پنجشنبه گذشته، برای تهران یک روز سیاه بود و چهار راه استانبول هم مرکز این سیاهی؛ جایی که ساختمان پلاسکو با بیش از نیم قرن قدمت دچار حریق شد و به یکباره فروخت و پس از گذشت سه روز همچنان آتش در لایه های زیرین وجود دارد. متاسفانه درحال حاضر16 آتش نشان در زیر آوار مدفون شدند که عوامل امدادی در تلاش هستند تا افرادی که زیر آوار گرفتار شدند را خارج کنند.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، با گذشت 51 ساعت از آتش سوزی پلاسکو، همچنان آتش در لایه‌های زیرین وجود دارد و عملیات اطفای حریق ادامه دارد. عملیات آوار برداری نیز همچنان از جبهه‌های مختلف در حال انجام است.

رئیس‌جمهور از عملیات آواربرداری و امداد و نجات از آوارهای ساختمان پلاسکو کرد و در حاشیه بازدید گفت: بسیار متأسف هستم از حادثه‌ای که پیش آمد. هم برای جان و هم اموال مردم. این حادثه درس و هشداری برای همه مسئولان در زمینه امن‌سازی زندگی مردم که جزو حقوق شهروندی است، بود و در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری صورت گیرد.

این حادثه بسیار تلخی بود و در این حادثه همه مسئولان هماهنگی خوبی داشتند.امدادگران، تیم پزشکی، و تیم‌های انتظام امور؛ در واقع در این زمینه همکاری و هماهنگی بسیار خوب و ستودنی از آغاز بوده و ادامه دارد.

تأسف و نگرانی برای آن هایی است که زیر آوار بودند و آن هایی که جان عزیز خود را از دست دادند اما در دل مردم جاودانه می‌مانند چرا که برای نجات مردم رفتند و در میان آتش‌ و دود و آهن گرفتار شدند. ما در برابر این حماسه‌آفرینان باید سرتعظیم فرود آوریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: کارگران پلاسکو برای بیمه بیکاری از فردا اقدام کنند

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارگران بیکار شده پلاسکو که دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند از فردا به اداره کار در خیابان حافظ مراجعه کرده و برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند، گفت: وجوهی را در اختیار بانک رفاه قرار دادیم تا وام‌های ارزان‌قیمت به کارگران بیکار ارائه شود.

فرمانده عملیات میدان در حادثه پلاسکو: 50 درصد آواربرداری انجام شده است

کیانی فرمانده عملیات میدان در حادثه پلاسکو با اشاره به اینکه 50 درصد آواربرداری انجام شده است و تا آخر هفته کار تمام می‌شود، گفت: تاکنون هیچ نشانه‌ای از زنده بودن افراد در زیر آوار تأیید نشده است و هیچ پیامک، تلگرام، عکس و تصویری که از سوی افراد محبوس شده باشد، دریافت نکرده‌ایم اما به دلیل آنکه زیرزمین پلاسکو کاملاً تخریب نشده است، احتمال زنده‌ بودن برخی افراد وجود دارد.

به دلیل دود ناشی از آتش‌سوزی پی‌درپی در آوار این ساختمان، سگ‌های زنده‌یاب، کارایی زیادی نداشتند.بخشی از ساختمان ضلع شرقی پلاسکو تخریب شده است و این تخریب، سرعت کار را افزایش داده است.

فرمانده نیروی انتظامی: تا کنون کسی به پلیس برای مفقودی خانواده اش مراجعه نکرده است

سردار حسین ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه تا کنون کسی به پلیس آگاهی تهران مراجعه نکرده است، گفت: اگر خانواده‌ای نزدیکانش در محدوده پلاسکو مفقود شده یا از سرنوشت آن خبری ندارند به پلیس آگاهی تهران واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

وزیر نیرو: آب و برق تمامی مناطق اطراف پلاسکو تامین است

چیت چیان وزیر نیرو با بیان این مطلب که در حال حاضر با استقرار ژنراتورها برق رسانی به ساختمان‌های اطراف صورت می‌گیرد، گفت: 200 نفر از همکاران آب فای در صحنه حضور دارند و برای تامین آب مورد نیاز برای اطفای حریق فشار آب افزایش پیدا کرده است. در واقع 6 نقطه جدید جهت تامین آب برای اطفای حریق فراهم شده و در حال حاضر 28 نفر از نیروهای آب فای در حال برشکاری ستون‌ها هستند.آب و برق تمامی مناطق اطراف پلاسکو تامین است.

دستور دادستانی برای تخلیه پاساژ کویتی‌ها و ساختمان شمالی پلاسکو

عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران حکم تخلیه پاساژ کویتی‌ها و ساختمان شمالی پلاسکو را صادر کرد. در واقع از آنجا که احتمال تخریب ساختمان‌های اطراف پلاسکو وجود دارد، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران دستور تخلیه پاساژ کویتی ها و ساختمان شمالی پلاسکو را صادر کرد.

رئیس پلیس راهوار تهران: محدودیت‌ ترافیکی در منطقه پلاسکو وجود دارد

سردار مهماندار رئیس پلیس راهوار تهران گفت: همچنان محدودیت ها ادامه دارد که برای تقاطع چهار راه استانبول است. از تقاطع حافظ جمهوری به سمت محل حادثه؛ از میدان فردوسی به سمت جنوب؛از میدان امام به سمت شمال؛ از شرق نیز محدودیت به سمت چهار راه استانبول ادامه دارد.

به گفته وی، از لحاظ دسترسی پیاده برای کسبه و مردم این امکان وجود دارد که دسترسی به پیاده‌راه‌ها وجود دارد اما توصیه می کنیم که کسبه و مردم از مراجعه به این محدوده خودداری کنند.

رفع اختلال 2 هزارو 300 شماره تلفن ثابت در محدوده پلاسکو

اختلال ٢ هزار و ٣٠٠ شماره تلفن ثابت در محدوده ساختمان پلاسکو رفع شد. هزار و ٢٠٠ شماره تلفن ثابت در ساختمان پلاسکو همچنان قطع است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: احتمال زنده بودن کسی در طبقات پایین وجود ندارد/ روند تونل‌سازی همچنان ادامه دارد

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره وضعیت موجود در پلاسکو گفت: احتمال زنده بودن کسی در طبقات پایین وجود ندارد. ۵ ، ۶ متر در ۳ نقطه تونل کنده شد ولی متاسفانه به بن‌بست خوردیم اما چیزی پیدا نشد. روند تونل‌سازی همچنان ادامه دارد. در حال حاضر ۴ دستگاه بیل مکانیکی در حال حفر تونل هستند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران :تداوم تدابیر لازم امنیتی و انتظامی اطراف صحنه حادثه تا پایان عملیات آواربرداری

احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران نیز گفت: تداوم مقررات ترافیکی ویژه، تداوم تدابیر لازم امنیتی و انتظامی اطراف صحنه حادثه تا پایان عملیات آواربرداری و عادی سازی خدمات حمل و نقل عمومی از جمله تصمیمات اتخاذ شده است.

مقرر شد نیروی انتظامی تهران بزرگ نسبت به اختصاص یکی از کلانتری های منطقه جهت تشکیل پرونده خانواده های مفقودین و همچنین شناسایی مال باختگان ساکنین ساختمان پلاسکو تدابیر لازم را اتخاذ کند و در عین حال نیروی انتظامی با استقرار تیم تشخیص هویت ناجا با همکاری پزشکی قانونی برای شناسایی و تشخیص هویت اجساد اقدام کند.

مقرر شد نیروی انتظامی اموال و اشیاء قیمتی مالکین ساختمان پلاسکو را که در حین عملیات آواربرداری و جستجو و نجات یافت می شوند در مکان مناسب نگهداری و اطلاع رسانی مناسب برای مراجعه صاحبان و مالکین اشیا برابر ضوابط حقوقی و انتظامی انجام دهد.

رئیس اورژانس کشور:121 مصدوم در حادثه پلاسکو تاکنون/خارج کردن پیکر 2 آتش نشان از زیر آوار

پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور درباره تعداد مصدومان این حادثه گفت: تاکنون ۱۲۱ نفر در حادثه پلاسکو مصدوم و دو پیکر از زیر آوار خارج شده است. دو آتش‌نشان امروز دچار حادثه شده که اقدامات لازم جهت کمک رسانی به آنها صورت گرفته است.

مدیرکل روابط عمومی پزشکی قانونی کشور:یکی از شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو احراز هویت شد

ناصر بلیغ مدیرکل روابط عمومی پزشکی قانونی کشور گفت:  یکی از شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو که شب گذشته پیکر وی از زیر آوار بیرون کشیده شد، احراز هویت شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران:تخریب ساختمان پشتی پلاسکو/آغاز تخلیه مغازه ها

احمد صادقی رئیس سازمان مدیریت بحران گفت:تخریب ساختمان پشتی پلاسکو بعد از تایید نظام مهندسی و قوه قضاییه صورت خواهد گرفت. در واقع تخلیه مغازه ها آغاز شده است.

اعلام هفت مفقودی شهروندان غیر آتش نشان

احد آزادی خواه عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت:طبق گزارش معاون آقای قالیباف هفت فقره گزارش برای مفقودی شهروندان غیر آتش نشان وجود دارد که در فضای مجازی عنوان می شود.