رئیس کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی از امضای اجرای پایلوت طرح تثبیت کانون‌های داخلی ریزگردها با استفاده از زه آب‌ها و ایجاد فرصت‌های اقتصادی به روش شورورزی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح کانون‌های ریزگرد با استفاده از زه آب‌های کشاورزی تثبیت خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، علی‌محمد لطیفی با تاکید بر اینکه دو تهدید جدی زیست محیطی در خوزستان وجود دارد، افزود: زه ‌آب‌های تولیدی از اراضی کشاورزی با حجم تقریبی 3 میلیارد مکعب و وجود کانون‌های بحرانی تولید گرد و غبار به وسعت تقریبی 380 هزار هکتار از جمله تهدیدات زیست محیطی استان خوزستان به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر نیاز به تامین و تخصیص اعتبارات زیاد برای انتقال و دفع زه‌ آب‌ها به خلیج فارس و معضلات ورود زه ‌آب به رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان نیز وجود دارد که با توجه به این مشکلات، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی مصمم شد طرح تثبیت کانون‌های داخلی ریزگردها با استفاده از زه‌آب‌ها را اجرایی کند.

لطیفی اضافه کرد: اجرای طرح پایلوت تثبیت کانون‌های داخلی ریزگردها با استفاده از زه‌ آب‌ها و ایجاد فرصت‌های اقتصادی به روش توسعه فناوری شور ورزی با همکاری موسسه جهاد نصر، مرکز ملی تحقیقات شوری یزد و سایر شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است تا این تهدید زیست محیطی تبدیل به یک فرصت شود.

وی با اشاره به مزیت‌های اجرای این طرح، گفت: از مزیت‌های این طرح در سطح پایلوت می‌توان به دانش‌ بنیان بودن (متکی بر بیش از 20 عنوان نتایج تحقیقات داخلی و مرور تجربیات بین‌المللی)، تثبیت کانون‌های ریزگرد با استفاده از زه آب‌های کشاورزی، تبدیل تهدید به فرصت از طریق پرورش آرتمیا در سطح سه هکتار و تولید دو تن در هر دوره اشاره کرد.

به گفته رئیس کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت، پرورش میگو در سطح 5 هکتار و تولید 15 تن در هر دوره، پرورش علوفه در سطح 20 هکتار با تولید 38 تن در هر دوره زراعی و 500 متر مکعب چوب و ایجاد واحدهای اقتصادی اشتغال‌زا برای هر واحد حداقل 8 نفر شغل مستقیم از دیگر مزایای این طرح در استان خوزستان است.

لطیفی با بیان اینکه موارد فوق در محل کانون‌های داخلی ریزگرد ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به وسعت کانون ها و زه‌آب بالقوه موجود و نیاز آبی منطقه، برآورد می شود که در اجرای فاز توسعه صنعتی حدود شش هزار واحد تولیدی کشاورزی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: با احتساب اشتغال برای هر واحد 8 نفر اشتغال بطور مستقیم و به صورت کلی حدود 48 هزار اشتغال مستقیم و 96 هزار اشتغال غیر مستقیم را شاهد خواهیم بود که این به معنای ایجاد یک تحول اساسی در بخش کشاورزی در قالب اقتصاد مقاومتی بر مبنای فناوری است.

لطیفی اظهار کرد: با اجرای این طرح کانون‌های داخلی ریزگرد مهار خواهد شد ضمن آنکه و می تواند مدل اجرایی و یک طرح کلان ملی برای کانون‌های داخلی و خارجی در داخل عراق محسوب شود.

به گفته وی با کارکردهای مختلف شور ورزی، این مدل می‌تواند به عنوان الگویی برای استفاده پایدار و اقتصادی از منابع آب‌های نامتعارف در سایر نقاط کشور نیز تبدیل شود که با ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای منطقه، معضل زه آب، تبدیل به فرصت‌های اقتصادی و زیست محیطی خواهد شد.

لطیفی اجرای این طرح را با همکاری موسسه جهاد نصر و با حمایت صندوق سرمایه گذاری زیست‌فناوری دانست.