رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بحث کنترل ریزگردها، اولین و مهمترین اولویت 20 هزار هکتار کانون فوق بحرانی در منطقه است که باید به هر شیوه‌ای در فاز اول بر روی آنها تمرکز شود و کار برای مهار این 20 هزار کانون فوق بحرانی انجام گیرد.

به گزارش مرور نیوز، معصومه ابتکار در نشست مشترک کاهش آلودگی هوا و کارگروه ستاد استانی مقابله با ریزگردها که شب گذشته (14 بهمن ماه) با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سفیر عراق در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: اینکه هنوز گرد و غبار داریم، قطعا به این معنی نیست که تلاشی در این زمینه انجام نگرفته یا برنامه‌ای برای حل این مشکلات وجود ندارد. خوشبختانه دولت یازدهم اراده بسیار جدی در زمینه مقابله با گرد و غبار دارد و با مطالعه و برنامه در این زمینه پیش رفته است.

وی افزود: در بیشتر استان ها که مشکل گرد و غبار داریم، مطالعات شناسایی کانون ها و در بسیاری از آنها برنامه اقدام تدوین شده است، از جمله در استان خوزستان که تقریبا می دانیم مشکل اصلی چیست و روش ها و شیوه هایی که متداول است و برای حل آن ضرورت دارد را اجرایی کرده‌ایم.

ابتکار گفت: تقسیم کار بین دستگاهی و ساز و کارهایی که داشته ایم و خصوصا پیگیری هایی که در ستاد ملی مقابله با گرد و غبار انجام داده‌ایم و پیگیری هایی که از طریق وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران انجام شده، برای حل مشکل ریزگردهای خوزستان بوده است و این موضوع را با یک رویکرد برنامه ای و نگاه ملی دنبال کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: مهمترین دستاوردی که در خوزستان کاملا مشهود است، مساله احیای تالاب‌ها است و شرایط بسیار بهتری که تالاب هورالعظیم و تالاب شادگان در خوزستان دارند و اینکه ما کانون های احتمالی گرد و غبار را از ناحیه این دو تالاب مدیریت کرده‌ایم. انتظار این است که با تامین حق آبه این تالاب ها و همین طور بحث کانال انتقال آب بین حوضه‌ای، بتوانیم در اردیبهشت و خردادماه تداوم حق آبه تالاب شادگان را اجرایی کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در زمینه تامین حق آبه گام های خوب و قابل قبولی در بحث تالاب ها برداشته‌ایم و امیدواریم این کارها استمرار پیدا کند و تامین حق آبه تالاب شادگان با همکاری سازمان آب و برق استان خوزستان و سایر بخش ها انجام شود زیرا این مساله یک بخش از مطالبات مردم را تامین می کند.

وی گفت: اگر تالاب ها احیاء شوند، در آینده قطعا گزارشی از میزان اشتغالزایی که به وسیله تالاب ها در منطقه به وجود می آید را ارائه خواهیم کرد. احیاء تالاب ها می تواند موجب رشد اقتصادی و اشتغالزایی برای مردم باشد و امنیت مردم را در آن مناطق معنی دار کند.

ابتکار افزود: امیدواریم با همکاری ها و هماهنگی ها و تامین اعتبارات برای تکمیل کانال انتقال آب به تالاب شادگان، اقدامات لازم انجام گیرد تا حق آبه این تالاب هر چه سریعتر تامین شود.

وی اظهار کرد: در بحث کنترل ریزگردها، اولین و مهمترین اولویت 20 هزار هکتار کانون فوق بحرانی در منطقه است که باید به هر شیوه ای در فاز اول بر روی آنها تمرکز شود و کار برای مهار این 20 هزار کانون فوق بحرانی انجام گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین امیدواریم طرح آماک در استان خوزستان هرچه سریعتر اجرایی شود زیرا ترکیب آلودگی های نفتی در کنار گرد و غبار، آسیب های جدی به مردم وارد می کند و شرایط را تشدید می کند.

وی گفت: دولت یازدهم در بحث بهبود کیفیت هوا، هدف گیری های خاص خود را دارد و گام های بسیار خوبی در این زمینه برداشته است و اگر با همین جدیت برنامه‌ها را پیش ببرد، در استانی مانند خوزستان که شرایطی چنین سخت دارد، کیفیت هوا قطعا بهبود خواهد یافت.

ابتکار اظهار کرد: آگاه سازی مردم و اطلاع رسانی به موقع و مشارکت مردم در همه این طرح ها و همچنین آموزش به آنها برای به حداقل رساندن آسیب ها، باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد زیرا این اقدامات، نقش موثری در کاهش خسارات و افزایش سلامت مردم دارد. با وقوع پدیده ریزگردها نباید زندگی مردم مختل شود و باید هر کدام از دستگاه ها، آمادگی لازم را در این زمینه برای مقابله با پدیده ریزگردها داشته باشد.

وی افزود: در ارتباط با مباحث بین المللی، کنفرانس بین المللی مبارزه با گرد و غبار توسط سازمان ملل برای اولین بار در ایران برگزار خواهد شد و ما امیدواریم تا پیش از پایان دولت یازدهم این کنفرانس را در ایران با همکاری سازمان ملل برگزار کنیم و در این زمینه بتوانیم همکاری های بین المللی را ارتقاء دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: امسال کارهای خوبی همزمان با اربعین در مسیر پیاده روی مردم انجام گرفت که کاشت نهال توسط مردم در ایران بود و پس از این اتفاق در عراق نیز این اقدام انجام شد که حرکتی بسیار پسندیده بود و توانستیم بحث راهپیمایی مردم در اربعین را با کاشت نهال تلفیق کنیم و امیدواریم این کار استمرار یابد.

وی گفت: در ارتباط با کانون های داخلی عراق، آمادگی همکاری با این کشور را داریم و انتظار داریم با بازگشت آرامش و ثبات به عراق، این مسائل از سوی کشور عراق پیگیری شود تا خسارات این مردم کاهش پیدا کند.