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته و به صورت رایگان انجام می شود، آزمایشات قند خون ناشتا، قند سه ماهه و آزمایش چربی جهت بیماران در آزمایشگاه های مرکزی و برخی مراکز روستایی را از جمله اقدامات مرکز بهداشت و درمان این شهرستان برای بیماران دیابتی دانست.

وی اظهار کرد: در ایران نیز دیابت یک تهدید جدی برای سلامت هم وطنان به شمار می رود.